Kablar till Carlsson

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
gunnar
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 47
Joined: Tue 17 Dec 2002, 22:16

Kablar till Carlsson

Post by gunnar »

Har nyss köpt Supra Ply 2.0 till mina OD11 - det blev en tydlig skillnad mot standardkablar(0,75)! Renare och klarare
fr a i mellanregistret.
OD11:orna är renoverade med nya element.
Jag kan ibland tycka att "kabellyssnandet" är överdrivet
(undrar hur utfallet blir i blindtest..).
MVH Gunnar
Mina Carlsson: OA116-OD11.2-OA50
fritte
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Mon 23 Dec 2002, 20:11

kabel i OD-11

Post by fritte »

Hej Gunnar, jag har själv bytt kabel i mina OD-11or, jag monterade ELFAs silverpläterade teflonisolerade kopparkabel, fungerar mycket bra. Kan jag få tipsa dig om ett mycket väl fungerande och billigt tips om hur du får dina OD-11or att låta riktigt bra. Montera ytterligare diskanter vid sidan om den diskant som sitter där som original, eller som jag gjorde, för fler diskanter får naturligtvis inte plats under originalgallret, nämligen att montera dom uppepå gallret. Ett lyft klart större än vad någonsin kabelbytet var... REKOMMENDERAS!!...man kan som min kära sambo säga,och hon är inte särskilt intresserad men har bra öron, att hon kan inte förstå hur något så litet kan låta SÅ bra "...Jag har kompletterat med en subwoofer och det låter verkligen BRA!!!
fritte
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Mon 23 Dec 2002, 20:11

od-11

Post by fritte »

Hej igen, jag skriver detta för att rätta mig själv, det visade sig att det gick riktigt bra att montera diskanterna under originalgallret! ( dock bara tre stycken, en i originalposition, en som spelar rakt bakåt/uppåt som diffuserande och en vinklad snett uppåt/framåt i nittio graders vinkel mot originaldiskanten). Det låter RIKTIGT trevligt! Nästa projekt blir att försöka byta till dom nya 62CT-diskanterna, men då blir det nog riktigt trångt! ..tack för mig.
gunnar
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 47
Joined: Tue 17 Dec 2002, 22:16

Post by gunnar »

Trångt var ordet! Du kanske får byta galler? Tänk på att de nya diskanterna är betydligt " :? starkare" än de gamla - det kanske blir för "skrikigt"? :?
MVH Gunnar
Mina Carlsson: OA116-OD11.2-OA50
fritte
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Mon 23 Dec 2002, 20:11

od-11

Post by fritte »

hej igen, jag misstänker att det kan bli aningens tajt! Men kommer tid kommer råd, jag passerar den bron då jag kommer fram till den! (slut på klyschor).Vad gäller diskantnivån så hoppas jag kunna tämja den med hjälp av den equaliser som jag använder (pg av ett besvärligt rum)
MangeO
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 36
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:38
Location: Uppsala
Contact:

Post by MangeO »

Verkar ju lustigt att montera fler diskanter på OD11, vad vinner man på det?
Är det inte bättre då att satsa på en större modell, eller föredrar du OD11 pga mer placeringsmöjligheter?
fritte
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Mon 23 Dec 2002, 20:11

OD-11

Post by fritte »

Hej MangeO, jag använder OD-11 för att jag råkade ha ett par sådana liggande och för att när jag provade dom, efter att ha haft dom liggande i källaren i flera år, så upptäckte jag vilka fantastiska högtalare det är! Att jag sedan började leka med flera diskanter berodde på att jag hade ett flertal diskanter liggandes och också beroende på det att den enda diskanten som OD-11an ursprungligen är utrustad med tar ju över redan från 1800 hertz, så den får jobba ganska ordentligt. Dessutom så tål orginaldiskanten inte särskilt mycket effekt, så genom att låta diskantsignalen fördela sig över fler element så hoppas jag uppnå det att högtalaren ska tåla lite mer effekt ( inte så viktigt egentligen eftersom jag kör med rör) men framförallt att distorsionen ska minska då varje element behöver arbeta lite mindre. Och att jag sedan kan tillföra lite diffuserande ljud tycker jag inte precis har försämrat ljudet. Eftersom jag inte har haft tillfälle att lyssna på några andra Carlssonmodeller så vet jag inte hur dessa står sig mot dom men kanske den största skillnaden står att finna i basprestandan , men det kompenserar jag (kanske) med att jag också använder en bra subwoofer.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 20 guests