Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Eccoes
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Wed 26 Sep 2012, 22:16
Location: Östersund

Re: Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Post by Eccoes »

STDI! wrote:Beställer du från John Larsen så får du special till OA52 (olika för varje hörn) för 500 kr (plus frakt?). Om de är höga eller låga vet jag inte men tippar på 20-25 mm. Jag har inte dem framför mig nu.
Kör med några suddgummin under högtalarna så länge. Då står de åtminstone inte och skallrar mot ett hårt golv.
Ja det är samma via Sonic Design, med fyra olika dämpfötter/högtalare.
Just nu står dom på möbeltassar modell större, så det är ingen jättebrådska att få på dämpfötter.
Avvaktar till nästa månad när ekonomin ser lite bättre ut, sen blir det en beställning av SD-fötter :)
trane116
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 19
Joined: Sat 18 Dec 2010, 22:28

Re: Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Post by trane116 »

En matta storlek större ger säkert ett positivt bidrag, prova också att ställa OA52 kloss mot bakvägg.
Apropå fötter så använder jag svart liggunderlag (Clas Ohlsson) under högtalarna som jag skurit till exakt som bottenplattan.
Har även viktanpassade Sonic Design fötter. Kan inte höra att det blir någon skillnad.
Följer med intresse din tråd.
Attachments
Så här ser det ut.
Så här ser det ut.
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 569
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Post by STDI! »

STDI! wrote:Beställer du från John Larsen så får du special till OA52 (olika för varje hörn) för 500 kr (plus frakt?). Om de är höga eller låga vet jag inte men tippar på 20-25 mm. Jag har inte dem framför mig nu.
Kör med några suddgummin under högtalarna så länge. Då står de åtminstone inte och skallrar mot ett hårt golv.
25 mm är de jag köpt från Larsen. Och 550 kr fick jag betala. Så är det den höga modellen är John billigare. Är det den låga modellen är John dyrare. Men han måste ju också tjäna nåt på affären.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Post by lennartj »

Rundfunk hade vänligheten att länka till mitt svar till trane116 för något år sedan.
Det mesta om mina erfarenheter av OA52 i originalversion, Svalandermoddade men med de ursprungliga elementen, mina föregångare till OA52.2 och ombyggnad (ofrivillig nedgradering) till LE av det Svalandermoddade paret har jag skrivit på faktiskt
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 971#848971.

Några kommentarer:
Bli inte avskräckt av nedanstående, du har redan upptäckt att OA52 är förträffliga bara de har hela baselement, men är man nyfiken och entusiast och har ägt dem 28 år, som jag, så har ett och annat prövats under årens lopp.

Jag har alltid använt tre SD-fötter under under varje högtalare placerade för bästa balans, av den låga varianten för 12-25 kg (om man använder fyra), som därmed får precis lagom belastning. Jag har senare (med LE-satsen) köpt en uppsättning av de höga anpassade, men upplever ingen förbättring, snarare tvärtom (men det är nog inbillning). Drar man vanlig svart eltejp runt den grå bottenplattan döljs de låga fötterna helt.

OA52 är mycket placeringskänsliga när det gäller frekvensgången i basen. Med mindre än 1,5 m från sidovägg börjar det bli en aning baslyft som blir kraftigare ju närmare sidoväggen man placerar dem. Med mjuka träväggar kan en meter vara ganska lagom, men med hårda betongväggar kan det bli besvärligt om rummet är smalt. Har man däremot dörröppningar i hörnen bredvid sina OA52 blir basen väldigt slank.
I mitt rum var det så svårt att få till bra ljudbild, snygg och ändamålsenlig placering samt jämn frekvensgång i basen att jag gav upp och konstruerade mina egna "OB52" subwoofers för att få tillräckliga frihetsgrader för att kunna justera in det hela.
Som andra redan nämnt ska OA52 alltid stå dikt an mot bakväggen. Har man inte en hel bakvägg bör man bygga en. Den behöver inte vara så stor och hög för att göra nytta, se bilder i länken ovan.

