Skrikigt ljud från OA-14

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
Danne809
(1+ posts)
(1+ posts)

Skrikigt ljud från OA-14

Post by Danne809 »

Hej!

Jag har halvrenoverat ett par OA-14 med nya basar/mellanregister B65oa-IV. Högtalarna spelar öppet och klart, bättre än något annat jag ägt. Men viss musik kan jag uppleva som väldigt "vass" och skrikigt mellanregister och otillräcklig bas. För närvarande driver jag med Vincent rörstärkare, men upplever samma sak med transistorstärkare.

Nu till min fråga: När man byter ut baselement mot den nyare sorten, bör det göras någon filtermodifiering?

Vh Danne
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)

Re: Skrikigt ljud från OA-14

Post by STDI! »

I basfilterdelen sitter en 10uF kondensator parallellt med basen. Denna bör bytas ut mot en på 15uF (eller enklara: kompletteras med en parallellkopplad 4,7uF kondensator).
Men några jätteskillnader blir det inte.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Danne809
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Danne809 »

STDI! wrote:I basfilterdelen sitter en 10uF kondensator parallellt med basen. Denna bör bytas ut mot en på 15uF (eller enklara: kompletteras med en parallellkopplad 4,7uF kondensator).
Men några jätteskillnader blir det inte.
Tack för svar!
Jag har sökt en hel del och läst detta, och har beställt hem 2st 15uF kondensatorer. Jag har äver provat att köra paralellt med en 2,2uF för att testa, och tycker att även det gjorde lite skillnad.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Var någonstans står bygeln till diskanterna? (men dom har du säkert experimenterat med).
Hade aldrig problem med vasst ljud på mina OA 14, men jag upptäckte att ljudet förändrades en hel del beroende på vad jag drev dom med.
Danne809
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Danne809 »

ikväll så exprimenterade jag lite med att fasvända bas/mellanregister och behåller diskanterna som de var, och jag upplever att det vassa ljudet är borta, och de ger ett varmare ljud med mycket mer bas.
Har någon möjligen förklaring till detta?
Post Reply