Nybiten och nyanländ

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Fralle
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Fri 03 Mar 2017, 12:06

Nybiten och nyanländ

Post by Fralle »

Hej,

Detta är mitt första inlägg på forumet. Jag blev med Carlsson-högtalare för ett tag sedan och är nu helt och totalt biten. Efter åratal av musikkonsumtion känns det plötsligt som att jag förstår hur musik ska låta, och att jag tidigare hört den på fel sätt.

Högtalarna är ett par Sonab OA-5 typ 3 i absolut toppskick. Spelar mestadels vinyl och detta görs med Rega planar 2 (2016 år modell) fast med RP3ans tonarm ditmonterad, så en bastard egentligen. Förstärkaren är en Harman Kardon a402. Ett kraftpaket från 1976 som har det absolut bästa phono-ingång och hörlursutgång som jag någonsin har hört i en integrerad förstärkare, ny som gammal. Hittar ni en sådan här och priset är rätt så är det en het rekommendation till er alla.

Jag har väl egentligen inte så värst mycket mer att säga just nu, annat än att jag anlänt till forumet och fancluben och är här för att stanna😊
User avatar
Andex
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 43
Joined: Sun 15 Jun 2003, 09:49
Location: Sweden

Re: Nybiten och nyanländ

Post by Andex »

Hej, välkommen!
Jag har själv aldrig hört varken OA-5 eller typ 3 uppgraderingen. Nyfiken på skillnaden mot 70-talsseriens ljudbild (t. ex OA-12), säkert en helt annan upplevelse.

Hur är de placerade, hur upplever du ljudbilden i rummet samt hur ser rummet ut storleksmässigt? Hade varit kul att höra hur t.ex Roger Waters Amused to death förmedlas ur dessa högtalare.

Med vänlig hälsning, Anders Svensson
///A

OA12.3 Vit originallack
Quad Vena
Bluesound Node 2i
Tidal HIFI
Linn Klassic K (CD-källa)
Dynavox Perfect Sound kabel
Yamaha NS-SW050 Subwoofer
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 3 guests