OA-14 placering

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Re: OA-14 placering

Post by 12björn »

Hur länge har du spelat med dom nya elementen? Dom behöver lite tid på sig för ge sitt allra bästa.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Russ »

Kontakterna på högtalarkablarna kan vara bristfälligt monterade och signalen når då inte riktigt fram till högtalarna.

Har själv gjort det misstaget. :oops:

Alltså kolla upp hur kontakterna på kablarna är monterade.
albis
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by albis »

Jag är inte säker på att de gjorde rätt med filter. Det var rätt länge sen men felet har nog varit där men nu när jag har flyttat till hus är det mer märkbart.
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by STDI! »

Det finns en fortsättning på den här historien. Och då tycker jag också att den ska berättas eftersom den kan vara till nytta och glädje för någon annan.

När jag läste denna tråd erbjöd jag albis min hjälp. Han var tacksam och ville ha den men av olika skäl blev det inget den sommaren.

I februari i år "stod han inte ut" längre utan sökte min hjälp igen. Då hade han själv konstaterat att en av diskanterna var felvänd. En som ska peka snett bakåt på vänsterhögtalaren pekade istället rakt mot lyssnaren. Inte så konstigt då att diskanten var hög och balansen mellan högtalaren inte var rätt. När han då skruvat loss den för att vända hade kablarna lossnat, och då lät alltså endast två av fyra diskanter.

Jag körde hem till honom med bl a lödkolv. Vi lödde dit kablarna och vände diskanten. Men vi lyfte även på bafflarna och konstaterade att filtren var kompletterade med kondensator för B65OAII men inget var justerat för T22-diskanterna. Detta var alltså gjort precis när T22 kom ut så filterritningar fanns kanske inte ens. Ingen skugga ska falla över dagens Rehifi, det var andra ägare då.

Nåväl, jag tog hem högtalarna, beställde filterkomponenter och monterade. Därefter tillbaka till albis med högtalarna. Enligt honom var det en stor förbättring. När jag senare talat med honom har han dock inte varit 100% nöjd. Vi tror nog att högtalarna nu är så bra de kan vara, men de passar helt enkelt inte hans smak helt.

Jag tycker ändå att det är en historia med ett till viss del lyckligt slut, vi fick ju rätt på högtalarna.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
carlzone
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by carlzone »

Du borde kunna få någon goodwill kompensation från Re-Hifi för deras tidigare fuskjobb.

Jag kan minnas att de under första ägaren också annonserade högtalare till helt orimliga överpriser med utbytta element till vad som "passade i hålet" utan att nämna det.

Idag har de andra ägare som nog är seriösa, är det bäst att tillägga.
Avregistrerad på egen begäran!
Tuschpenna
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Tuschpenna »

12björn wrote:Hur länge har du spelat med dom nya elementen? Dom behöver lite tid på sig för ge sitt allra bästa.

Björn
Det där stämmer inte. Inspelning är en audiofil-myt och inget riktigt, existerande koncept. Högtalarna låter likadant hela tiden.

Angående Rehifi så säger de ofta en massa saker som inte stämmer, t ex att de renoverat en produkt, när de i bästa fall kanske bytt ut en enda komponent. Inte särskilt seriöst företag.
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by STDI! »

Notera att albis i denna tråd, http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... f=1&t=5172 redan i januari 2011 hade problem med högtalarna. De måste alltså ha renoverats under 2010. Jag tror inte ens att filterritningar för T22 fanns framme då.
Jag håller med om att renoveringen av dåvarande Rehifi (eller hette de kanske Repsam då?) gjordes dåligt. Men att mer än fem år senare försöka få goodwill eller klanka ner på dagens Rehifi för detta tycker jag inte är rätt. Det ligger en konkurs och ägarbyte mellan då och nu.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Jag är tror nog att det som kallas "inspelning av högtalarelement " är en myt. Trots alla som skriver att dom måste spela in elementen för att få dom att lossna tror jag inte riktigt på det. Jag har aldrig upptäckt det här. Måhända har jag fel på hörseln. Men jag har aldrig upptäckt att ljudet blivit bättre efter att jag lyssnat efter några veckor. Att saker och ting har "lossnat". Är det så (i så fall) att elementtillverkarna "bygger in" en åldringsfaktor i elementen? Att dom medvetet "bygger in" något som blir "bättre" efter några dagars användning. Jo jag vet - HiFi World (och Hifi&Musik) skriver ofta att dom "spelar in" högtalare i flera dagar med rosa brus och annat. Jag har aldrig fattat det här. Misstänker att det är placebo.
albis
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by albis »

Jag har inte varit här inne på länge, så nu måste jag tacka SDTI! för all hjälp och kunskap. Vilken klippa! En sann medmänniska. Tack. Och mina högtalare låter klart mycket bättre med rättvänt element och annat. Först var jag inte fortfarande nöjd, det var väl gamla Rehifi och deras klantigheter som färgade av sig, men nu har jag lyssnat mer och mer och är mycket nöjd. Speciellt när jag hade lyssnat på dyra hornhögtalare och insåg att mina OA14 låter riktigt bra. Det öppna och naturliga ljud som Carlsson har är unikt. Det är bara så.
Sen måste jag poängtera att dagens Rehifi är en helt annan affär med stora kunskaper och kunnig personal. Jag kan inte begära av en ny ägare att betala vad den gamle har gjort. Det är två olika företag.
Post Reply