renovera OA12 - att välja element

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by carlzone »

Det går att spara in någon hundring på att köpa billigare kondingar än Jantzen och kanske att hitta ett par billigare spolar också.

T.ex. Elfa är också ganska dyra men det finns fler som säljer komponenter, jag rekommenderar dig en stund vid valfri sökmotor även om Google brukar ge bäst resultat.

För övrigt skulle jag personligen hålla mig till originalfilter med omkantade originalelement eller hellre B65oa i någon version, tillsammans med Peerless CT62.
Alternativet är betydligt dyrare men inte nödvändigtvis bättre på alla punkter.
Avregistrerad på egen begäran!
kboman
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Wed 08 Feb 2017, 09:43

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by kboman »

Originalelementen är bytta på 90-talet till något okänt (jag har inte tittat) som nu är risiga i sin helhet, inte bara kanten. Skulle vilja börja om på ny kula helt enkelt :) - och då verkar Satori/T22 bäst på pappret åtminstone men jag är absolut intresserad av andras åsikter, därav tråden!

Hittade de andra motstånden på hifikit, jag måste ha varit väldigt trött...
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by carlzone »

Det jag tror att jag har förstått är att Öhman och SSC? tycker inte att Satori basen är helt lämpliga utan att den har för svag motor bl.a.

Satori basarna kostar ett par tusen styck! är de verkligen värda det?
Med tanke på priset och nytt filter etc, nej jag tycker inte det.
Jag tycker det är dumt att börja i högsta ändan prismässigt utan att ha jämfört noga och det utan vare sig ssc eller öhmans välsignelse :)
Last edited by carlzone on Sun 26 Feb 2017, 23:34, edited 1 time in total.
Avregistrerad på egen begäran!
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by STDI! »

carlzone wrote:...
Obi 22 diskanten är nog en bra diskant men då måste filtret göras om lite.
med ett par beg CT62 behövs inte det och de låter tillräckligt bra.
...
Diskanterna i OA12 är 16 ohm. Fanns C62 i 16 ohm? Annars behöver man väl bygga om filtret om man nu hittar och sätter i C62. Eller?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by carlzone »

Jag är inte helt hundra men jag har för mig att det fanns både 15 ohms och 4 ohms varianter.
Last edited by carlzone on Sun 26 Feb 2017, 23:35, edited 2 times in total.
Avregistrerad på egen begäran!
kboman
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Wed 08 Feb 2017, 09:43

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by kboman »

Hmm. Stämmer nog väl att det kan vara klokt att ta det litet lugnt med utläggen till att börja med. Får se om det finns något begagnat även om jag nog hellre köper nytt.

Göra om filtret har jag faktiskt inget emot alls slänga jag slipper räkna på impedans och liknande elände men vi får se hur det blir :)
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by STDI! »

Min uppfattning är att man ska hålla sig till väldokumenterade och beprövade lösningar såvida man inte själv är duktig på filterkonstruktion etc.
Jag anser att t22 är väldokumenterad och beprövad. Och sådana har jag själv i både OD11 och OA12. Jag har dessutom byggt om OA14 med t22 åt en kompis. Och då har jag använt de filterritningar som finns på carlssonkult.se.
Satori har jag aldrig hört. Det är nog inte heller så många som byggt om. Men momus och en del andra hyllar ju dem. Och grafpro på carlssonkult har jag god erfarenhet av med annat. Så de är nog bra. Men även B65oaII eller B65oaIV låter bra.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by carlzone »

instämmer
Last edited by carlzone on Wed 22 Feb 2017, 10:41, edited 1 time in total.
Avregistrerad på egen begäran!
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by momus »

Medhåll där.

För Satori så tycker jag med ett undantag (Grafpro), att ordentliga underlag för lovorden saknas både på papperet och mer subjektivt.

I de flesta lovorden jag har sett tycks det vara utbyte av defekta eller felaktiga element direkt mot någon Satori kombo eller något helt annat.
En frekvent lovordare använder inte ens de avsedda delningsfiltren elelr diskanterna och säger sig har svårt att höra skillnad på MT-20 och Obi T22, en annan har istället stora lovord över vissa Monacor element i Sonab högtalare som han säljer.
Någon annan provar element med eq och elektroniska delningsfilter.
Jag förhåller mig sunt skeptisk och avvaktande till lovord från säljare och påståenden som "distorsionsfrihet" och andra överdrifter.

