Bas OA-12 slutar att låta till och från

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
adamja
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Thu 01 May 2014, 14:17

Bas OA-12 slutar att låta till och från

Post by adamja »

Hej! Har nu stött på ytterligare ett problem med ena högtalaren som jag inte hittar något svar på någonstans. Högtalaren i fråga är Sonab OA-12

Nu har basen slutat att låta i ena högtalaren. Den gjorde det vid ett tidigare tillfälle, men satte sedan igång igen efter några dagar. Och nu har den gjort samma sak igen.
Någon som vet varför baselementen brukar sluta låta? Vad kan jag göra åt detta? Gå in till någon som reparerar det åt mig eller är det svårt att lösa det själv? Har inte tummen mitt i handen fyi! :)
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 569
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Bas OA-12 slutar att låta till och från

Post by STDI! »

Eftersom det endast är basen som slutar fungera är det glapp någonstans från delningsfiltret och "framåt".
En möjlig/trolig orsak är den lilla kopparflätan som ansluter från terminalen på elementet till talspolen. Dålig kontakt kan orsaka både glapp och skorr. Så är det samma element som du skriver om i din andra tråd så tycker jag du ska höra med firman som fixade det.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
adamja
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Thu 01 May 2014, 14:17

Re: Bas OA-12 slutar att låta till och från

Post by adamja »

Tack för svaret! Ska kolla på elementet igen nu när jag vet vad jag letar efter. Insåg nu att det är samma element som firman fixade åt mig, får höra med dem och se vad de säger. Men skulle det även kunna vara delningsfiltret som behöver nya komponenter?
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Sun 23 Mar 2003, 19:00

Re: Bas OA-12 slutar att låta till och från

Post by lemmts »

Jag tror att det är glapp någonstans. Möjligen en dålig lödning, men jag tror inte det är fel på någon komponent i filtret.
adamja
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Thu 01 May 2014, 14:17

Re: Bas OA-12 slutar att låta till och från

Post by adamja »

Jag lämnade idag in högtalaren till Hifikit, får se vad de säger efter att dem kollat på det... Håller tummarna att det bara är en lödning, känner inte för att köpa nya element till högtalarna för tillfället! :)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 1 guest