Vidare består väggen bakom lyssningspositionen av ett glasparti. Här kan man dra för lamellgardiner, har dock inte upplevt någon större skillnad om de är fördragna. Ligger en matta på golvet och övrig normal möblering.
Taket 240 cm upp klätt med halvmjuka målade skivor något pressat trä. Väggarna bakom högtalarna är stabil stenvägg.
Nu till en liten undring. Hur skall/kan det låta? Jag är nöjd med kvaliteten på ljudet i stort men undrar VAR exempelvis rösten skall befinna sig i ett optimalt rum. Referens är CASH framförande "Solitary Man" på skivan American III. När rösten kommer från centrum upplevs den komma från en punkt i mitten ca en halv till en meter ut. Visserligen på bra höjd men alltså ganska nära högtalarväggen. Likaså instrumenten, ganska nära väggen. Alltså när jag sitter i lyssningspostion 260 cm från högtalarväggen (kanske för långt?) och har 235 cm mellan högtalarna som jag flyttat hit dit ett antal gånger men upplever att detta avstånd passar till det mesta. Flyttar jag mig ut i rummet är det en annan upplevelse med finljud ända ut i köket.
En som lyckas sträcka ut lite längre i rummet i lyssningsposition är Roger Waters med skivan Amused to death. Och Jazz at the pawnshop i viss mån.
Inser nu att det här blev långt och kanske svårt att svara på