OA52.3 - lodde ht.kabel på filteret og skifte internkabler?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
KapteinUfattelig
(1+ posts)
(1+ posts)

OA52.3 - lodde ht.kabel på filteret og skifte internkabler?

Post by KapteinUfattelig »

Hei, dette blir mitt første innlegg her på CarlssonPlanet. Jeg er nordmann, så dere får förlåta meg språket :)

Jeg har et par OA52 som er oppgradert til 52.3 og har tenkt på to modifikasjoner som jeg ønsker innspill fra dere på:

1.Jeg tenker på å bytte høyttalerkabler til solid core (en-kjerne) kobber og muligheten for å lodde disse direkte på delefilteret ved å bypasse/fjerne høyttalerterminalene (1 og 2 på første bilde [edit:jeg ser at bildet ble kuttet og 1 og 2 falt bort, men det er ikke så farlig; dere vet hvordan terminaler ser ut :) ] ) og lodde på punktene 3 og 4 (røde er positiv). Har noen av dere erfaring med dette? Er det så rett frem og enkelt som man skulle tro eller ligger det noen fallgruber her?
Image

2. Bytte internkabling? Internkablingen her er solid core/enleder OFC kobber i teflonkappe (se bilde over). Jeg tror oppgraderingen ble gjort for en del år siden og jeg ser at teflonkappen er åpen, dvs ikke isolert mot luft i endene. Har jeg rett i min antagelse at kobberet nær åpningene i teflonkappen har oksidert under disse årene og mistet sine egenskaper? Er det potensiale i å bytte ut internkablingen? Og i såfall, kan det lønne seg å lodde evt. ny internkabling på punktene B eller C istedetfor A, som bildet nedenfor viser?
Image
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)

Re: OA52.3 - lodde ht.kabel på filteret og skifte internkabl

Post by lennartj »

För 20 år sedan (2 år innan OA52.2 började tillverkas och uppgraderingssatser började säljas) förde jag en egen dialog med Stig och gjorde ungefär det du planerar att göra.

Image

Image

Teflonisolerad högren enkardelig koppartråd var ännu svårare att få tag på då än nu.
Däremot hade jag Isodakabel liggande som jag faktiskt fick klartecken att använda både som intern- och externkablage.
Jag skippade alla flatstiftshylsor och banankontakter utom de som ansluts till slutstegen och lödde alla anslutningspunkter.
Det var lite pirrigt att löda de grova och styva kabeländarna på diskantelementens klena anslutningsstift, men det höll och håller ännu.

Varje liten detaljförbättring är inte hörbar ensam, men tillsammans blir det hörbart lite bättre.
Ingen som hört detta OA52-paret (och det är ganska många) har hört några andra OA52 som låter bättre.
Jag har både haft med dem på lyssningsträffar och haft besök.

Image
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Post Reply