OK. Jag är den "frekventa lovordaren". Jag är mannen som inte har konstruerat om mina filter så att jag med stor sannolikhet har en svacka både här och där i mina högtalare. Jag skulle vilja bemöta påståendet om "distorsionsfrihet". Precis som många andra har jag levt i hela mitt liv med olika varianter av SC 165. Jag har väl aldrig reagerat på att just dom högtalarna skulle vara behäftade med distorsion (tredjetons då). Däremot har jag älskat det luftiga ljudet från Sonab/Carlsson. Jag är dessutom ett "offer" för Sonabs reklamkampanjer på sjuttiotalet. För mig var det alltså "state of the art". Dessutom svenskt. Jag läste Radio & Television med Strange, och för mig var det nästan som porr. Så när jag sålde min första artikel så köpte jag ett par OD 11:or.
Distorsion, nej det hade jag väl aldrig hållit med om. Det mesta hänvisade jag till Innerspårsdistorsion från min skivspelare. Högtalarna var under en lång tid Sonab OD 11, sedan OA 14 och till slut OA 50.3. Alla med olika varianter av SC 165. Förstärkeriet var under en lång tid, LEAK Point One och sedermera ett par bryggkopplade Rotel, bägge med NAD som försteg (och RIAA). Jag var helt nöjd, även om jag hörde att SC 165 kunde jobba lite mer oansträngt i OA 14 jämfört med OD 11.
Sen känner jag Grafpro sen tidigare. Jag får väl erkänna att jag "gick på" hans entusiatiska skriverier på sajten Carlssonkult om Satori. Någonting i retoriken fick mig att nästan kissa på mig. Jag upplevde ett starkt "habegär". Jag tog kontakt med Grafpro och frågade om det var helt tokigt att installera ett par Satori i mina OA 50.3. Utan att fibbla med filtret (vilket jag hade gjort när jag bytte till Obi T 22 i mina OA 12). Sen varnade Öhman för att "motorn" i Satori var aningen svagare. Men jag köpte ett par i alla fall. På HiFiKit.
Nästan direkt hörde jag att något försvann i mina OA 50.3. Efter att studerat Anders Forsbergs mätningar så antog jag att det var en distorsionskomponent som försvunnit. Därav mina skriverier om "distorsionsfrihet". Jag kan förstås inte med säkerhet påstå att det handlar om "distorsionsfrihet", men har man dagligen i ca 40 år umgåtts med olika varianter av SC 165 så vore det ju konstigt om man inte hörde någon skillnad. Det är ju liksom motsatsen till blindtest. Allting är förstås helt subjektivt; i mitt rum, med mitt programmaterial och med min stärkare så låter nu allting mycket bättre.
Att jag sen inte kunde höra någon skillnad på dom gamla Peerlessdiskanterna och Obi 22 var en chock. Jag var helt övertygad om att jag skulle kunna höra en ganska stor skillnad. Men det gjorde jag tyvärr inte. Jag hade "litat" på skriverierna och var alltså övertygad om att jag skulle kunna höra en rätt så stor skillnad. Gjorde det alltså inte. Däremot är jag övertygad om att dom gamla diskanterna går sönder oftare.(Jag har nu bytt dom gamla diskanterna två gånger i ett par original som står i Köpenhamn)

Sedan är ju oftast delningsfiltret det kanske mest tidsödande och viktiga för få ihop en riktigt bra högtalare.

Jag kan tycka att det vore stilfullt om SSC och Öhman eller någon annan tydligare kunde presentera sina eventuella invändningar, jämförelser och mätmässiga underlag också som kunde underlätta valet för planetens besökare mellan dagens förekommande alternativ.
(SCC säger oftast ingenting och Öhman har haft många invändningar).

Själv har jag nog innerst inne en fäbless för att hålla saker i fint renoverat originalskick och uppgradering i det fall där det råder konsensus helst med "drop in" ersättare där filter i möjligaste mån lämnas intakt.
Jag tycker att det lätt riskerar att eskalera till en helt annan högtalare annars.
(Yepp, jag kan nog hålla med. Alltför många byter, borrar och gör om så att det blir ett par andra högtalare. Men jag har det här inte som en hobby. Jag lyssnar bara på musik.

Mina synpunkter här gäller OA-12 (od-11 också) men jag vill ändå utan underlag tycka att i OA-14 rätt placerade i rätt rum så kan B65oa låta riktigt bra, ofta (i mitt tycke) minst lika bra som omkantade original, så det ska man ändå inte låta passera ohört trots den simulerade ganska kraftiga underavstämningen.
(Intressant att du skriver "den simulerade" underavstämningen. Så subtilt)!
Sedan bör man tänka på att det är sällan som ett specifikt baselement entydigt är bättre eller sämre för en hel serie mellan 10-70 liter utan alla har sina egenskaper på gott och ont och har optimala volymer.
Där tycker jag ändå att Stig Carlsson trollade väldigt bra med sina strömningsmotstånd och konstruktioner för sc-165.

Ja, jag tror nog strömmningsmotsådet var ganska smart. Speciellt i OD 11. I OA 14 upplevde jag inte att den gjorde särskilt stor nytta. Högtalaren hade låg bas. Synd bara att jag för det mesta hörde den i köket)
Top
Quick Reply


Subject:
Last edited by momus on Thu 18 May 2017, 14:49, edited 1 time in total.
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: renovera OA12 - att välja element

Post by STDI! »

Eftersom carlzone tagit bort sitt sista inlägg och dessutom redigerat sitt inlägg från 16/2 så blir momus inlägg väldigt svårt att förstå pga oklar citering. Men om jag förstår momus rätt så är det som momus skrivit kursivt kommentar på det som carlzone ursprungligen hade i sitt inlägg från 16/2 (och det står med vanlig text i momus inlägg).
Jag hoppas ni inte tycker jag lagt mig i för mycket, men det kan ju vara bra med lite logik i tråden.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 92 guests