Lyssningsintryck OA5-mmx
Re: Lyssningsintryck OA5-mmx
@Nattis, ja skulle man kunna ordna F87s beteende så skulle det nog kunna bli bra. Dock tror jag det är så att priset man betalar för hög känslighet och förmåga att ha stor bandbredd dvs ett extremt lätt membran och upphängning med extremt små förluster helt enkelt är en ganska kraftig resonansbenägenhet? Det är väl det man ser på tonkurvan och så också på distortionsmätningen?
Det kanske går att ordna detta på F87 vad vet jag? Det vet endast IÖ.
Man kan ju tänka sig att det kanske inte behövs kunna spela hela vägen upp till 10 kHz på bredbandselementet?
Skall man tänka sig att använda F87 riktat mer mot lyssnaren måste man nog ta till ännu brantare filter med tanke på tonkurvans utseende.
Men där vi står idag är att det tyvärr låter apa i mellanregistret och att gå från OA5MMX till OA14MMX är att göra en helt ny högtalare med nytt primärelement. Det kan inte jag.
Det kanske går att ordna detta på F87 vad vet jag? Det vet endast IÖ.
Man kan ju tänka sig att det kanske inte behövs kunna spela hela vägen upp till 10 kHz på bredbandselementet?
Skall man tänka sig att använda F87 riktat mer mot lyssnaren måste man nog ta till ännu brantare filter med tanke på tonkurvans utseende.
Men där vi står idag är att det tyvärr låter apa i mellanregistret och att gå från OA5MMX till OA14MMX är att göra en helt ny högtalare med nytt primärelement. Det kan inte jag.
- Nattlorden
- (30+ posts)

Frågan är ju ifall magnetstrukturen får plats om man ger sig på att luta elementet. I så fall är det ju lite träarbete som behövs att bli av med dagens hylla och ersätta med lutad hylla. Delningsfilterförslag har vi ju redan alternativ på, både elektriska och realiserat. Men jag förstår ju om du inte vill såga i lådorna på chans. Dock kan det ju vara svårt att få ut något jättebra andrahandsvärde då vi ju 'redan sågat' dem...
OA-12, OA-14, OA-51LE
Om någon har mätt upp monterings vinklarna på OA-14 (vinkel framåt respektive vinkel inåt) kan jag försöka att skissa upp det i CAD och se om det verkar få plats.Nattlorden wrote:Frågan är ju ifall magnetstrukturen får plats om man ger sig på att luta elementet. I så fall är det ju lite träarbete som behövs att bli av med dagens hylla och ersätta med lutad hylla. Delningsfilterförslag har vi ju redan alternativ på, både elektriska och realiserat. Men jag förstår ju om du inte vill såga i lådorna på chans. Dock kan det ju vara svårt att få ut något jättebra andrahandsvärde då vi ju 'redan sågat' dem...
Man kan säkert få plats med den. Dock så vill jag testa lite till på elementet.
Är det så resonant som det verkar så bör man ha ett annat element.
Pedal: kan du skissa med en försänkning av framkanten av elementet med?
Ett filter för annan lutning kommer att vara ännu brantare.
Skall tänka på det annars blir det försäljning i originalskick för min del.
De flesta bredbandselement verkar ha liknande problem med vindlande tonkurva.
Man skulle egentligen bara ha ett element som kunde spela vettigt till kanske 3,5 kHz?
Då kan diskanterna möta hur bra som helst.
Är det så resonant som det verkar så bör man ha ett annat element.
Pedal: kan du skissa med en försänkning av framkanten av elementet med?
Ett filter för annan lutning kommer att vara ännu brantare.
Skall tänka på det annars blir det försäljning i originalskick för min del.
De flesta bredbandselement verkar ha liknande problem med vindlande tonkurva.
Man skulle egentligen bara ha ett element som kunde spela vettigt till kanske 3,5 kHz?
Då kan diskanterna möta hur bra som helst.
Fortsätter ni en stund till såhär så har ni snart gjort en OA14-mmx 
OA12 valnöt
MP1 Valnöt (surrounder i bion)
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
MP1 Valnöt (surrounder i bion)
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
- Nattlorden
- (30+ posts)

Ja?snillet wrote:Fortsätter ni en stund till såhär så har ni snart gjort en OA14-mmx
OA-12, OA-14, OA-51LE
Så nu har jag tagit fram lite Vattenfallsdiagram
Metod: Mätte via ARTA (det program som Visaton använt på sin hemsida).Min mikrofon är inte helt kalibrerad men nivån motsvarar någonstans lite över 90dB@1m. Mätte liggande omgärdat av dämpning på samma sätt som de mätningar som gjorts innan. Burst decay visar storleken på resonenaserna med samma Q-värde som lika stora därav skillnaden mot Cumulative spectral decay i utseendet på resonanserna speciellt med avseende på den vid runt 500 Hz.
Burst decay visas i två varianter, en som föredrar tidsupplösning och den andra frekvensupplösningen. Därav de olika utseendet dem emellan.
F87 Burst decay (time resolution prefered) F87 Burst decay (frequency resolution prefered) F87 Cumulative spectral decay Diskussion: Som jag tolkar det så tolkar jag det som att F87 har ungefär samma resonanta fenomen som man kan se på B200 förrutom en till som tillkommer vid ca 500Hz.
Topparna i frekvenskurvan motsvarar resonanser som man kan se på avklingningen.
Ser det inte ut även som de resonanserna motsvarar de toppar man ser på distortionskurvan?
Jag har inte alls kunskap att kvantifiera om graden av resonans jämfört med andra element.
Att ha en väldigt mjuk upphängning och lätt membran för att kunna återge bredbanding är nog en svår kompromiss att göra.
F87 har även låg elektrisk dämpning. Det är helt enkelt svårt att få ett element som kan göra allt.
Slutsats: Min slutsats är att det finns resonanser i F87 som motsvarar "pucklarna" i tonkurvan.
Metod: Mätte via ARTA (det program som Visaton använt på sin hemsida).Min mikrofon är inte helt kalibrerad men nivån motsvarar någonstans lite över 90dB@1m. Mätte liggande omgärdat av dämpning på samma sätt som de mätningar som gjorts innan. Burst decay visar storleken på resonenaserna med samma Q-värde som lika stora därav skillnaden mot Cumulative spectral decay i utseendet på resonanserna speciellt med avseende på den vid runt 500 Hz.
Burst decay visas i två varianter, en som föredrar tidsupplösning och den andra frekvensupplösningen. Därav de olika utseendet dem emellan.
F87 Burst decay (time resolution prefered) F87 Burst decay (frequency resolution prefered) F87 Cumulative spectral decay Diskussion: Som jag tolkar det så tolkar jag det som att F87 har ungefär samma resonanta fenomen som man kan se på B200 förrutom en till som tillkommer vid ca 500Hz.
Topparna i frekvenskurvan motsvarar resonanser som man kan se på avklingningen.
Ser det inte ut även som de resonanserna motsvarar de toppar man ser på distortionskurvan?
Jag har inte alls kunskap att kvantifiera om graden av resonans jämfört med andra element.
Att ha en väldigt mjuk upphängning och lätt membran för att kunna återge bredbanding är nog en svår kompromiss att göra.
F87 har även låg elektrisk dämpning. Det är helt enkelt svårt att få ett element som kan göra allt.
Slutsats: Min slutsats är att det finns resonanser i F87 som motsvarar "pucklarna" i tonkurvan.
Jag har skissat på vad som får plats om man plockar bort "baffel förhöjningen" och behåller den stora orginal baffeln. Jag vred elementet 45 grader inåt. Om elementet skall få plats under gallret och inte fila bort den stora orginal baffeln går det att vrida upp elementet max 15 grader. Jag gissar att OA-14 har en större vinkel än så. Om jag hinner i morgon skall jag skissa på vad som krävs för att vrida upp det 25-30 grader. Obs man måste fylla igen delar av det fyrkantiga urtaget i baffeln.pedahl wrote:Om någon har mätt upp monterings vinklarna på OA-14 (vinkel framåt respektive vinkel inåt) kan jag försöka att skissa upp det i CAD och se om det verkar få plats.Nattlorden wrote:Frågan är ju ifall magnetstrukturen får plats om man ger sig på att luta elementet. I så fall är det ju lite träarbete som behövs att bli av med dagens hylla och ersätta med lutad hylla. Delningsfilterförslag har vi ju redan alternativ på, både elektriska och realiserat. Men jag förstår ju om du inte vill såga i lådorna på chans. Dock kan det ju vara svårt att få ut något jättebra andrahandsvärde då vi ju 'redan sågat' dem...
- Attachments
-
- oa4.jpg (8.45 KiB) Viewed 3338 times
-
- oa.jpg (10.65 KiB) Viewed 3338 times
Jag föreslår att man fortsätter allt om OA14MMX eller vad man skall kalla den till en tråd på DYI-forumet på faktiskt? 
Jag har lite ideer...
Snygga bilder pedahl.
Tråden redan skapad.
Jag har lite ideer...
Snygga bilder pedahl.
Tråden redan skapad.
