Brum i OA6 typ2

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Lo-Fi
(10+ posts)
(10+ posts)

Re: Brum i OA6 typ2

Post by Lo-Fi »

Jag håller på och renoverar ett par OA-6 Typ 2a i teak. Har bytt baselementen till Visaton BG20 och högtalarna låter bra med torr och djup bas. Eftersom det hördes ett svagt brum från basförstärkaren och ett ganska kraftigt "popp" i elementen när man slog till / från basförstärkaren tänkte jag att jag skulle gå igenom dem.

Därför bestämde jag mig för att byta ut transistorerna V4 V5 V6 mot BD243C / BD244C. Använde aluminiumoxidbricka, plastbussning till skruven och Arctic Silver 5 kylpasta.

Bytte även ut 2 x 2200 uF kondensatorerna i nätdelen mot nya ELNA 2200uF.
Samt 4 x 10uF kondensatorerna till mellanregistret mot nya 10uF SMC plastfilms-kondensatorer (svart-röda).

Problemet är att när jag nu ansluter bassteget och slår på det så hörs en ton / ett brum i högtalaren på ca. 280-300Hz.
Jag misstänkte först att något hade gått snett vid bytet av komponenter så jag bytte ut transistorerna V4 V5 V6 ännu en gång mot nya BD243C / BD244C samt 2 x 2200 uF mot ett annat par nya ELNA. Men det blev ingen skillnad.

Funderar på om aluminiumoxidbrickan eller Arctic Silver 5 kylpastan med "Negligible Electrical Conductivity" kan vara orsaken till problemet?

Kretskortet ser fint ut på baksidan. När jag bytte ut komponenterna knipsade jag av benen på de gamla försiktigt och lödde på de nya mot benen för att inte skada kopparfilmen på kretskortet som lär vara ganska skör.

Är det någon som har några fler idéer på vad som kan vara orsaken till problemet?

Bilder:

OA-52
OD-11
Sentec PA9 x 2
rampitsch
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by rampitsch »

Hej

Kul att det är fler OA6 som får sig en renovering :)

Har du kollat att ben-konfigruationen på transistorerna? Vill minnas att när jag satte mina nya fick jag löda på lite kabel på de tre benen och sen vända transistorn "upp-och-ned" och sedan dra rätt ben till rätt ställe. Detta eftersom de nya transistorerna inte har samma ben-konfiguration.

Lycka till!

MVH
Rampitsch
Min anläggning:
DIY Skivspelare; Linn K18 II
Marantz 2325
Marantz 2275 (under renovering)
Marantz 2225
Sonab OA116
Sonab OA14
Sonad OA12
Sonab OA6 type II
Mirsch OM 2-50
Mirsch OM72

Önskas fyllas ut med:
OA2212
Rörstärkare DIY
Lo-Fi
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by Lo-Fi »

Jag var slarvig när jag läste benkonfigurationen till transistorerna. Den befintliga V4 transistorn 2N5496 hade samma benkonfiguration som den nya BD243C. Vände tillbaka benen på den och nu fungerar basförstärkaren och högtalaren fint igen.

Man hör ganska klar skillnad med de nya kondensatorerna, det känns som att mellanregistret fick sig ett tydligt lyft. Har en basförstärkare som fortfarande är original och en där kondningar och sluttrissor är bytta. Skall utvärdera lite till innan jag byter på den andra tror jag.
OA-52
OD-11
Sentec PA9 x 2
Villee
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by Villee »

Bra att dina högtalare fungerar igen!
Sonab OA-4 II
Sonab OA-6 IIa (med Visaton BG-20 som bas; bass-energizersteg moddade med nya trissorna & bättre kylning)
Philips 22 RH 702 + GA 308 skivspelare
Pioneer CT-F850 kassettdäck
Technics RS-M253 X kassettdäck
Yamaha KX 390 kassettdäck (såld)
Tascam 238 Syncaset 8-kanal kassettdäck
Philips N-4504 rullbandspelare
NAKAMICHI CR-4 kassettdäck
Pioneer SX-700L
Pioneer CD-spelare
Goldring GR 2 skivspelare
Post Reply