Kan någon identifiera dessa högtalare

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
hermitalleycat
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Tue 01 Sep 2020, 10:33
Location: Uppsala

Kan någon identifiera dessa högtalare

Post by hermitalleycat »

Hej hej! Ny här. Undrar om någon kan hjälpa mig identifiera de här högtalarna. Är det någon vaiant av popboxen? Eller OA5 Typ 1? Eller bara hemmabygge?

Plockade upp dem för ett par hundringar för många år sedan, men sedan har de stått i källaren i flera år. Har inte testat dem igen ännu, men som jag minns det hade de hygglig diskant men inte så mycket bas. Men återkommer i den frågan.

Måtten på lådorna stämmer inte alls överens med någon av standard Carlsson-modellerna, så de kanske är hemmabyggen...

ca 27 cm breda
ca 40 cm långa/djupa
ca 57 cm höga (66 cm med fötterna)

Träslaget skulle kunna vara jakaranda, påminner om mina Luxman-prylar från 70-talet, om än något mörkare i tonen.

Tack på förhand! Ha en fin dag!
Attachments
5 Underifrån.jpg
4 Galler.jpg
3 Diskant.jpg
7 Inuti.JPG
2 Ovanifrån.jpg
1 Hela lådan.jpg
6 Hålet.jpg
hermitalleycat
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Tue 01 Sep 2020, 10:33
Location: Uppsala

Re: Kan någon identifiera dessa högtalare

Post by hermitalleycat »

Testat en högtalare nu, i mono (fick lite strul med ena DIN-kontakten), på en fin 70-talsreceiver från Nikko. Letade fram lite Simon & Garfunkel i mono.

Visst är basen klen, jag får slå på loudness och skruva upp basvredet lite extra - och då är ändå Nikkon ganska bastung från början - men när det väl är gjort är det ganska fin ton i basen. Diskanten är helt OK, inte plåtburk, men ingen änglakör heller. Pauls och Arts stämmor låter närvarande i alla fall. Lite osäker på om alla fyra diskanter ger ifrån sig ljud...
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Kan någon identifiera dessa högtalare

Post by STDI! »

Det ser mest ut som en variant av Popbox, bl a med tanke på hur diskanterna är placerade.

Du testar ljud från varje enskild diskant genom att sätta ett lagom rör mellan diskant (en cm ifrån) och ditt öra. Har du inget längre så använd en innerrulle till en hushållspappersrulle.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
hermitalleycat
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Tue 01 Sep 2020, 10:33
Location: Uppsala

Re: Kan någon identifiera dessa högtalare

Post by hermitalleycat »

STDI! wrote: Tue 01 Sep 2020, 16:38 Det ser mest ut som en variant av Popbox, bl a med tanke på hur diskanterna är placerade.

Du testar ljud från varje enskild diskant genom att sätta ett lagom rör mellan diskant (en cm ifrån) och ditt öra. Har du inget längre så använd en innerrulle till en hushållspappersrulle.
Aha, tackar för info! på OA-5 Typ 1, sitter diskanterna runt nån annan pryl, och basen bredvid?

Okidoki, bra tips, kanske testa med ett dammsugarrör?
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Kan någon identifiera dessa högtalare

Post by STDI! »

hermitalleycat wrote: Wed 02 Sep 2020, 08:39
Aha, tackar för info! på OA-5 Typ 1, sitter diskanterna runt nån annan pryl, och basen bredvid?

Okidoki, bra tips, kanske testa med ett dammsugarrör?
Ja.
Ja.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Kan någon identifiera dessa högtalare

Post by momus »

Ser ut som ett hemmabygge. Diskanterna (SEAS) är placerade runt mellanregister/basen precis som på "popboxen". Har tydligen ett basreflexrör (som inte OA5 hade). Troligen en Bällstabox eller hembygge. Seas sålde ett kit på 70-talet som säkert användes. Att basen inte är så märkvärdig beror nog på bas/mellanregisterelementet Blir nog en aning bättre med Philips 9710 (även om OA5 inta hade särskilt djup bas).
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Kan någon identifiera dessa högtalare

Post by momus »

Nu ser jeg att det inte är Seas diskanter. Liknar mer Peerless MT 20 Så bas/mellanregister kan vara en Philips 9710 (kolla om om elementet har tre "muttrar" på baksidan av magneten). I så fall är det Philips 9710.
hermitalleycat
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Tue 01 Sep 2020, 10:33
Location: Uppsala

Re: Kan någon identifiera dessa högtalare

Post by hermitalleycat »

momus wrote: Wed 02 Sep 2020, 17:31 Nu ser jeg att det inte är Seas diskanter. Liknar mer Peerless MT 20 Så bas/mellanregister kan vara en Philips 9710 (kolla om om elementet har tre "muttrar" på baksidan av magneten). I så fall är det Philips 9710.
Toppenbra info! Försökte fota, men kommer ju inte riktigt åt i röret. Ser mest en jäkla massa skum/ludd... Tänkte försöka skruva bort och lossa basen, men efter att ha lossat de fyra skruvarna så kändes det som att den satt som berget ändå, ville inte börja rucka.

Nu för första gången i mitt liv känner jag behovet av en selfie-pinne... ;) Men vet inte om det sitter en liten mellanvägg en bit in där, eller om det bara är en "pinne" som går rakt över. Verkar svårt att se bakdelen på basen, hur som helst.

Hur kommer det sig att basröret inte är "i höjd med" baselementet? Mina kunskaper om högtalarlådor är rätt begränsade iofs men... :S
Attachments
IMG_2645.JPG
IMG_2644.JPG
hermitalleycat
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Tue 01 Sep 2020, 10:33
Location: Uppsala

Re: Kan någon identifiera dessa högtalare

Post by hermitalleycat »

Kan hur som helst konstatera, med hjälp av dammsugarslangen, att alla diskanter fungerar. Och visst måste det vara MT20, de är 51x51 mm.

Min beskrivning av basen som klen ska väl tas med en nypa salt, är ju rätt subjektivt och jag har nog inte placerat dem helt rätt heller. Men ser i alla fall ut som Philips 9710 med den bruna färgen i mitten, och måttet på typ 217 mm verkar stämma.
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Kan någon identifiera dessa högtalare

Post by STDI! »

hermitalleycat wrote: Wed 02 Sep 2020, 22:36 ...Och visst måste det vara MT20, de är 51x51 mm.
...
Ja.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests