Världspremiär för nya Carlsson OA-61

Här kors-postas automatiskt sammandragningar av nya inlägg från förstasidan på CarlssonPlanet, och i denna kategori så går det att svara på trådar - så diskutera gärna!
In this category, excerpts of any new posts on the main site will be cross-posted. Replies to topics are allowed, so please go ahead and discuss!
Post Reply
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Världspremiär för nya Carlsson OA-61

Post by Per Gulbrandsen »

Följande är ett utdrag ur en bloggartikel från huvudsajten.  Read Full Article

Carlsson OA-61 – en världsnyhet! Välkommen till premiärdemon av Carlsson OA-61, en nyutgåva av den ikoniska modellen OA-51, tillsammans med Stiftelsen Stig Carlsson och Hifi Kit. Denna nygamla modell för 2020-talet är en totalt omgjord OA-51 i allt utom den unika lådformen. Med helt nyutvecklade element och filter, annorlunda basladdning mm mm är OA-61 ännu mycket bättre på precis allt – inte minst djupbas!  För att delta i demon, OSA till: [email protected], ange ditt namn och vilken dag du tänkt komma. Tänk på att  butiken har begränsat med plats så det är först till kvarn som gäller!  Var: Hifi Kit, S:t Eriksgatan 124, Stockholm När: ...
Roger Gustavsson
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Sat 12 Mar 2005, 16:15

Re: Världspremiär för nya Carlsson OA-61

Post by Roger Gustavsson »

Kommer denna skapelse att kunna avlyssnas på Sweetspot i Jönköping?
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Världspremiär för nya Carlsson OA-61

Post by Per Gulbrandsen »

Hej Roger!
Nej tyvärr inte i år, modellen blev klar för sent.
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
sanoj66
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 45
Joined: Thu 13 Feb 2003, 23:34

Re: Världspremiär för nya Carlsson OA-61

Post by sanoj66 »

Mycket spännande, bra jobbat SSC!
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Världspremiär för nya Carlsson OA-61

Post by Per Gulbrandsen »

Tack för fina ord, det ska jag hälsa stiftelsen! 👍🏽🙏🏽
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Världspremiär för nya Carlsson OA-61

Post by lennartj »

Mycket intressant!
Väldigt synd att SSC säger att de inte har möjlighet att komma ner till Sweetspotmässan i Jönköping 27 - 28 april, det är ju faktiskt fyra veckor dit. Med lite god vilja från SSC och mässledningen borde det gå att lösa.
Area51-gänget (från Trollhättan) blev ju färdiga med sina OA51.N (N som i Naqref) för bara några veckor sedan och ska ställa ut och dema i rummet bredvid Larsen. Han hoppas jag kommer att spela på sina 6.2 som är mest lika OA51 (och OA52) beträffande pris och elementbestyckning samt modell 9 som är de bästa han har enligt liknande konstruktionsprinciper.

Det vore oerhört intressant att få tillfälle att även få lyssna till OA61 på samma mässa.

Per Gulbrandsen skriver
många än i dag håller OA-51 som Stig Carlssons bästa högtalare någonsin.
Det är nog sant men jag tror att minst lika många sätter OA52.2 främst, som var den sista
högtalare Stig utvecklade, OA51.2 är alltså inte utvecklad av honom själv.

Jag var på vippen att beställa högtalarelementen till OA51.N och köpa på mig ett större sortiment delningsfilterkomponenter för att pröva mig fram till något OA52.N-liknande i mina experiment-OA52. Mina referenser OA52.2 som jag byggde för exakt 25 år sedan (troligen de första efter Stigs egna) ska förbli oförändrade.
Nu undrar jag om SSC har några planer på att ta fram ett par OA62?
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Världspremiär för nya Carlsson OA-61

Post by Per Gulbrandsen »

Hej Lennartj!
Jag har hört med styrelsen, och de har ingen möjlighet att delta på mässor nu utan koncentrerar sig nu på att få högsta möjliga nivå på tillverkningen av nya OA-61. Eftersom de nya elementen nu finns i produktion lär det åtminstone komma en uppgradering för OA-52 framöver, det är iaf något jag hoppas på och ber om. Någon info om en kommande OA-62 har jag inte idag.
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest