Renovera Sonab V-1

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Tickolas
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Thu 31 Mar 2022, 14:05

Renovera Sonab V-1

Post by Tickolas »

Halloj!

Lade vantarna på ett par Sonab V-1 med extra damm och lite dropp. Se bilder, hade lagt in fler med forumet tycker jag spammar :lol: Har inte vågat koppla in dem då jag inte vet om det finns nån skumkant som behöver fixas etc. Skulle ni säga att jag kan våga mig på att koppla in? Ser också att bultarna undertill på högtalarna ärgat, vet inte om det är något att oroa sig för.

Dammskyddsnätet var väldigt sprött och sprack på flera ställen när jag försökte rengöra, så de behöver bytas. Funkar tex strumpbyxor som ersättning?

Planerar att slipa och lacka om lådorna i nån kul färg.

Alla förslag är välkomna, inklusive att kasta dem på tippen och våndas över att jag betalade pengar för dessa =)

Image Image Image
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Renovera Sonab V-1

Post by STDI! »

I en annan tråd som du skapade ställde du fråga om kanter etc. Jag svarade:
"Basen har pappkanter och kommer inte att förintas. Det är skumkanter som förintas. Bara spela och var glad."

Samma svar här eftersom basarna även här är Philips 9710 och de har pappkanter. De kan visserligen bli sköra men ser de hela ut så är det bara att testa försiktigt, dvs inte full volym från början.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Tickolas
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Thu 31 Mar 2022, 14:05

Re: Renovera Sonab V-1

Post by Tickolas »

STDI! wrote: Mon 02 May 2022, 15:04 I en annan tråd som du skapade ställde du fråga om kanter etc. Jag svarade:
"Basen har pappkanter och kommer inte att förintas. Det är skumkanter som förintas. Bara spela och var glad."

Samma svar här eftersom basarna även här är Philips 9710 och de har pappkanter. De kan visserligen bli sköra men ser de hela ut så är det bara att testa försiktigt, dvs inte full volym från början.
Hehe, bra med konsistens. Tackar! =) Ger dem ett försök under kvällen. Ärgen på bultarna var inget att oroa sig för alltså?
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Renovera Sonab V-1

Post by STDI! »

Tickolas wrote:.... Ärgen på bultarna var inget att oroa sig för alltså?
Nej. Vad skulle det kunna ha för betydelse?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
User avatar
fredrikj
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Sat 23 Mar 2019, 13:34

Re: Renovera Sonab V-1

Post by fredrikj »

Alltid kul att läsa om nya renoveringsprojekt. Artikeln på Carlssonplanet ger inte precis något strålande betyg till V1:an. Men om du är nöjd med förvärvet så fortsätt så. Enklare högtalarmodeller har sin alldeles egna charm.

https://www.carlssonplanet.com/hogtalar ... sonab-v-1/

Den stora frågan är förstås om Sonab-etiketterna sitter kvar eller om de har trillat av från det par du kommit över? ;)
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Renovera Sonab V-1

Post by STDI! »

fredrikj wrote:...

Den stora frågan är förstås om Sonab-etiketterna sitter kvar eller om de har trillat av från det par du kommit över? ;)
Brukar det vara ett problem på V1? De sitter ju på framsidorna precis som t ex OA5.
På OD11 sitter de limmade på gallret och de brukar ramla bort. OD11 i original har två loggor på varje galler. OD11 "snikversion" har en logga per galler. Jag har ett par OD11 med alla fyra originalloggorna kvar. Det är det enda par med fyra loggor som jag sett.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Tickolas
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Thu 31 Mar 2022, 14:05

Re: Renovera Sonab V-1

Post by Tickolas »

fredrikj wrote: Mon 02 May 2022, 17:43 Alltid kul att läsa om nya renoveringsprojekt. Artikeln på Carlssonplanet ger inte precis något strålande betyg till V1:an. Men om du är nöjd med förvärvet så fortsätt så. Enklare högtalarmodeller har sin alldeles egna charm.

https://www.carlssonplanet.com/hogtalar ... sonab-v-1/

Den stora frågan är förstås om Sonab-etiketterna sitter kvar eller om de har trillat av från det par du kommit över? ;)
Nu fick jag tid nog att koppla in dem. Funkar finfint, sen är väl ljudet inget speciellt. Bör funka som jag tänkte mig iaf, som kul/udda utfyllnadshögtalare för min retrospels-TV. Sonabloggorna sitter absolut kvar, antar att de är värda en liten slant bara dem =)

Ska ta och slipa lådorna och spraya upp dem i nån snygg färg iaf. Sen tror jag att jag byter dammskyddsfilmen. Nåt annat jag bör testa när jag ändå håller på?
STDI! wrote: Mon 02 May 2022, 16:11
Tickolas wrote:.... Ärgen på bultarna var inget att oroa sig för alltså?
Nej. Vad skulle det kunna ha för betydelse?
Tänkte mest om det kunde tyda på tex en allvarlig vattenskada eller nåt, men verkar mycket riktigt inte vara nån fara.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests