Placeringen, ljudet och rummet.

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
User avatar
Andex
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 43
Joined: Sun 15 Jun 2003, 09:49
Location: Sweden

Placeringen, ljudet och rummet.

Post by Andex »

Flyttade ut mina OA-12 från sidoväggen till långsidan. Låter betydligt bättre här. Fick flytta på bänken så den blev lite ocentrerad under TVn. Använder dock högtalarna endast till musik. Placerade vänster högtalare 130 cm ut från sidoväggen och till 200 cm från höger vägg som är kort med bokhylla som bara sticker ut 1 meter. Sedan är det öppen planlösning mot nästa rum. Alltså finns ingen vägg att tala om på höger sida, säkert inte OA-optimalt.
Vidare består väggen bakom lyssningspositionen av ett glasparti. Här kan man dra för lamellgardiner, har dock inte upplevt någon större skillnad om de är fördragna. Ligger en matta på golvet och övrig normal möblering.
Taket 240 cm upp klätt med halvmjuka målade skivor något pressat trä. Väggarna bakom högtalarna är stabil stenvägg.

Nu till en liten undring. Hur skall/kan det låta? Jag är nöjd med kvaliteten på ljudet i stort men undrar VAR exempelvis rösten skall befinna sig i ett optimalt rum. Referens är CASH framförande "Solitary Man" på skivan American III. När rösten kommer från centrum upplevs den komma från en punkt i mitten ca en halv till en meter ut. Visserligen på bra höjd men alltså ganska nära högtalarväggen. Likaså instrumenten, ganska nära väggen. Alltså när jag sitter i lyssningspostion 260 cm från högtalarväggen (kanske för långt?) och har 235 cm mellan högtalarna som jag flyttat hit dit ett antal gånger men upplever att detta avstånd passar till det mesta. Flyttar jag mig ut i rummet är det en annan upplevelse med finljud ända ut i köket.
En som lyckas sträcka ut lite längre i rummet i lyssningsposition är Roger Waters med skivan Amused to death. Och Jazz at the pawnshop i viss mån.

Inser nu att det här blev långt och kanske svårt att svara på :o men är nyfiken på hur ni med liknande högtalare upplever ljudbilden i lyssningsposition samt rummets storlek o s v? Så här ser det ut hos mig.
IMG_0386.JPG
Ödmjukast, Anders
///A

OA12.3 Vit originallack
Quad Vena
Bluesound Node 2i
Tidal HIFI
Linn Klassic K (CD-källa)
Dynavox Perfect Sound kabel
Yamaha NS-SW050 Subwoofer
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Placeringen, ljudet och rummet.

Post by 12björn »

För mig låter det som du kommit långt med att hitta det perfekta ljudet. Den placering av högtalarna och hur rummet är möblerat stämmer bra med rekommendationerna i manualen till högtalarna.

Det är väldigt många parametrar som påverkar ljudet och upplevelsen av detsamma i ett vanligt vardagsrum, så det är väldigt svårt att säga hur det ska låta. Lyckades själv bra med en mycket oortodox placering av mina 12:or när jag bodde i ett trångt studentrum. Numera bor jag i en lägenhet vars vardagsrum har de proportioner som beskrivs i manualen. 8-) Mina 12:or står idag på stativ ca 30 cm över golvet och och har stöd av en sub. :geek:

Hur röster och instrument fördelar sig i rummet är också i hög grad beroende av inspelningens karaktär och kvalitet.

Kul att du är nöjd. Lyssna på musiken och fundera inte så mycket på ljudkvaliteten!

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
User avatar
Andex
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 43
Joined: Sun 15 Jun 2003, 09:49
Location: Sweden

Re: Placeringen, ljudet och rummet.

Post by Andex »

Tack för ditt svar. Ja det är nog så nära man kan komma rek. i mitt rum. Kul att du råkar ha "rätt" rum. Intressant att höja dem, har läst om det på andra trådar, skall testa det vid tillfälle, likaså en sub. Är det original eller renoverade burkar du har?
Med vänlig hälsning, Anders
///A

OA12.3 Vit originallack
Quad Vena
Bluesound Node 2i
Tidal HIFI
Linn Klassic K (CD-källa)
Dynavox Perfect Sound kabel
Yamaha NS-SW050 Subwoofer
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Placeringen, ljudet och rummet.

Post by 12björn »

Mina 12:or har omkantade basar och CT62:or.

Att höja upp högtalarna gör att rumsupplevelsen blir bättre, men samtidigt tappar dom i basen eftersom dom inte längre har samma stöd från golvet.

Suben skaffade jag för att avlasta bas-/mellanregisterelementen. Den är inkopplad via högnivå, dvs högtalarsignalen, och delar vid 70 Hz så att SC165:orna slipper slita med dom lägsta frekvenserna.

Upplever att jag har en balanserad anläggning så det finns inga planer på uppgraderingar i nuläget, även om 12:orna kan kännas lite trötta några da'r när man lyssnat på mer högpresterande högtalare.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
User avatar
Andex
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 43
Joined: Sun 15 Jun 2003, 09:49
Location: Sweden

Några uppdateringar.

Post by Andex »

Fixat lite med burkar och kringutrustning sista halvåret.