Inspirerad av denna tråd tog jag och började experimentera med dom element jag har i mina Popboxar,dvs Visaton BG 20. Chassit är av enkelt och traditionellt slag,i pressad plåt, vars ringningar dämpats på Svalandervis med modellera. Kurvan mätt med Svantes RTSect (och LTAS freehand; (tack Grafpro för inspirationen till den mätmetoden!)) är väldigt lik F87's.En puckel vid 500Hz. samma höjning i 1-2 kHz, och sen dom tydliga energispikarna från 2-4 eller 5kHz.
Första tanken var att det fanns minst en resonans eller ringning i talspoleröret som kunde dämpas. Skar bort centrumkalotten(den sk diskantkonen var bortskuren sen förr), skar till en bit skumgummi, diam 4 cm höjd 4 cm, ner med den i talspoleröret, koll att membranet går fritt vid minst 5 mm intryckning. Hmm.. bättre, mindre och rundare spikar 2-5khz.
Andra ide'n: Yttersta kanten av den vågiga spidern (sista vågen, sas) är stenhård, så att att en "stående våg" mellan talspoleröret och spiderns ytterkant lättare underhålls pga av små förluster. Men denna yttterkanten går att massera mjuk med pekfingertoppen...ännu bättre i 2-5 khz området, ännu mindre och rundare spikar... men fortfarande kvar. ..
Resonanserna fortsätter att söka sej ut i membranet för att bli översatt till akustisk energi. Men om man hade nåt lätt och segt som kunde suga upp energi och dämpa resonansernas utbredning i membranytan. Har jag nåt hemma som går använda?....mattejp kanske?
Ok. Tre bitar mattejp ca 5x5 cm monteras...mätning... sådärja! Spikarna finns som antydningar, inte mer.
Men området 1-2 kHz då? Troels Gravesen använde ju ett LRC-notch filter på ett Monacor SP200X för att jämna ut en puckel. En titt i lådorna vad som finns och sen prova, prova och prova. Resultat: det ena elementet fick 0,61mH/25myF/10ohm och det andra elementet 0,67mH/23myF/10ohm. Varför dom behövde olika vet jag inte.
Nånstans under processen försvann 500Hz-puckeln.
BG 20 är ett billigt element. Att exprimentera på det här viset med F87 tål nog att fundera på, bla är risken rätt stor att det kommer skräp mellan talspoleröret och polstycket, -och det hörs tydligt kan jag intyga.
Ett annat element som är rätt billigt och eventuellt kan användas i det här sammanhanget är Monacor SP90. Det mäter rakt upp till 5 kHz ungefär, under precis samma förhållanden som jag mätt BG 20.
vh boxerfred/popboxern
Första tanken var att det fanns minst en resonans eller ringning i talspoleröret som kunde dämpas. Skar bort centrumkalotten(den sk diskantkonen var bortskuren sen förr), skar till en bit skumgummi, diam 4 cm höjd 4 cm, ner med den i talspoleröret, koll att membranet går fritt vid minst 5 mm intryckning. Hmm.. bättre, mindre och rundare spikar 2-5khz.
Andra ide'n: Yttersta kanten av den vågiga spidern (sista vågen, sas) är stenhård, så att att en "stående våg" mellan talspoleröret och spiderns ytterkant lättare underhålls pga av små förluster. Men denna yttterkanten går att massera mjuk med pekfingertoppen...ännu bättre i 2-5 khz området, ännu mindre och rundare spikar... men fortfarande kvar. ..
Resonanserna fortsätter att söka sej ut i membranet för att bli översatt till akustisk energi. Men om man hade nåt lätt och segt som kunde suga upp energi och dämpa resonansernas utbredning i membranytan. Har jag nåt hemma som går använda?....mattejp kanske?
Ok. Tre bitar mattejp ca 5x5 cm monteras...mätning... sådärja! Spikarna finns som antydningar, inte mer.
Men området 1-2 kHz då? Troels Gravesen använde ju ett LRC-notch filter på ett Monacor SP200X för att jämna ut en puckel. En titt i lådorna vad som finns och sen prova, prova och prova. Resultat: det ena elementet fick 0,61mH/25myF/10ohm och det andra elementet 0,67mH/23myF/10ohm. Varför dom behövde olika vet jag inte.
Nånstans under processen försvann 500Hz-puckeln.
BG 20 är ett billigt element. Att exprimentera på det här viset med F87 tål nog att fundera på, bla är risken rätt stor att det kommer skräp mellan talspoleröret och polstycket, -och det hörs tydligt kan jag intyga.
Ett annat element som är rätt billigt och eventuellt kan användas i det här sammanhanget är Monacor SP90. Det mäter rakt upp till 5 kHz ungefär, under precis samma förhållanden som jag mätt BG 20.
vh boxerfred/popboxern