Ytskikt på vita OA-50

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
f99sm
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Mon 30 Oct 2006, 20:36

Ytskikt på vita OA-50

Post by f99sm »

Jag har börjat renovera ett par OA-50 jag räddade. Nya 6,5" från hifikit införskaffade och ska testas snarast.

Dock undrar jag över hur jag kan fixa ytskiktet. Det är en vit model med någon form av vit film klistad på utsidan. Vad är detta för material, och går det att få bort fläckar och gulnad?

Finns det någon som renoverar gamla basar? I så fall kan jag skänka bort mina söndervittrade mot fraktkostnaden
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Ytskikt på vita OA-50

Post by momus »

Notera att dom nya basarna inte passar rakt av till den äldsta modellen av OA 50. Filtret hade ingen spole utan bara en kondensator. Dom basar du köpt på HiFiKit är inte plug-and-play till den första modellen (dom kommer inte att gå sönder, men låter kanske inte riktigt som det var tänkt).
Här kan du läsa med om OA 50:http://www.carlssonkult.se/OA50.aspx
Längst ner i texten finns ett tips på hur man fixar till en OA 50 F (Som i "förbaskat prisvärt").
Upphovsmannen till Carlssonkult var förr på jakt efter gamla SC 165 - varianter. Vet inte om han är intresserad ännu. Kolla.
f99sm
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Mon 30 Oct 2006, 20:36

Re: Ytskikt på vita OA-50

Post by f99sm »

Nu blir jag väldigt förvirrad, Jag har nya basar och gamla diskanter på en OA-50 orginal som inte verkar passa in någonstans. EDIT: Det sitter spole, 3.3uF kondensator, 1,5 Ohm resistor och troligtvis en säkring i filtret

Så här uppfattar jag det

1) På HiFi-kit sade de uttryckningen att jag inte behövde ändra filtret och de tyckte jag skulle behålla orginaldiskanterna

2) OA-50.4 har de basarna jag köpt, men också nya diskanter (jag hade tänkt behålla de befintligta...)

3) OA-50.F har renoverade basar och nya diskanter

4) Såg i säljes att någon sålde T11:or. Kanske lika bra att byta diskanterna i så fall, men det saknas i så fall värden på spolarna



Ursäkta min okunnighet
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Ytskikt på vita OA-50

Post by momus »

Dom gamla Peerlesdiskanterna är kanske inte så smart att ha kvar. Dom lät bra när dom var nya och det kanske är så att dina funkar bra, men dom flesta brukar rekommendera att man byter ut dom. T 11 är en diskant från Scanspeak som finns på HiFiKit, men under ett annat namn (kolla på carlssonkult). Uppenbarligen så har du ett par av dom äldsta OA 50 eftersom det inte finns någon spole i filtret. Poängen var att basen skulle liksom tappa fart av sig själv och diskanten skulle inte höras genom baselementet. På de senare varianterna så la man till en spole i filtret för att "stänga av" diskanten, annars kunde det ställa till det lite i dom modernare varianterna av SC 165 (distorsion och oljud). Alla värden på respektive komponenter hittar du på Carlssonkult. Återigen: du riskerar inte att förstöra dina B 65 OA II genom att sätta in dom i dina gamla lådor. Det enda som händer är att det "läcker" in diskantljud i bashögtalaren, och rent teoretiskt så borde det ha vissa ljudmässiga konsekvenser.
Själv har jag ett par OA 50.3 och är helnöjd.
prozac
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Tue 16 Mar 2010, 17:44
Location: Stockholm

Re: Ytskikt på vita OA-50

Post by prozac »

jag tyckte det stod att det fanns spole i filtret?
f99sm
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Mon 30 Oct 2006, 20:36

Re: Ytskikt på vita OA-50

Post by f99sm »

Korrekt: det finns en spole i filtret på baksidan, ihop med 1.5Ohm resistor ochc 3.3uF kondensator
masen
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 136
Joined: Sat 31 Dec 2005, 11:38
Location: Garpenberg

Re: Ytskikt på vita OA-50

Post by masen »

Sätt i de nya basarna, spela och lyssna, de går i varje fall inte sönder.
Sälj de gamla, nån vill säkert renovera, och du får en slant till ev nya diskanter framöver.

Det vita är en folie limmad på spånskiva, se länk nedan:
http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?t=38539

Och kanske lite milt rengöringsmedel kan få bort det, bara att prova.

Välkommen hit också ;)
Det finns alltid någon som vet mer.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Ytskikt på vita OA-50

Post by momus »

Sorry, missade att du skrivit att det fanns en spole med i filterkonfigutrationen. Då har du OA.50.2. Inga större problem alltså. Stoppa i dom nya basarna bara.
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 569
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Ytskikt på vita OA-50

Post by STDI! »

momus wrote:Sorry, missade att du skrivit att det fanns en spole med i filterkonfigutrationen. Då har du OA.50.2. Inga större problem alltså. Stoppa i dom nya basarna bara.
Det finns en spole även i OA50.
f99sm wrote:...Det sitter spole, 3.3uF kondensator, 1,5 Ohm resistor och troligtvis en säkring i filtret...
Ja, det är väl filtret till vanliga original OA50.
masen wrote:Sätt i de nya basarna, spela och lyssna, de går i varje fall inte sönder.
....
Det tycker jag också.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Ytskikt på vita OA-50

Post by momus »

Stämmer. Jag är nu uppe i minst två fel. Noterar att det finns en spole i filtret till OA 50. Vad som lurade mig är att det inte finns någon spole till basen i OA 50 original. Det elementet är ofiltrerat. Sorry igen (börjar bli tjatigt det här). Men jag får skylla mig själv.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests