Använd tunnor som låda för Carlssonhögtalare

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
MagnusS
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Fri 08 Sep 2006, 22:43

Använd tunnor som låda för Carlssonhögtalare

Post by MagnusS »

Hej, jag byggde ett antal OA-5-liknande högtalare under min Chalmerstid, fast inrymda i vanliga tunnor, med tunnband och allt. Detta för att deras form är bättre än fyrkantiga lådor, precis som orginalkolboxen:

Tunnans form har en varierad diameter som minskar risken för en enda resonansfrekvns. Tunnans form är i grunden oerhört formstabil, resonanser i plana ytor förekommer inte. Nackdelen och svårigheten med tunnor är att de torkar och blir otäta. För att eliminera detta problem, tapetserade jag insidan med några lager filtväv indränkt i lim - det blev helt tätt och som sagt oerhört formstabilt. Skulle jag gör några idag skulle jag plasta invändigt med härdplast och glasfiberväv...

Faktum är att två par av dessa finns i drift fortfarande, ett par mini, med 9710:or i 30-literstunnor (nedre gränsfrekvens samt basreflexrörer uppjusterat till c:a 60Hz i ställer för 45. (Här har diskanetern fällts in utvändigt tunnan mellan översta och näst översta tunnbandet)

Dessutom ett par 60-litertunnor i min källare, 9710:or peerless etc. Här har en försänkt tunngavel lagts in upptill, typ OA 5 version 1. Tunnor rekommenderas!
ImageImage
User avatar
Frodrak
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 28
Joined: Wed 25 Oct 2006, 21:34
Location: Nossebro, Västra götaland.

Post by Frodrak »

Vansinnigt snygga :shock: :D
Från "Pungkulebro", med sambo från "Poltergeistvaara"
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Post by Jocke »

Fräckt! Har ett svagt minne av något liknande beskrevs i "Allt i hemmet" eller liknande. 9710 är ju en klassiker men jag gjorde ett test tillsammans med några kompisar på 70-talet. Vi gillade ju 9710 men en försäljare tyckte att vi skulle testa vad han kallade en "uppföljare". Det var ett element med gummikant och jag tror att inte att den hade dubbelkon. Vi testade i en kopia av OD11 och visst lät den bra, särskilt basen var bättre! Minns inte modellbeteckningen.

/Jocke
MagnusS
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Fri 08 Sep 2006, 22:43

Re: Använd tunnor som låda för Carlssonhögtalare

Post by MagnusS »

Uppdaterar med en bild på 60-literstunnan, nomogram för basreflexrör, samt scheman för OA6 basförstärkare med transistorer.
60-liters.jpg
Basreflexrör - nomogram.jpg
OA6schema.jpg
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests