Skorrande bas OA-12

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
adamja
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Thu 01 May 2014, 14:17

Skorrande bas OA-12

Post by adamja »

Hej!

Köpte relativt nyligen ett par OA-12 som jag först nu insett att de skorrar i basen på den högra. När jag kör ett tonsvep från 20-20.000hz så hörs det väldigt tydligt de första ca 5 sekunderna. Båda baserna är omkantade av tidigare ägare som enligt min tolkning renoverat ett antal sedan tidigare.

Läste någonstans att ocentrerad kon kan skapa missljud. Skulle det kunna vara det som är problemet eller finns det några andra möjliga problem som jag kanske ska kolla upp innan? Har bytt ut DIN-kontakterna mot ANP-9 terminaler men behållt original kablage, men har svårt att tro att det är där som det skulle vara något problem.

Tacksam för all hjälp jag kan få :)

Mvh Adam
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Skorrande bas OA-12

Post by Russ »

Hej!

Även spindeln(den gula veckade pappskivan) kan sjunkit ned och orsaka missljud. Se:

Men det troliga är, som du misstänker, att talspolen inte är korrekt centrerad i magnetgapet.

Tryck försiktigt på mitten av konen och lyssna om det skrapar.

Även tätningen av elementet till baffeln kan vara bristfällig och orsaka missljud.

Testa och lyssna!
adamja
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Thu 01 May 2014, 14:17

Re: Skorrande bas OA-12

Post by adamja »

Tack för hjälpen Russ, det skrapar när jag trycker ner konen. Hur går jag tillväga för att lösa detta problem? Kantar om elementet på nytt? Hur svårt är det för mig som aldrig gjort det tidigare?
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Skorrande bas OA-12

Post by Russ »

Ja,du måste dessvärre kanta om elementet,för att centrera talspolen i magnetgapet,utan att det skrapar vid.

Är man normalt händig brukar det gå vägen att själv kanta om,annars finns det en del firmor som kan utföra det arbetet.(Googla högtalarservice)

Tyvärr kostar det en slant.

Det är ju alltid mest ekonomiskt att själv göra jobbet och samtidigt är det ganska kul pyssel.:D

Dessutom låter det subjektivt bättre om man själv utfört omkantningen. ;)
User avatar
nazze
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 46
Joined: Tue 13 Sep 2011, 18:18
Location: Södra Möre

Re: Skorrande bas OA-12

Post by nazze »

Jo, även en duktig "omkantare" kan ha en dålig dag med dessa långslagiga element.
Se till att använda lämplig kant. Om det är länge sen de kantades om kanske det kan vara ide att kanta om båda?

Möjligen, om man brukat "rätt" vattenlösligt lim kan man försiktigt lossa kanten från korgen och justera…men..

Fina HiFI högtalare är det :D
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Skorrande bas OA-12

Post by Russ »

Hittade en länk angående kantbyte.

Se: http://www.faktiskt.se/phpBB3/viewtopic.php?t=17604
ZeissIkon
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 28
Joined: Thu 16 Aug 2012, 09:09

Re: Skorrande bas OA-12

Post by ZeissIkon »

Med stor försiktighet och mycket tålamod, går det att lossa skumgummikanten från korgen.
En liten spetsslö spårmejsel är bra verktyg,att "gräva" loss limmet från korgens metallyta.
Kan ta en halvtimme att lossa hela vägen runt, så is i magen.
Gäller att inte slinta eller skada skumgummit.
Sedan göra så rent det går från gammalt lim på skumgummikantens lossade yta.
Men du kanske redan skickat element till proffskantare....?
Fortsättning följer om du behöver vidare råd.
adamja
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Thu 01 May 2014, 14:17

Re: Skorrande bas OA-12

Post by adamja »

Hej, ledsen att jag inte har svarat tidigare. Hade helt glömt bort att jag frågade här efter att jag lämnade in högtalaren hos Technovox som löste problemet åt mig. Det var inte att den var ocentrerad, utan problemet var att det var någon lödning som hade gett upp typ? När dom testade elementet så var det tydligen helt stumt! Men nu låter det bra igen! :)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 4 guests