Stor matta anbefalles också, vilket jag tog lång tid på mig att skaffa, men som syns på de senaste bilderna. När jag gjort alla andra tweaks blev det uppenbart att jag inte var färdig förrän den stora mattan hade införskaffats.

Om skruvhålen till baselementen börjar bli slitna, vrid elementet ett sextondels varv och borra nya.
Följ sedan dessa råd från Erik på faktiskt:
Skrivet: mån dec 29, 2008 10:51 pm Ämne: Citera

Det är inga som helst problem att dra i och ur träskruv i mdf ett stort antal gånger. Jag gör såhär:

1. Förborra innan man skruvar i skruvarna för att undvika sprickbildning.

2. Skruva ur dem igen, blås rent hålet och droppa i några droppar tunnt cyanolim (snabblim). Viktigt att det är den supertunna typen och inte t.ex. vanliga "super attack".

3. Låt limmet torka en stund (15 min eller så) och skruva sedan i och ur skruven en gång till för att rensa gängorna från fibrer som rest sig av limmet, etc. Men OBSERVERA(!). Vid denna iskruvning och alla framtida iskruvningar efter den allra första (som skapar gängorna), börja ALLTID med att skruva skruven baklänges sakta med ytterst lite tryck tills skruven "hoppar i" gängorna. Det är detta lilla steg som gör att gängorna aldrig dras sönder utan håller fram till den dag man slarvar med just denna detalj. Smile

Glöm alltså allt vad skruvdragare heter utan använd händerna och en greppvänlig mejsel.

Jag har slutat med inslagsmuttrar och dylikt och kör enbart med träskruv numera. Bättre tätning som du säger och mycket enklare och billigare.

/Erik
Köp gärna hifi-kits tätninglist, Larsen var ofta snål med "tätningsklet" när högtalarna tillverkades.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Eccoes
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Wed 26 Sep 2012, 22:16
Location: Östersund

Re: Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Post by Eccoes »

Tack lennartj för ett välformulerat inlägg!

Jag ska laborera lite med placeringen av högtalarna, för i dagsläget står den högra ganska långt ifrån väggen.
Jag har möjlighet att ställa båda högtalarna så dom har vägg både bakom och på sidan, så det kan lösa problemen med fattig bas, men det blir i mina ögon inte optimal placering i rummet.

Egentligen är det inget stort problem då jag har en subwoofer som jag kan använda som komplement, och jag kan byta läge på receivern så den inte kör "pure direct" och därmed kunna använda EQ och höja upp basen.
Jag har även möjlighet att köra både Canton och Carlsson samtidigt och då får jag ett riktigt bra ljud i rummet.

Tätningslist är inköpt och ditsatt, men jag ska göra om det då listen blev lite väl tjock, men det fixas snabbt med en kniv och lite tid.

Jag tror inte jag kommer lägga ned någon mer tid just nu på detta projekt, då det är mycket annat på gång.
Ny soffa modell större ska införskaffas, och det blir förmodligen en ny matta då också.
I samband med detta kommer jag även ändra om möbleringen, all elektronik och högtalare kommer flyttas till motsatt vägg istället.

Ett stor tack för alla svar, och jag uppdaterar tråden så fort det sker någon ändring!

//Erik
white
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 8
Joined: Wed 27 Mar 2013, 10:33

Re: Hjälp en nybörjare med renovering OA52

Post by white »

trane116 wrote:En matta storlek större ger säkert ett positivt bidrag, prova också att ställa OA52 kloss mot bakvägg.
Apropå fötter så använder jag svart liggunderlag (Clas Ohlsson) under högtalarna som jag skurit till exakt som bottenplattan.
Har även viktanpassade Sonic Design fötter. Kan inte höra att det blir någon skillnad.
Följer med intresse din tråd.

Image
Ja det såg ju bra ut, borde ju funka lika bra som andra dyrare varianter! Man undrar ju om Vibrafeet, SD-fötter verkligen gör basen så mycket bättre, och alla andra grejer typ dämpfilt vända strömkablarna på samma håll, Limps här och där i rummet mm verkligen gör så väldigt mycket så att ljudet blir hörbart bättre ;)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 3 guests