Nad C740

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Nad C740

Post by 12björn »

Det hela startade med att min gamla Yamaha-reciever började skrapa och jag såg mig därför om efter en ersättare. Jag ville inte ha för många ”lådor” och ville därför ha en reciever, helst med inbyggt phonosteg, i femtusenkronorsklassen. Det fanns sex alternativ: en Yamaha, två H/K, en Onkyo, Denon DRA 1000 och NAD C740.

Yamahan övertygade inte och H/K:arna var för ”luddiga” för min smak (den dyrare fanns för lyssning). Mina intryck stämde bra med omdömen på Audioreview. När jag kom till Denon-recievern kändes det logisk att ta hem den - den rekommenderas av CP och liknande modeller har fått mycket goda omdömen på Audioreview (DRA 1000 fanns inte med på Audioreview).

Lyssnade på den på mina då ännu ej diskantbytta 12:or. Diskant och mellanregister var mycket bra, men basen var för luddig. När jag lämnade tillbaka den på HiFi-klubben sa de att jag borde lyssna på NAD C740. De hade bara ett demo-ex kvar eftersom det var en utgående modell. Jag kunde då inte arrangera det så att jag på överskådlig tid skulle kunna låna hem NAD:en. Jag gjorde därför en direkt jämförelse på HiFi-klubben med ett par B&W-högtalare (CM4, ca 13.000 kr). Vid en direkt jämförelse med musik som jag kände bra igen var NAD:en bättre i alla register och hade en bättre dynamik.

Några dagar senar stod den hemma hos mig, men de första dagarna tyckte jag att den gav en konstig färgning på mina högtalare. Ända tills jag upptäckte att jag ställt in volymen på den gamla distortionsnivån. Skillnaden var bara den att här var det mina öron som stod för det mesta av distortionen (tack gode gud för toleranta - eller lomhörda - grannar! :oops: ). Sedan dess har jag varit mycket nöjd.

Jag kom m a o inte så långt att jag ens lyssnade på Onkyon.

Nu finns kombinationen hemma hos mig - diskanterna är numera bytta.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests