Frågor om diskanter

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Orfeus76
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Fri 10 May 2019, 23:00

Frågor om diskanter

Post by Orfeus76 »

Jag har två frågor om diskanthögtalare:

1. Jag har precis köpt ett par OD-11. Hur diskanterna låter har jag ännu inte kommit fram till (det är renovering av basarna först). Men jag är lite nyfiken - jag har ett par Peerless 115DT26 från ett par OA50 (version 1) liggandes. Är det helt åt skogen att sätta in dessa i mina OD-11or?
Man får ju intrycket av att det är en stabilare diskant än de MT20 som sitter där nu.
Kanske blir det så småningom ett par T22or, men jag får investera lagom under tid.

2. OA-52.3 och OA.50.3 har ju samma diskant - T11. I filtret på OA50.3 tycks kopplingarna till diskanterna vara korskopplade. I varje fall om man ser på Carlssonkults ritningar. Hur kommer det sig och på vilket sätt påverkar det ljudet? Spelar den sämre eftersom den är "felfasad"?
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Frågor om diskanter

Post by momus »

Skulle inte rekommendera att sätta ett par gamla peerlessdiskanter från den tidiga OA 50 i ett par OD 11:or. Dessutom lär det bli knöligt att få dom att passa. Läs om diskanterna på Carlssonkult.se. Har en son som har ett par OD11;or med T 22. Dom låter bra.Dom diskanterna är i alla fall mycket tåligare än dom MT 20 som sitter i som original.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests