har ärvt en R-4000 2 och vill åtgärda fel få lite råd

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Hans_L
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Thu 02 Mar 2017, 09:15

har ärvt en R-4000 2 och vill åtgärda fel få lite råd

Post by Hans_L »

Hej

Efter att min pappa gick bort vid 97 års ålder hag har nu in min ägo min ungdoms dröm frän barndomshemmet. Ett par OA-5, en R-4000-2 och skivspelaren Sonab 85 S. Allt är i original skick, till och med (Nederländska) instruktionsböckerna är med.

Men.

Hur nu vidare. Jag vill helst använda den, så klart.
OA-5 är icke renoverade, vi få se om jag har ork att plocka isär och renovera den.

Jag bor 'mitt i skogen', FM mottagning mycket dåligt utan en jätte antennen på taket (som jag inte vill med tanke på åska) så jag tänkte att använda iPad för internet radio och streaming av min egen musik samling. Vi ska ha fiber här snart, dessutom.

Men min första problem, och det är därför jag ställer en fråga här, R-4000 har ett störande ljud. En 'brum', som inte minskar / ökar med mindre / mer volym. Svårt at beskriva, mäste höras.

Mina 2 frågor......
1) Är aux ingång på R-4000 är okej att använda för iPads hörlur utgång? Eller hur gör ni detta?

2) Vem skulle kunna titta på R-4000 och ge lite råd hur att stoppa brum? Jag bor på västkusten lite söder om Strömstad, men är redo att åka långt för riktig hjälp.

tack! :)
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: har ärvt en R-4000 2 och vill åtgärda fel få lite råd

Post by STDI! »

Hans_L wrote: ...
1) Är aux ingång på R-4000 är okej att använda för iPads hörlur utgång? Eller hur gör ni detta?
...
Ja. Troligen får du köra iPad på max volym, eller näst intill. Så i med batteriladdaren.

Lycka till med allt, kul med fina gamla prylar. Och ännu roligare när de har en historia.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Hans_L
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Thu 02 Mar 2017, 09:15

Re: har ärvt en R-4000 2 och vill åtgärda fel få lite råd

Post by Hans_L »

Tack STDI!
Nu hoppas jag att någon reagerar även på
2) Vem skulle kunna titta på R-4000 och ge lite råd hur att stoppa brum? Jag bor på västkusten lite söder om Strömstad, men är redo att åka långt för riktig hjälp.

;-)
Hans_L
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Thu 02 Mar 2017, 09:15

Re: har ärvt en R-4000 2 och vill åtgärda fel få lite råd

Post by Hans_L »

Hej igen. Vet du vem som kan hjälpa mig med felsökning och / eller reparation?

Mycket tacksam för svaret. Ljudet är inte så bra så tyvärr ... :-(

(R-4000 har ett störande ljud. En 'brum', som inte minskar / ökar med mindre / mer volym. Svårt at beskriva, mäste höras.
)
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: har ärvt en R-4000 2 och vill åtgärda fel få lite råd

Post by STDI! »

Jag vet inte vem som kan hjälpa dig. Hade det varit min hade jag själv öppnat den och motionerat och rengjort alla reglage. Men det beror på hur mycket man kan och vågar ge sig på själv.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Taif
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Wed 14 Feb 2007, 12:40

Re: har ärvt en R-4000 2 och vill åtgärda fel få lite råd

Post by Taif »

Jag hade tagit kontakt med antingen Svalander Audio eller Lunengs Hifi i Stockholm. Jag hade brum i min R4000, lät byta de stora kondensatorerna. Kanske det är transformatorn som brummar?
OA12 valnöt
OA116 valnöt
Sonab R3000
Sonab R4000
Sonab R4000-2
Sonab R7000
Sonab 75S
Hans_L
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Thu 02 Mar 2017, 09:15

Re: har ärvt en R-4000 2 och vill åtgärda fel få lite råd

Post by Hans_L »

Tack! Ska kontakta företag.
jacobthebluesman
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Thu 15 Feb 2018, 22:19

Re: har ärvt en R-4000 2 och vill åtgärda fel få lite råd

Post by jacobthebluesman »

Hej,

Brum som inte påverkas av volymkontrollen kan vara p.g.a. bristfällig jord. Testa om du kan sätta den så nära ett jordat uttag som möjligt och se om det minskar. Det kallas på engelska "60 cycle hum", testa att googla detta och se om det påminner om det brum du upplever.

Som nämnt innan så kan det även vara kondningarna inuti stärkaren. I och med att volymkontrollen inte påverkar brummet så bör felet ligga innan volymreglaget i signalkedjan. För att undersöka detta får man ta isär stärkaren och i stort sett löda loss kondningarna och mäta dem för att se om de är fräscha eller inte

Mvh,
Jacob
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: har ärvt en R-4000 2 och vill åtgärda fel få lite råd

Post by Martin Dellstig »

Hej

Kan mycket väl vara kondensatorerna i nätdelen. De har ju några år på nacken nu.
Det kan mycket väl leda till nätbrum.

Jag har aldrig använt mig av dem själv men kolla på www.vintages.se i Kungälv kanske, man kan också kolla med den lokala Hifi-handlaren vart de skickar grejorna.

Att koppla in iPad i Aux går utmärkt, du kommer behöva en adapter eller be verkstaden byta DIN till Phono när de servar.

Vad gäller OA-5 så skulle jag börja med att kolla på att alla diskanterna låter, att kondensatorn i delningsfiltret är OK och att dämpmaterialet ligger rätt i högtalaren.
Kolla under Downloads på CarlssonPlanet efter servicemanualen, där finns bild på hur dämpmaterialet skall ligga.

Berätta hur du tänker dig att gå vidare så får du råd allteftersom.

Lycka till!

Martin
Jag vet inte, vet du?
Hans_L
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Thu 02 Mar 2017, 09:15

Re: har ärvt en R-4000 2 och vill åtgärda fel få lite råd

Post by Hans_L »

Tack, Jacob och Martin.

Kondensatorerna ska utbytas. Restaureringen / uppgraderingen av OA5 kommer även att bli av.

IPaden funkar utmärkt i AUX porten för övrigt, alltså fantastiskt att receivern fortfarende funkar så bra tycker jag.

Återkommer här när allt är klart :-)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 57 guests