Haha, nej, ingen fara med att kapa "säljtråden", det var ju inte ens någon riktig "säljtråd" utan bara mer en prisförfrågan!
Gällande dessa 0A116 så handlar det med om en gryta med alldeles för många kockar. De inköptes tillsammans med min barndomsstereo och var ihopkopplade med den fram till att denna gick i pension någon gång på sent 90-tal. Då hade också båda mellanregisterelementen spruckit.
Min far hittade några billiga ersättningselement och min bror, som då fortfarande bodde hemma, installerade OA116 som bakre högtalare på övervåningens då nyinförskaffade hemmabiosystem. Där har de suttit sedan dess. Jag, som bott hemifrån längre, var alltså inte involverad alls i denna process.
Men nu, med start för ungefär två år sedan hjälpte jag till när föräldrarna renoverade på övervåningen, och hemmabion har stått oanvänd och under skynken ett tag. Det var i samma veva som jag också började "återintressera" mig, eller vad man ska kalla det, för äldre stereoljud. I samband med att renoveringen började bli klar skaffade vi också en bättre förstärkare till hemmabiosystemet, och det visade sig att en av de främre bashögtalarna (ej Sonab, utan en 2000-talsmodell) var trasig, så jag renoverade den. I samma veva började jag också titta på de bakre högtalarna och insåg att mellanregistren kunde bli mycket bättre, samt att basarna inte fått översyn på mycket länge.
Parallellt med detta höll jag också på att skruva med mina OD11, som jag införskaffade till min "nya" nostalgistereo. Ett av baselementen i dessa visade sig vara trasigt (felreparerat och *fastklistrat*!), och då det andra var av en helt annan sort så bestämde jag mig för att byta båda.Det var alltså inget fel på det andra, det var omkantat, men en helt annan typ av element jämfört med ersättningselementet som jag skulle införskaffa till den första.
Då passade jag på att även köpa nya mellanregister-element till 0A116. Jag behöver knappast nämna varför, va?
Tyvärr fanns alltså inte originalen kvar. Kanske hade de räckt med omkantning – jag såg dem aldrig själv, bara hörde från min far och min bror att de i princip höll på att lösas upp i molekyler. Så jag vet inte om det räckt med omkantning. Dessa element byttes ju ut under tidigt 2000-tal, så det var inte alls lika lätt för "gemene man" att hitta varken råd kring hur man skulle gå tillväga eller ens hitta rätt varor på nätet.
Min originaltanke var inte att "kränga" dessa element just här på Carlsson Planet, men om det finns intresse, så givetvis – jag lovar att posta bilder på allt som finns tillgängligt sedan, när jag är uppe hos föräldrarna och kan ta itu med det här!