Bassvaga OA-14

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
jacobthebluesman
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Thu 15 Feb 2018, 22:19

Bassvaga OA-14

Post by jacobthebluesman »

Hej,

Har haft turen att ta över ett par OA-14 av min far nyligen. Han hade ställt undan dessa då han trodde någon diskant gått sönder efter att han upplevt skarp ljud från högtalarna.

När jag fick mina händer på detta par började jag med att inspektera basarna. Kanterna såg fina ut men lyssningsintrycket var/är "skrikigt" och med svagt intryck av de lägre frekvenserna (min far har ett annat par renoverade OA-14 som jag kunnat jämföra mot). Jag petade av plastgallret på två av diskanterna och de såg även hela ut, rent visuellt.

Jag valde tillslut att köpa ett par nya basar (B65oa-iv) i hopp om att de skulle lösa mina problem. Det gjorde det inte och ljudet var i stort sett oförändrat.

Nu till mina fråga, vad/var bör jag börja felsöka? Känns något slösaktigt att bara börja byta ut komponent efter komponent tills de låter som de ska.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Bassvaga OA-14

Post by Martin Dellstig »

Hej

Testa att koppla förstärkaren rakt på basarna utan att passera delningsfiltret (och diskanterna) och se om de fortfarande låter bassvaga.
Får du en annan upplevelse av basen då så har vi ju kommit igång med felsökningen.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
jacobthebluesman
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Thu 15 Feb 2018, 22:19

Re: Bassvaga OA-14

Post by jacobthebluesman »

Hej,

Då någon tycks fogat samma baffeln med lådan med någon form av packning på tub kan jag inte komma åt filtret för att koppla förbi filtret. Testade dock att koppla på mig ett på ett löst element, både gammalt och nytt, med det gav inte mycket lärdom mer än att de lät likadant.

Någon som har tips på hur jag klyver denna limmade låda?

Mvh,
Jacob
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 569
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Bassvaga OA-14

Post by STDI! »

Eftersom gammalt och nytt element låter lika kan jag tänka mig två orsaker till att högtalaren låter bassvag.
1: Ena basen, eller hela högtalaren, är felfasad. Testa genom att byta + och - på den ena högtalarens anslutning till förstärkaren och lyssna om det blir bättre.
2: Något av dämpningen inne i lådan ligger fel. Om du vänder upp och ner på högtalaren och tittar in i basreflexröret ska du kunna se delningsfiltret i "botten". Använd ficklampa. Om du inte ser det så kan vi konstatera att dämpningen ligger fel. Men det kan finnas andra fel i dämpplaceringen som inte syns förrän du kan öppna högtalaren.

Sen kan det naturligtvis vara fel i filtret också om någon ändrat på det.
Verkar lådan hel och tät? Alltså inga luftläckage i hörn etc.

Var bor du? Kanske finns det någon med erfarenhet i närheten som kan hjälpa till.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Danne809
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Mon 01 Jan 2018, 14:49

Re: Bassvaga OA-14

Post by Danne809 »

Vet att det här låter både konstigt och långsökt!
Jag hade samma problem med mina OA-14, men hade för mig att någon nämnt något om att fasvända bas/mellanregister mot diskanterna. Jag provade det en kväll och det vassa basfattiga ljudet är som bortblåst. De spelar numera varmt och med en tung bas. Har ingen förklaring till varför det blev som det blev, men det skulle vara intressant om någon annan testade samma sak!
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests