Avstämning - mystiska uppgifter

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by momus »

Nu har det varit avslutning i Grafpros OA 116-skola. Filtret är klart och basen verkar vara bättre. Kolla in på:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 3&start=30
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by olaume »

Följer med spänning detta projekt. Synd bara att ombyggnadstråden ska vara på nördforumet faktiskt.se, och inte här på planeten där den rätteligen borde höra hemma.
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by grafpro »

olaume wrote:Följer med spänning detta projekt. Synd bara att ombyggnadstråden ska vara på nördforumet faktiskt.se, och inte här på planeten där den rätteligen borde höra hemma.
Ja, jag ångrar mig faktiskt lite fast av mer egoistiska skäl. Det finns fler läsare där, men i detta fall hade det funnits ett skäl att lägga den här istället - mer krasst: det hela blev så bra att jag bestämt mig för att försöka kommersialisera idén, och där råder kommersiellt förbud. Jag har låtit såga och fräsa en bunt bafflar (vi talar om basbaffel för OA116) på ett snickeri och kan sälja bafflar med alla hål förborrade för 400kr per par, plus frakt - för den som vill bygga själv men inte såga, borra och fräsa. Jag ska också räkna fram ett pris på komplett färdigbyggd baffel med allt monterat utom elementet och hjulen, för den som bara vill skruva av den gamla och skruva på en ny.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Russ »

Strålande idé Grafpro!

För mig som inte är så skicklig hantverkare är det goda nyheter.

Jag anmäler redan mitt intresse för en färdig basbaffel.

Originalbaffeln sparas för framtiden.

Hur blir det med filterna?
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by olaume »

Superkul! Jag anmäler också i princip intresse, men vill nog i så fall ha ett ännu mindre slöjdkrävande alternativ om det är möjligt och rimligt. Skickar en pm om det i sinom tid. I och för sig tycker jag inte att basen är så himla pjåkig som den är. I kombination med subbas och förstärkare med delning är det faktiskt riktigt bra fjång. Men jag tror säkert det kan bli ännu lite bättre och någon udda böjelse får man kosta på sig här i livet. Det är ju rätt kul att få vara med och trampa upp en ny stig i SC:s anda.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Nu kanske många blir besvikna, men jag gjorde bara ett inlägg för att den här tråden ska ligga lite högre upp på Planeten. Bara därför (och för att det står spännande saker där).
snillet
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by snillet »

Hmm, 2st B65oaII i OA12 kanske? går nog att knö in ett till i botten. Blir lite knövligt med impedanserna bara.

Jag är känd för tokiga idéer men det föll sig inte helt tokigt utifrån saker som skrivits i denna tråd ;)
OA12 valnöt
MP1 Valnöt (surrounder i bion)
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by grafpro »

snillet wrote:Hmm, 2st B65oaII i OA12 kanske? går nog att knö in ett till i botten. Blir lite knövligt med impedanserna bara.

Jag är känd för tokiga idéer men det föll sig inte helt tokigt utifrån saker som skrivits i denna tråd ;)
Det skulle gå men ger inte så mycket. Det blir som två OD11 bredvid varann, ungefär. Kopplar man elementen parallellt får man plus 6dB vid låga frekvenser och en förskräcklig bas, kopplar man dem i serie får man samma tonkurva och en sämre avstämning. Egentligen är en SC165 i en OA12-låda ganska optimalt som det är, avstämningmässigt alltså.

I OA14 däremot finns en del att vinna. Det har jag provat. Jag sågade upp hål på sidan och satte ett element till. Kopplat i serie och med en stor shuntkondensator parallellt över den extra basen ger oförändrad tonkurva men betydligt bättre avstämning. Det blir som att elementen vid låga frekvenser jobbar i en OA12-låda var (men med lite för låg avstämning), och i mellanregistret jobbar den ursprungliga SC165 ensam, som förut. Jag tror det är ungefär så L8 funkar. Man får alltså allt som allt en bättre avstämning och en bättre djupbas, men med ganska mycket möda. Knappt värt besväret ens där.

Det som verkligen behövs i OA14 är ett element som passar lådans avstämning, och som har lägre distorsion. I OA12 behövs ett element med lägre distorsion. Notera att B65oaII trots åtskilliga påståenden om dess förträfflighet också har för hög distorsion och dessutom passar avstämningen i framförallt OA14 mycket dåligt. Jag har haft ett annat element, SB17 liggande i flera månader i väntan på experimenterande. Den är lovande men passar inte i OA12, får helt enkelt inte plats. I OA14 kräver den helt annat filter, bara att sätta igång!

Så, jag skulle avråda från att börja såga hål i de fina OA12:orna!!

Tillagt: Det där med hur flera element samverkar effektivitetsmässigt är halvkrångligt och ointuitivt. Bra utredning av Svante finns på http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight= . Avstämningsmässigt är det enkare, två element i 35 liter ger dem 17,5 liter var. Lådans avstämning ändras inte.
snillet
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by snillet »

Spännande.
Gillar när folk ibland stretar emot, det bidrar till att de som inte gör det tvingas tänka mer förutsättningslöst, förr eller senare.

Nä, hade inte tänkt såga i 12:orna, men tänker uppgradera dem och kan inte riktigt bestämma mig för om jag skall låta bli basarna eller inte. Har redan kommit fram till att det inte alls är självklart. Följer med spänning diskussioner på olika håll om alternativen.
OA12 valnöt
MP1 Valnöt (surrounder i bion)
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by grafpro »

snillet wrote: Gillar när folk ibland stretar emot, det bidrar till att de som inte gör det tvingas tänka mer förutsättningslöst, förr eller senare.
Precis. Det tycker jag också. Man ska vara mycket försiktig med vem man tror på. Bäst är att kolla själv!
Post Reply