Har just kommit över ett par oa116 som jag är nästan helt säker har MT 20 diskanter då det är 4st 8-ohms och 2st 16-ohms på varje högtalare. Dessutom har de metallram.
Jag är ingen teknikbegåvning så en större renovering/uppgradering kommer jag nog inte ha tid eller kapacitet att göra men att byta diskanter mot några bättre är jag lite sugen på att göra då jag har läst att det är en ganska stor skillnad på MT 20 och de lite bättre modellerna. Dessutom så verkar skumkanterna på övriga element vara OK så antar att de har bytts någon gång tidigare.
Så mina frågor är: 1) Kan jag byta mina MT 20 diskanter mot låt säga MT 24 (har inte budget just nu till Obi22T) utan att behöva ändra med filter? Finns det MT 24 i 8-ohms och 16-ohms utförande som jag kan sätta dit?
2) Om jag skulle vilja kanta om mellanregistret och basen, hur svårt är det då för en lekman att ta bort dessa element? Jag kommer givetvis behöva hjälp med själva omkantningen men ta loss dem själv kanske jag skulle kunna klara av?
3) OM jag efter att inser att jag inte kommer ha tid/kapacitet att göra en enda renovering/uppgradering, finns det då personer som skulle kunna ta sig an ovanstående renovering mot betalning? Jag har nog insett att jag lyssnar hellre på högtalarna än skruvar med dem (kalla mig knasig)
Tjena nissean, grattis till högtalarna och välkommen!
Har själv ett par 116 som jag skruvat isär men sen skickat iväg filtrena för modifiering. Alltså skruva isär är enkelt men tar lite tid. Du kan läsa massa olika trådar om hur du går till väga. Kantat om har jag gjort två gånger enligt fina instruktioner på nätet, funkade faktiskt helt OK. Det var dock inte på några dyrgripar som 116...
Det där med att bara byta diskanter utan ändringar i filtren har jag ingen större koll på, men jag tror att filtrena ska ändras om man byter diskanter. Det finns tack och lov många andra som kan detta, både här och på faktiskt.se. T.ex "grafpro" eller "jansch".
Det är inte svårt att ta isär lådorna och plocka ur basarna.
Gör såhär:
- Lägg lådan på sidan på en matta och lossa skruvarna helt runt sidorna.
- bottenplattan kommer säkerligen att sitta fast i gummilisten. FÖRSÖK INTE att ta en kniv eller skruvmejsel för att "bända upp" i skarven!
- Ta en hammare, lägg en trälist eller nåt annat på KANTEN på bottenplattan och knacka med hammaren så lossnar bottenplattan.
- Håll i bottenplattan så den inte "sticker iväg" och drar i kablarna.
- lossa kablarna till basen OCH MÄRK ANSLUTNINGARNA så du får rätt fas när du återmonterar
- Renovera basarnan eller skicka dom till mej eller nån annan för renovering.
Att ta bort mellanregistren är ännu enklare:
- lyft upp gallret, lite i taget på alla sidor (annars stukar du kanterna)
- skruva loss mellanregistren, lossa och märk upp kablar
- renovera mellanregistren
Gör ordning basar och mellanregister innan du börja greja med diskanterna. Det är en dyr historia att byta till T22:or eller nåt annat så LYSSNA först om du är nöjd med de som sitter där.
BYT INTE mellanregisterhögtalaren till nåt annat om det är original!
Basen kan du byta till SilverFlute men behåll originalen.
Finns flera som kan renovera dina högtalare åt dej . Det handlar ju mest om var du bor.. Dock, det finns en del "klantar" som inte gör snygga jobb, framförallt med omkantning
Vad kostar en total uppgradering av bästa, värsta basar, mellanregister, diskanter och filter till OA-116? Finns detta att köpa som ett kit? Var i så fall? Hur står sig sedan dessa upphögtalare mot t.ex. Larsens nya?
Grattis till 116
Filterändringen -79 tror jag är ett gott råd.
Annars läs jansch.
Fast har man tillgång till friska originalbasar så är väl inte Silverflute nån hit? För mina öron:-)
Friska MT-20 är inte illa så kolla dem. Var i ett gäng som jämförde OD11or för ett tag sen. 1par med MT20, 1par med OBI11. Där rasade en illusion. Förmodligen friska och bra MT20 och inte så bra OBI11! MT20orna lät klart bättre var konklusionen?
Hoppas få lyssna på Larsen 8 idag:-)
Nazze - Jag kör faktiskt SilverFlute i både OA116 och OA2212 men jag har givetvis sparat original 5,3 ohm:arna. JAG TYCKER dom (SF) låter bättre, lite torrare och snärtigare.
Får jag tid/ork ska jag mäta transientsvaret vid låga frekvenser (det som i teorin borde vara sämre med SilverFlute än original i Sonablådorna).
Jag gjorde många A/B test för några år sedan mellan SilverFlute, original, B65oaII och en SB som jag inte minns beteckningen på i OA2212. Flera vänner A/B testade hemma hos mej oxå, vid ett tillfälle körde vi 3 par OA2212 med olika bestyckning. Är jag en enda i Sverige med bildbevis på 3 par OA2212 i lyssningsrummet? - maffigt, på gränsen till vulgärt!
B65oaII föll platt till marken pga ca 3dB för låg känslighet och luddigt ljud och SB var inte mycket bättre. SilverFlute och original var klart bäst men SilverFlute lät RENARE och torrare, även på HÖG volym (medelvärde 95dB SPL i mitt lyssningsrum vilket är jävligt högt!!!)
JAG TYCKER att bra MT20 låter bra men dom tappar över ca12 - 13kHz. Det märks när man lyssnar på brus. Dom är trots allt "behagliga" och "snälla" att lyssna på. Inte alls som en halvdålig dome diskant som kan "irritera" . T22 är BRA men DYRA, man bör dock inse att dom nog blir lite för "diskantiga" i de Carlsson som inte är rent "rundstrålande". Jag har dock bara lyssnat på ett par OA116 med den bestyckningen - fast det är ju lättare att åtgärda för mycket diskant än tvärt om. BengtA på Faktiskt.se har ett par starkt modifierade OA6typII med utmärkt balans i diskanten och utrustade med T22.
Oj vad mycket " tecken det blev.... subjektiva åsikter behöver/kräver nog citat tecken....
MT20 har sina lödöron för plus och minus på varsin sida på baksidan av elementet.
MT24 har sina lödöron för plus och minus på samma sida på baksidan av elementet.
För att återgå till grundinlägget:
Har du fått ordning på OA116, och vad blev det för olika element, filter etc i slutändan och framförallt -hur låter de i dina öron!?