Byte av testlåtar att testa anläggningen med
Byte av testlåtar att testa anläggningen med
Jag har en fundering kring test-skivor. Jag läser ibland om hur ni beskriver hur vissa skivor och låtar låter på era anläggningar, jag tycker då det vore väldigt kul att ta del av samma låtar så att man kan jämföra och höra om man tycker det låter likadant eller helt annorlunda... Eller om nån har tips på en superbra låt som gör sig extra bra i ett par OA12 tex... Eller en horibelt dåligt inspelad låt så man vet hur det inte ska låta...
Man bör rimligen "rippa" (spara ner) låtarna i wav-filer, eller göra en iso-fil om det rör sig om hela cd som man kan bränna rakt av, för att behålla ljudkvalliten!
Om nån är intresserad av detta så kan jag stå för en ftp plats, till viss del, där man kan skicka upp låtar/cd och även ladda ner såklart!
Tankar, synpunkter tack!?
Man bör rimligen "rippa" (spara ner) låtarna i wav-filer, eller göra en iso-fil om det rör sig om hela cd som man kan bränna rakt av, för att behålla ljudkvalliten!
Om nån är intresserad av detta så kan jag stå för en ftp plats, till viss del, där man kan skicka upp låtar/cd och även ladda ner såklart!
Tankar, synpunkter tack!?
OA12.3 - mint condition
OD11.3 - mint condition
OD11.3 - mint condition
Re: Byte av testlåtar att testa anläggningen med
Jag håller med! Ett alternativt sätt vore att vi skrev ned 5 favorit-spår var som vi
brukar använda som "jämför"-musik när vi försöker utvärdera högtalare.
brukar använda som "jämför"-musik när vi försöker utvärdera högtalare.
-
karlstorck
- (75+ posts)

En åsikt är att under förutsättning att det inte blir vansinniga mängder material så kan folk gott köpa skivorna istället. En fördel med detta (bortsett från att det är lagligt
är att vi sprider lite musiksmak mellan oss och, håll med mig nu, musik är väl ändå det som är det viktigaste.
Min erfarenhet är också att det kan vara svårt att bedöma ljudkvalite på eget material. Man är så himla inlyssnad att man bara hör att det låter annorlunda. Det bästa är att låna en skiva av nå'n, eller köpa något nytt (efter en god rekommendation förstås eftersom inspelningskvalitén är avgörande). Detta skulle i så fall innebära att det är bra om vi bytte musikval med varandra.
Kalle
Min erfarenhet är också att det kan vara svårt att bedöma ljudkvalite på eget material. Man är så himla inlyssnad att man bara hör att det låter annorlunda. Det bästa är att låna en skiva av nå'n, eller köpa något nytt (efter en god rekommendation förstås eftersom inspelningskvalitén är avgörande). Detta skulle i så fall innebära att det är bra om vi bytte musikval med varandra.
Kalle
OA12.2
OA14
OD11
OA50
V1
Opus3 Chaconne
Keops
OA14
OD11
OA50
V1
Opus3 Chaconne
Keops
-
12björn
- Internationalization Team

Har många gånger tänkt bränna en säskild CD med "testlåtar", men har övergett det projektet. Dels är det nå´t med att plocka bland CD-skivorna när man testar, man får tid att rensa öronen på intryck och tänka efter, dels förändras min uppfattning av vad som är bra musik och hur jag vill att saker ska låta. Man kommer nog dessvärre
inte undan det starkt subjektiva i att komma fram till vad som låter bra. För mig skulle en "testlåts-CD" m a o bara bli ett monument över vad jag tyckte just när jag brände den.
Men jag kan gärna dela med mig av låtar som jag använder och tycker är bra för att testa utrustning, men jag återkommer i ämnet.
Björn
Men jag kan gärna dela med mig av låtar som jag använder och tycker är bra för att testa utrustning, men jag återkommer i ämnet.
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
-
Division Bell
- (40+ posts)

Det kanske kunde göras en officiell "Carlsson test CD" från fabriken eller forumet =) Problemet är väl att det är massa bök med att få tillstånd att göra en sådan....fast det vore ganska skoj, en Cd för varje carlssonhögtalare...
Ett rent allmänt tips annars, är att slänga i Tjaijkovskijs "1812" i cd spelaren, utgiven av Telarc. Kanonmuller är en rolig upplevelse med carlssonhögtalare.
Ett rent allmänt tips annars, är att slänga i Tjaijkovskijs "1812" i cd spelaren, utgiven av Telarc. Kanonmuller är en rolig upplevelse med carlssonhögtalare.

- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

-
Division Bell
- (40+ posts)

En oförglömlig klassiker på dessa skivor är "The lamb and the lion channel test"
Lejonvrål låter också roligt på högtalarna.
Lejonvrål låter också roligt på högtalarna.