Reparatör i Stockholm

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
Magnus_N
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Mon 01 Oct 2018, 12:19

Reparatör i Stockholm

Post by Magnus_N »

Hej!

Jag har ett par OA116 som börjat skramla i ena basen, antagligen gummikanten som pajat. Jag känner mig inte bekväm med att öppna lådorna själv så nu undrar jag om det finns någon i Stockholm som är bra på att reparera såna här grejor.

Jag köpte högtalarna rätt nyrenoverade 1999 så det är väl troligen dags att gå igenom dem som helhet igen.

Tips mottages med tacksamhet.

/Magnus
Mior
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 32
Joined: Sat 18 Jul 2015, 13:27
Location: Stockholm

Re: Reparatör i Stockholm

Post by Mior »

Hi-Fi kit gör kostandsfri koll på högtalare, du kan ju höra med dom. De har sedan möjlighet att renovera/laga dina högtalare.
Magnus_N
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Mon 01 Oct 2018, 12:19

Re: Reparatör i Stockholm

Post by Magnus_N »

Hej Mior!

Tack för tipset. Det ska jag kolla upp. Men du vet alltså inte om de brukar renovera just OA116 och andra gamla Sonabhögtalare?

Hälsningar

Magnus
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Reparatör i Stockholm

Post by momus »

Dom har helkoll på gamla Sonabhögtalare. Dom samarbetar med Carlssonkult (Grafpro, Anders Forsberg).
Magnus_N
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Mon 01 Oct 2018, 12:19

Re: Reparatör i Stockholm

Post by Magnus_N »

momus wrote:Dom har helkoll på gamla Sonabhögtalare. Dom samarbetar med Carlssonkult (Grafpro, Anders Forsberg).
Aha. Toppen. Tack för tummen upp. Jag har precis mejlat dem.

Å andra sidan är jag rätt frestad att satsa på nya högtalare, t ex Dali Oberon 7...

/Magnus
Magnus_N
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Mon 01 Oct 2018, 12:19

Re: Reparatör i Stockholm

Post by Magnus_N »

Hej igen!

Hifikit rekommenderar att originalelementen byts mot B65oa-IV. Är det vettigt, istället för omkantning?

Och så undrar jag: bör jag kosta på högtalarna en fullständig genomgång och helrenovering, när de nu varit i drift 20 år sedan förra renoveringen? Vad bör i så fall en helrenovering bestå av?

Tacksam för era kommentarer.

/Magnus
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Reparatör i Stockholm

Post by STDI! »

Jag ser inget skäl till "helrenovering". Däremot en total genomgång till att börja med.

Egentligen är det bara två saker som sker med tiden
1) Kanterna murknar och då är bästa alternativet omkantning om möjligt. Mellanregistret på OA116 är 16 ohm och sådana finns inte nya. Alltså ytterligare ett skäl till omkantning.
2) Kabelskorna i filter och element kan lossna. Man kan klämma åt dem med en tång.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Magnus_N
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Mon 01 Oct 2018, 12:19

Re: Reparatör i Stockholm

Post by Magnus_N »

STDI! wrote:Jag ser inget skäl till "helrenovering". Däremot en total genomgång till att börja med.

Egentligen är det bara två saker som sker med tiden
1) Kanterna murknar och då är bästa alternativet omkantning om möjligt. Mellanregistret på OA116 är 16 ohm och sådana finns inte nya. Alltså ytterligare ett skäl till omkantning.
2) Kabelskorna i filter och element kan lossna. Man kan klämma åt dem med en tång.
Tack för bra tips. Jag kan ju be Hifikit att kolla kabelskorna också då, när den ändå måste öppna lådorna. Omkantning är alltså det båsta?

/Magnus
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Reparatör i Stockholm

Post by STDI! »

Under förutsättning att elementen för övrigt är ok rekommenderar jag omkantning. Jag kan tänka mig att enklaste vägen för HifiKit är att sälja och sätta i nya element.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Magnus_N
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Mon 01 Oct 2018, 12:19

Re: Reparatör i Stockholm

Post by Magnus_N »

STDI! wrote:Under förutsättning att elementen för övrigt är ok rekommenderar jag omkantning. Jag kan tänka mig att enklaste vägen för HifiKit är att sälja och sätta i nya element.
Haha, ja så kan det nog vara, att de hellre slänger i nytt. Omkantning får det bli.

Magnus
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 76 guests