Ljudkälla.
Kopplat på en HIFIME SPDIF OPTICAL 9018 DAC till Chromecast Audio med Supra-Zak-kabel.

Högtalarna.
Dämpat baskammarens väggar med 7 mm filt.
Monterat "fönsterlist" modell P mellan baffel och låda. Även på mellanväggen.
Tätat vertikala hörn på lådor för säkerhets skull.
Mjukat upp gummiklossarna som håller fast bas/mellanregister.
Spraylackat alla skruvhuvuden och gallerna, även fästbläcken till ovan nämda gummiklossar. Även Sonab-emblemen
Rengjort bafflarna och lagt på ett tunt lager med symaskinsolja.
Lagat några lackskador på kabinettens olika kanter och hörn. Putsat upp med bilvax. De är inte perfekta men tillräkligt bra originalskick. Kanske får ett ryck och lämnar in dem till lakering i framtiden.

Att fixa.
Montera mina nya dekaler. Har fuskat till en svart tygrem och spänt den runt fötterna så länge. Ser rätt bra ut.
Laga några skruvhål med superepoxy där gängorna är kass. Tips på bra metod emotages tacksamt här! :roll:

Av ovan nämda så tycker jag att först DACen lyfte ljudet, men efter att ha fixat gummitätningen mot baffeln tycker jag att allt blev ännu ett par snäpp bättre! Likaså har ljudet förlyttat sig än mer ut i rummet. Kul.
///A

OA12.3 Vit originallack
Quad Vena
Bluesound Node 2i
Tidal HIFI
Linn Klassic K (CD-källa)
Dynavox Perfect Sound kabel
Yamaha NS-SW050 Subwoofer
User avatar
Andex
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 43
Joined: Sun 15 Jun 2003, 09:49
Location: Sweden

Serienummer och konfig

Post by Andex »

Två frågor till som dök upp!

Kan man se på serienumret när de är tillverkade?

Kan någon verifiera att kortet är rätt kofigurerat bara genom att se bilder på det...? De är köpta som .3 för ca 10 år sedan
med B65 OA-II och CT62. Jag kan ta bilder om någon kan tala om vad jag skall titta efter!
IMG_0387.JPG
IMG_0394.JPG
IMG_0376.JPG
Tacksam för svar!
///A

OA12.3 Vit originallack
Quad Vena
Bluesound Node 2i
Tidal HIFI
Linn Klassic K (CD-källa)
Dynavox Perfect Sound kabel
Yamaha NS-SW050 Subwoofer
User avatar
Andex
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 43
Joined: Sun 15 Jun 2003, 09:49
Location: Sweden

Re: Placeringen, ljudet och rummet.

Post by Andex »

Väcker denna tråd. Ingen som vet svaret på frågan om serienummer och tillverkningsår?
//a
///A

OA12.3 Vit originallack
Quad Vena
Bluesound Node 2i
Tidal HIFI
Linn Klassic K (CD-källa)
Dynavox Perfect Sound kabel
Yamaha NS-SW050 Subwoofer
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Placeringen, ljudet och rummet.

Post by 12björn »

Dom frågor du har och som gör att du "väcker tråden" har ingenting med den ursprungliga rubriken att göra.

Du ökar dina möjligheter att få svar om du startar en ny tråd med med adekvat rubrik och i adekvat kategori.

Frågan om högtalarna placering har diskuterats mycket i forumet och det är inte säkert att dom som har information om det du vill veta längre är intresserade av att läsa eller delta i en diskussion om placering.

Att frågeställningarna "driver iväg" är i sig inget konstigt - en fråga leder till en annan, men som sagt rätt rubrik och rätt kategori gör att du ökar dina möjligheter att få svar.

M a o starta en ny tråd

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Placeringen, ljudet och rummet.

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Det finns en nyckel till serienumren.
Jag har den dessvärre inte.

Serienumret skall vara upplagd på år, vecka och tillverkningspar enligt uppgift jag fått.
Så tyvärr går det inte att läsa ut så mycket info som man skulle vilja.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
User avatar
Andex
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 43
Joined: Sun 15 Jun 2003, 09:49
Location: Sweden

Re: Placeringen, ljudet och rummet.

Post by Andex »

12björn wrote:Dom frågor du har och som gör att du "väcker tråden" har ingenting med den ursprungliga rubriken att göra.

Du ökar dina möjligheter att få svar om du startar en ny tråd med med adekvat rubrik och i adekvat kategori.

Frågan om högtalarna placering har diskuterats mycket i forumet och det är inte säkert att dom som har information om det du vill veta längre är intresserade av att läsa eller delta i en diskussion om placering.

Att frågeställningarna "driver iväg" är i sig inget konstigt - en fråga leder till en annan, men som sagt rätt rubrik och rätt kategori gör att du ökar dina möjligheter att få svar.

M a o starta en ny tråd

Björn
Hej, tack för din input, borde ha tänkt på det, startar ny tråd.
Anders
///A

OA12.3 Vit originallack
Quad Vena
Bluesound Node 2i
Tidal HIFI
Linn Klassic K (CD-källa)
Dynavox Perfect Sound kabel
Yamaha NS-SW050 Subwoofer
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 84 guests