9710, 1 Ohm?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Tobfas
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Sat 06 Apr 2013, 16:09

9710, 1 Ohm?

Post by Tobfas »

Jag har just börjat renovera mina första OA5-II, tagit ut baselementen och dammat av dom försiktigt.
Nu när jag mäter resistansen med en multimeter så får jag olika värde på elementen från de olika högtalarna. Den ena visar 5 Ohm (vilket jag antar det ska vara) men den andra visar bara 1 Ohm. Jag har testat att sätta ett 1,5volts batteri till elementen och båda verkar röra sig lika mycke... Är det ena elementet trasigt? Vågar jag sätta tillbaka det i högtalaren och koppla den till förstärkaren (eller går slutssteget då?)

Elementen ser fina ur, inte så nedsjunkna och hela kanter.


Tacksam för tipps!

/tobias
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: 9710, 1 Ohm?

Post by jansch »

Du har nog ett trasigt element. Dom skall mäta lika och redan 10% skillnad är alldeles för mycket.

Förslag:
Om du vill konstatera att talspolen är kass kan du göra enligt nedan.
Detta kan du göra om du har 9710M med alnicomagnet. Då har högtalarelementet 3 bultar bak.

- Lossa de tre skruvarna PÅ SIDORNA (inte bultarna!!!)
- dra loss magneten från korgen. Den kan sitta lite hårt men om en person håller korgen ner mot ett bort och en person drar/vrider magneten brukar den lossna
- det finns oxå 3 "klackar" på magneten där man kan lirka med en tunn skruvmejsel mot korgen för att få den att lossna
- När du fått loss korgen ser du spolen(talspolen) och kan konstatera om lidningen ser fin och slät ut eller om den har skador.

Vill du mäta om konen inte är nersjunken så gör man såhär:
- tar bort magneten enligt ovan
- lägger en linjal på korgens plåtring (där de 3 skruvhålen finns)
- MÄTER avståndet mellan linjalen och talspolen
- avståndet skall vara 1,75mm
- allt under 1,4 mm bör du betrakta som "nerhängd"

Du kan justera läget genom att pensla vatten på spindeln (den gula, veckade) och fixera i rätt läge.

Om du behöver ett "nytt" högtalarelement, hör av dej

Janne
070-5937878
Tobfas
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Sat 06 Apr 2013, 16:09

Re: 9710, 1 Ohm?

Post by Tobfas »

Tack, ska kolla i morgon. Antar att det inte går att rädda om talspolen är trasig?

/Tobias
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 20 guests