Renovering av OA14-fynd

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
callmenobody
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Tue 06 Aug 2013, 08:52

Renovering av OA14-fynd

Post by callmenobody »

Jag sparkar igång mitt nystartade konto med en liten renoveringstråd.
För några dagar sedan fick jag tag på dessa via en lokal auktion. Jag kollade bara snabbt innan jag budade på dem men de blev mina för hela 700:-.
Auktionsobjektet var ett par till synes friska OA14 i en "vacker" lilametallic färg.
Färgen är sprayad ojämnt och tunt, samt att den har runnit, men jag har inte tänkt att behålla dem lila ändå.
20130804_172726 (Medium).jpg
Väl hemkommen såg jag att det inte var originalbasar i dem och med blandad skräck och förtjusning tog jag fram mejseln och började skruva i elementet.
Efter någon minut så hörde tjejen ett "JAAAA, HIHIHIHIHI!!!" från vardagsrummet och kom för att kolla vad som fått mig att fnittra smått hysteriskt.
Stolt visade jag att någon tidigare ägare har gett högtalarna lite kärlek i form av några element märkta "P830939", B65oa med andra ord.
Här blev jag mycket imponerad av hennes välspelade intresse :D

Då den lila färgen skall bort tog jag med dem till jobbet där jag kan slipa i lugn och ro, väl där skruvade jag av hela baffel och och tog en titt på filtret. Även här har någon gett högtalarna lite kärlek för det sitter andra 5,6uF kondingar monterade.
20130806_185250 (Medium).jpg
Diskanterna är coatade och en verkar ha ett hål på några millimeter men efter "toalettrulletestet" så verkar det som om den funkar riktigt.
Det lagade hålet sitter rakt ovanför symbolen för ohm, ganska exakt mellan symbolen och pappkantens yttre del.
20130806_184325 (Medium).jpg
Så, nu har jag ett projekt att fördriva kvällarna med, som om man inte redan har tillräckligt att göra.

Det som definitivt skall göras är:
-Slipning av lådor.
-Grundmålning.
-Målning i vitt.
-Målning eller rengörning av bafflar.
-Märkesetikett till "fötterna" som jag fann här på forumet.
-Montering av polskruvar/terminaler undertill.

Det som kanske skall göras är:
-Y-konfiguration av diskanterna.
-Byte av diskanter till DT28 eller liknande.

Andra förslag/tips/åsikter mottages gärna.
masen
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 136
Joined: Sat 31 Dec 2005, 11:38
Location: Garpenberg

Re: Renovering av OA14-fynd

Post by masen »

Perfekt vinterpyssel du skaffat dig. Lite omsorg och de kommer nog att se bra ut, och även att låta bra.

Men det var verkligen en djefla ful färg förre ägaren valde att spraya dem med.
Kanske blev det några färgburkar över efter senaste garagelackeringen av Volvon :D
Det finns alltid någon som vet mer.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Renovering av OA14-fynd

Post by Russ »

Gratulerar till fyndet!

Jag hade nog ohmmätt alla elementen för att kolla om de mäter ok.

Dessutom undersökt om lådan är tät och att tätningslisterna är ok.

Ofta är de intorkade och har förlorat sin spänst.

Sen skulle jag lyssnat in mig under en ansenlig tid,innan ytterligare modifieringar.

Man ska inte underskatta originalutförandets konfiguration.

Förvånande ofta låter det väldigt bra. :D

Mycket nöje!
callmenobody
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Tue 06 Aug 2013, 08:52

Re: Renovering av OA14-fynd

Post by callmenobody »

Jag har faktiskt hunnit med det mesta redan. Jag har "bara" rollermålat dem så de har en struktur i finishen men de är snygga ändå.
Jag använde Jotun Lady Sensitive som är berörningstorrt efter en timma och övermålningsbart efter två, så det tog några minuter av frukost och middagsrasten under fyra dagar för att få dem klara.
Det som skall göras nu är att montera nya terminaler undertill och sedan lyssna lite mer, första intrycket hemma var ganska intressant.
Först så kom jag på min med att kolla åt sidorna efter ytterligare högtalare (som självklart inte fanns) och sedan så reagerade jag på basen, eller frånvaron av den.
Nu stod de inte placerade mot en vägg men man fick vrida upp ordentligt innan det hände något, på normala volymer så är basen skrämmande låg.
Jag har tätningsmassa direkt mellan baffeln och mittenstaget så där är det tätt nog iallafall.

Målning.
20130810_080453 (Medium).jpg
Klara.
20130813_130305 (Medium).jpg
Närbild på struktur.
20130813_175633 (Medium).jpg
masen
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 136
Joined: Sat 31 Dec 2005, 11:38
Location: Garpenberg

Re: Renovering av OA14-fynd

Post by masen »

Tjusigt resultat, nu blir man lite sugen på att ta itu med mina egna som stått tillräckligt länge för renovering.
Det finns alltid någon som vet mer.
callmenobody
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Tue 06 Aug 2013, 08:52

Re: Renovering av OA14-fynd

Post by callmenobody »

masen wrote:Tjusigt resultat, nu blir man lite sugen på att ta itu med mina egna som stått tillräckligt länge för renovering.
Tackar, tro det eller ej så gillar jag lite struktur i färgen, det ser inte lika massproducerat ut då. Men ändrar jag mig så köpte jag en sån där elektronisk färgspruta på Jula idag som jag ska testa och då kam man få det jämnare.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests