placering av obi t22 på oa 116

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
johaner
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Sat 23 Nov 2013, 14:18

placering av obi t22 på oa 116

Post by johaner »

Hej!

Jag skall byta diskanter på mina oa 116 till obi t22, frågan är hur man ska placera dom eftersom membranplanet ser ut att hamna någon cm bakom det som är med mt24.

MVH
Johan
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: placering av obi t22 på oa 116

Post by Russ »

Behåll dina MT24 och sälj T22-orna.

Jag har testat båda och tycker MT24 är bättre diskanter i OA-116.

Dessutom passar Obi-diskanterna illa under huven på OA-116.De är någon millimeter för höga och ligger därmed an på skyddsgallret och ändrar därmed utseendet på OA-116 på ett negativt sätt.

Vidare så måste man göra nya hål i baffeln för att kunna skruva fast Obi-diskanterna.Originalelementen sitter däremot som en smäck.

Filtret måste också bytas om Obi diskanter monteras in i OA-116,så det blir en dyr affär att att byta.

Inte värt pengarna.

Men har man en välfylld kassa kan man ju testa.............


Är originaldiskanterna ok,så är det alltid att föredra.

Varför ändra på ett vinnande koncept?

Just my opinion.
johaner
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Sat 23 Nov 2013, 14:18

Re: placering av obi t22 på oa 116

Post by johaner »

Problemet är att ett eller två av dom gamla diskanterna är trasiga och få tag på ersättning verkar ganska svårt.
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 569
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: placering av obi t22 på oa 116

Post by STDI! »

Jag är också tveksam till att byta från MT24 till T22. Men jag förstår ditt problem med någon/några trasiga diskanter.

Som svar på din fråga så kan jag inte tänka mig att den lilla skillnad i membramplacering det ger spelar någon roll.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
johaner
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Sat 23 Nov 2013, 14:18

Re: placering av obi t22 på oa 116

Post by johaner »

Tack för svaren!
Jag har alltid tyckt mycket om oa-116 så jag lägger gärna ner lite pengar på dom. Alternativet är att hitta något annat som jag gillar men det tar mycket tid och kostar förmodligen ännu mer.
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: placering av obi t22 på oa 116

Post by olaume »

Jag har uppgraderat till T22. Eller rättare sagt lät jag Grafpro göra det och givetvis modifiera filtren. Det låter kort sagt förträffligt. Det blir en fantastisk upplösning och energi i diskanten. Elementen är placerade som de gamla. Möjligt att man kan tänka sig andra placeringar men känns rätt onödigt att ändra på ett vinnande lag. Jag känner inte heller igen att det skulle vara något problem med höjden. När jag sätter ned gallren är det inga element som tar i. Man kan givetvis alltid diskutera vad som är värt pengarna här i världen, men i jämförelse med andra fritidsnöjen tycker jag man får väldigt mycket för slantarna när man uppgraderar sina OA116.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: placering av obi t22 på oa 116

Post by Russ »

Ja,gillar man "energi i diskanten" så är T22 diskanten bättre än MT24.

Energi i diskanten kan också uppfattas som vasst och skärande ljud.

Då är det inte längre det behagliga 70-talsljudet som OA-116 presterar.

Varför då köpa OA-116,när man inte gillar originalljudet.

Tycker man ska vårda originalkonfigurationen och inte hålla på att "bättra på" ljudet.

Var tid har sina ljudideal och det ska respekteras,tycker jag.
johaner
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Sat 23 Nov 2013, 14:18

Re: placering av obi t22 på oa 116

Post by johaner »

Hmmm... Russ har onekligen en poäng i vad han säger. Men eftersom det är svårt att få tag i MT24or så skall jag i alla fall prova med t22 så får vi se hur det låter.
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: placering av obi t22 på oa 116

Post by 12björn »

Russ wrote:Ja,gillar man "energi i diskanten" så är T22 diskanten bättre än MT24.

Energi i diskanten kan också uppfattas som vasst och skärande ljud.

Då är det inte längre det behagliga 70-talsljudet som OA-116 presterar.

Varför då köpa OA-116,när man inte gillar originalljudet.

Tycker man ska vårda originalkonfigurationen och inte hålla på att "bättra på" ljudet.

Var tid har sina ljudideal och det ska respekteras,tycker jag.
Nu tycker jag att du är lite väl kategorisk - ska man slänga sina 116 när man inte längre kan få tag på MT 22 eller 24?

Borde man inte försöka hitta ersättningselemant och bevara så mycket som möjligt av det "behagliga 70-talsljudet"?

Bevarande har givetvis sin plats men det är inte heller så dumt att ha en ljudanläggning som presterar bra.

Iofs är jag part i målet då jag uppgraderat mina 12:or med CT62:or. :oops: :roll:

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: placering av obi t22 på oa 116

Post by olaume »

Det skulle i och för sig vara intressant att göra en direktjämförelse mellan T22 och MT24. Men i praktiken är det inte ett möjligt val eftersom de gamla elementen skrumpnar bort och mig veterligt finns ingen möjlighet att renovera diskanter på samma sätt som basar. Coating med limtub lär inte ha annan effekt än placebo. Jag uppfattar inte T22 som påträngande. Det borde i så fall visa sig i tonkurvan, som för mina tvärtom är väldigt rak efter uppgraderingen. Det närmaste jag kan jämföra med är mina orenoverade OA14, och då låter uppgraderade OA116 avgjort renare, fast jag gissar att det i är MT20 i OA14 så det kanske inte heller ger en riktigt rättvisande bild. Intressant läsning om de olika elementen finns annars på http://www.carlssonkult.se/kondiskanter.aspx
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests