utomhusanläggning r4000

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
Slicer
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Wed 11 May 2016, 22:22

utomhusanläggning r4000

Post by Slicer »

Har precis införskaffat en sonab r4000. Inte för att jag kan något alls om förstärkare i huvudtaget utan helt enkelt för att det är en snygg pjäs. Nu till mitt problem. Vill använda den på verandan tillsammans med 2 st högtalarpar - 2 inne och 2 ute. Hur ska jag tänka här gällande watt, ohm hur jag kopplar ihop det hela osv. Har ett par v1 - högtalare som jag tänkte ha inne men måste köpa ett par utomhushögtalare med hyfsad ljudkvalite som passar för ca 1500-2000kr. Någon som kan hjälpa en newbie och rookie med lite vägledning? inser att min fråga kanske är korkad på ett forum som detta fullt av sonab/carlsson-fans med stor kunskap men det är just därför jag ställer frågan här - alla synpunkter uppskattas.
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: utomhusanläggning r4000

Post by carlzone »

Hej du
Generellt kan man väl säga för den tidens förstärkare att om 4 högtalare används samtidigt så bör den totala impedansen hållas på minst 4 ohm helst 8 ohm (vi struntar här i fasvinklar som gör det jobbigt för vissa förstärkare, för enkelhetens skull)
Den håller sig också på 4 ohm totalt så länge du skaffar Ett par utomhushögtalare som har 8 ohms impedans.
Enligt Z1*Z2/Z1+Z2 = 8*8/8+8 = 4

2 par inne och 2 par ute samtidigt duger inte förstärkardelen till om du inte skaffar 16 ohms högtalare eller seriekopplar högtalarparen men det är inte så lämpligt.

När det gäller utomhushögtalare bör man se upp med basreflex om det inte är finmaskigt nät för portarna, detta för att inte fukt och insekter ska komma in. Hellre sluten låda då.
En annan viktig aspekt är att membranen helst inte ska vara av någon papperstyp då de suger åt sig fukt.
Viktigt är också att det inte är baselement av skumkanter som vittrar sönder av uv-ljus och väder o vind utan av en gummityp eller något annat tåligt.
Last edited by carlzone on Thu 12 May 2016, 15:42, edited 1 time in total.
Avregistrerad på egen begäran!
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: utomhusanläggning r4000

Post by carlzone »

Till utomhushögtalarna då, jag rekommenderar dig att leta begagnat.
Bland annat Philips hade ett par slutna plastlådor 22RH431 omkring 20 liter med diskanter riktade framåt och uppåt och basar med gummikanter som såldes i stort antal på 70-80 talet.
De var ljudmässigt riktigt bra för priset med ett trevligt lounge ljud med fin spridning och har visat sig överleva också stränga vintrar för mig. Detta trots papperskoner i basen (möjligen behandlade).
Med lite tur så hittar du nog ett par för klart under femhundringen.
Det finns dock en väldigt stor risk att du så småningom tar in dem istället då de låter så mycket bättre än V1.
http://hifivintage.eu/en/electrodynamiq ... ntage.html

Observera att de tar ett fantasipris där om man följer länken, men den är bra för bilderna.

Ett annat lite dyrare alternativ kan vara en aktiv subwoofer inomhus som basstöd för både inne och ute högtalarna och sedan ett par slutna vägghögtalare utomhus.
Mds, Gallo, Jamo, Kef mfl. har ju gjort nätta små klumpar och bollar som ser snyggt och diskret ut på vägg.
Avregistrerad på egen begäran!
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: utomhusanläggning r4000

Post by STDI! »

carlzone wrote:Hej du
Generellt kan man väl säga för den tidens förstärkare att om 4 högtalare används samtidigt så bör den totala impedansen hållas på minst 4 ohm helst 8 ohm.....
Inte bara generellt. I manualen för R4000 (det är R4000-3 som jag citerar) står:
"Två par högtalare kan samtidigt anslutas till R4000"
.
.
"Högtalare med impedanser mellan 4 och 16 ohm kan användas. Skall fyra högtalare användas samtidgt får ingen högtalare ha lägre impedans än 8 ohm."
carlzone wrote: ...
Enligt Z1*Z2/Z1+Z2 = 8*8/8+8 = 4
...
En petitess:
För att det ska vara matematiskt korrekt måste det stå
Z1*Z2/(Z1+Z2) = 5*8/(8+8) = 4
carlzone wrote: ...
2 par inne och 2 par ute samtidigt...
Jag tolkar TS som om det gäller två par, dvs två högtalare inne och två högtalare ute. Eller vad säger du Slicer?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Slicer
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Wed 11 May 2016, 22:22

Re: utomhusanläggning r4000

Post by Slicer »

Tack för era svar. Jag kanske var otydlig- Ja jag hade tänkt mig två högtalare inne och 2 ute dvs totalt 4 högtalare. Ska kika på philipstipset och se om jag kan hitta ett par- verkar dock vara klent med utomhushögtalare på blocket, tradera etc. Har kikat på cambridge ES30 (6 ohm) samt Yamaha NS-AW592 (6ohm) men då kanske dessa inte funkar så bra? V1orna är väl på 8 ohm om jag inte läst fel. Att v1orna anses låta dåligt är jag väl medveten om men dom är i min mening snygga och en liten bit svensk historia vilket överväger och duger bra i sommarstugan för ändamålet. Om jag inte missförstått er så bör jag kika på ett par 8ohms-högtalare för utomhusbruk för att det ska funka på ett hyfsat bra sätt?
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: utomhusanläggning r4000

Post by carlzone »

Ja det ska vara minst 8 ohmare.
Högtalarlådor som ska stå ute bör som sagt vara av t.ex. komposit, plast eller plyfa så inte fukten kommer in i lådväggar av spånskiva eller mdf men det beror såklart på hur utsatta de blir för vädret.
Annat är det ju om högtalarna tas in mellan varven.

Vet inte vad dina föreslagna högtalare är gjorda av så kan inte ge några råd där. Men de har för låg nominell impedans för att det ska kännas tryggt att du spelar på båda paren samtidigt.

Klart att V1 är snygga och smidiga och man kan ju alltid komplettera och improvisera med en lämplig diskant och delningsfilter ovanpå gallret om man vill få det att låta lite mer detaljerat.
Det skulle vara trevligt om du ville lägga upp lite bilder på din setup sedan.
Avregistrerad på egen begäran!
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 135
Joined: Fri 09 Oct 2015, 18:00
Contact:

Re: utomhusanläggning r4000

Post by carlzone »

STDI! wrote:
carlzone wrote: ...
Enligt Z1*Z2/Z1+Z2 = 8*8/8+8 = 4
...
En petitess:
För att det ska vara matematiskt korrekt måste det stå
Z1*Z2/(Z1+Z2) = 5*8/(8+8) = 4
Vanligen brukar jag le åt och helt ignorera alla försök från wisserbessers att hitta "fel" men den här gången kan jag inte låta bli att skratta stort. :mrgreen: :lol:
Avregistrerad på egen begäran!
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: utomhusanläggning r4000

Post by STDI! »

carlzone wrote:
STDI! wrote:
carlzone wrote: ...
Enligt Z1*Z2/Z1+Z2 = 8*8/8+8 = 4
...
En petitess:
För att det ska vara matematiskt korrekt måste det stå
Z1*Z2/(Z1+Z2) = 5*8/(8+8) = 4
Vanligen brukar jag le åt och helt ignorera alla försök från wisserbessers att hitta "fel" men den här gången kan jag inte låta bli att skratta stort. :mrgreen: :lol:
Jag skrattar också. Eftersom jag skrev fel. Det ska naturligtvis vara Z1*Z2/(Z1+Z2) = 8*8/(8+8) = 4. Då blir det rätt, annars inte.

Ps. Det heter inte wisserbesser, det heter besserwisser. Ds ;)
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: utomhusanläggning r4000

Post by momus »

Eller Messerschmidt! (Apropå PS)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 90 guests