Nytt mellanregister för OA116/2212?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Nytt mellanregister för OA116/2212?

Post by olaume »

Jag noterar att B&W:s stora golvhögtalare har ett mellanregisterelement som beskrivs som revolutionernande på 6,5 tum, dvs. samma storlek som i OA116 och 2212. Så här skriver Hifi-klubben:

"FST-elementet är konstruerat utan den traditionella kantupphängning som vanliga element brukar ha, och detta ger en extremt välupplöst och neutral återgivning av röster och instrument. Membranet i ett FST-mellanregister är vävt på ett speciellt sätt som gör att oönskad resonans på elementets yta ”slås i sönder”. Tillsammans med den kantlösa FST-upphängningen kommer membranet att återge olika frekvenser på olika områden av ytan. Elementet ”flexar” ut från den påförda tonen istället för att röra sig som en kolv, och det här bidrar till att sprida alla frekvenser i arbetsområdet lika bra. Det här gör att du inte tvunget måste sitta på en bestämd plats för att kunna njuta av musiken optimalt."

Finns det elementet att köpa separat? Skulle det kunna vara något för Carlsson? När diskanterna är bytta till T22 och basen mot en åttatums, är det ju bara mellanregistret kvar. Jag upplever det inte som dåligt i mina OA116, men jag tror att det finns utrymme för att spela ännu lite renare med modernare element. Någon som törs prova?
MattsG
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Thu 25 Feb 2016, 15:05

Re: Nytt mellanregister för OA116/2212?

Post by MattsG »

Låter ju intressant!!! Nu är det ju 16ohm till OA116 och 8ohm till 2212, men jag har SATORI element till mellanregister i 2212 och med modd med volym av dämpmaterial har jag i mitt tycke ett mellanregister som är bland det bästa jag hört.. Men smakar det så kostar det...
Imperial
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 29
Joined: Wed 13 Jan 2021, 17:34

Re: Nytt mellanregister för OA116/2212?

Post by Imperial »

De låter ju bra så långt sec mässigt.
Frågan e hur de lirar i verkligheten i ett par oa116.
Dom går ju å modda rätt duktigt men frågan e ju va man e ute efter.
Bygger man om dom för mycket blir det säkert bra men då ere en ny högtalare.
Vilket ju åxå kan vara kul.

Mvh....
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 5 guests