Lyssningsintryck OA5-mmx

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Bengt A
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Sun 12 Feb 2012, 16:28

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by Bengt A »

Tack Grafpro för allt arbete du lägger ner på att "dra bort skynkena från alla övertäckta hemligheter".

Och du, snälla: Stanna kvar både i denna tråden och i andra trådar.

/Bengt
User avatar
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 215
Joined: Sun 02 Feb 2003, 10:56
Location: Gotland

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by Ragnwald »

Tar mig friheten att klippa och klistra.
grafpro wrote:
Uppgifterna om F87 stämmer inte ett skvatt. Verkligheten är:
Re 6,6ohm
Fsa 46,3Hz
Qms 3,73
Qes 0,66
Qts 0,56
Mms 10,7g
Sd 213cm2
Cms 1,1mm/N
Rms 0,83kg/s
Vas 70liter
Bl 5,6N/A
Sp 92,3dB/1W/1m
Xmax 3,5mm

Fs och Qts är i en annan klass, dvs det är ett helt annat slags element än vad som påstås. Detsamma gäller för övrigt B65oaII, vars uppgifter hos HifiKit är totala fantasier. Jag tror SSC skojar en hel del med oss.

Image

Den är i själva verket identisk med Visaton B200. Ganska besvärlig tonkurva men bra och låg distorsion. (Obs att skalan är 100dB mot vanligare 50dB - ojämnheterna ska fördubblas för att jämföras med kurvor i 50dB-skala.)
Den som vet mest, tror minst.
Schmutziger
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 42
Joined: Wed 12 Jan 2005, 16:29

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by Schmutziger »

jansch wrote:Grafpro - Tack för allt jobb du gjort! Jag tycker ditt arbete, inklusive filterjobbet, är seriöst och alla som har MMX:ar har nu en bra grund att stå på.
Det är bara synd att konstruktören och leverantören inte har lämnat ut denna info (eller åtminstone en bråkdel av den...)

Schmutziger - Att mäta såsom Grafpro gör ger en mycket större säkerhet än frifältsmätningar (eller simuleringar) OM MAN VILL FÅ EN ANING OM hur frekvensgången blir i ett lyssningsrum generellt. T o m salig Carlsson använde den mätmetoden har någon berättat!
Visserligen påverkar unika rummets storlek,utformning, dämpning, möblering, etc men man kommer ändå mycket närmare sanningen.
Jag har provat att försöka mäta upp OA5:or i frifältsrum redan 1974 (tror jag det var) och resultatet blev helt oanvändbart (ser nästan ut som när man mäter med sinussvep i ett bostadsrum utan "gating"). Inte ens med brus och tersfilter blev det något meningsfullt. Efter 15 -20 olika mikrofonplaceringar och över 120 i puls gav jag upp - varje kurva blev helt unik, det var bara undre registret (under sådär 500Hz) som var någorlunda identifierbart.
Varför berättar jag det då? Jo, med 4 diskanter och en dubbelkon-bredband placerade på OA5-vis eller MMX-vis är det MENINGSLÖST att SIMULERA fram filter med hjälp av frekvensgången på ingående högtalarelement. Inte ens om man har rena "energikurvor" är det meningsfullt.

Alltså, JAG kan inte se ett bättre sätt att få fram ett lämpligt filter än att mäta på "Grafpro:s" sätt och labba med filtret tills det ser bra ut. DÄREFTER måste man kontrollera att man inte belastar diskanterna för hårt i nedre registret...men det har säkert Grafpro gjort.
Intressant inlägg!
Angåemde LTAS, såsom jag förstått det så hade stig micken på en roterande bom. Problemet som jag ser det är var o hur man ska ha micken/bommen.
Och Hur vet man att det blir en ortoakustisk högtalare?
Säg som i mmx fall så verkar den ju fungera bra i rum med över 5m i takhöjd. Har man utvärderat filter i en jättestor lokal på långt lyssningsavstånd så att de problem vi upplever inte har hörts?

Det är väl precis såsom jag tänkte med, fast jag hade tänkt att kolla diskanterna och F87:an först för att få fram inom vilka ramar man har att röra sig inom. exvis hur man kan tänka sig att dela dem branthet osv. Ser faktiskt ingen fördel med att göra det genom att ta en spole mäta, testa med ny spole, mäta osv. om inte annat kan det bli rätt dyrt.
På så sätt kan man rätt snabbt begränsa sig och därefter mäta o lyssna. eg tror jag vi alla är rätt överrens om att det krävs mycket mätande och testande, bara att vi vill börja på olika sätt och har olika tankar om vad man kan använda simulering till :)
Sen trodde jag alla simulerade filter med uppmätt impedans just för att spara tid och testa lösningar lite snabbt, men så verkjar det inte vara :)
Så egentligen vet vi inte hur impedansen ser ut för grafpros filter om den dippar osv?

Sen tror jag inte grafpro lämnar tråden efter vår lilla debatt utan bara själva diskussionen om sirp-filer.
Kan varit jag som läste hans inlägg på drygast tänkbara sätt o svarade därefter.
Man lär sig av diskussioner, sen kan man ha fikastämning!
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by robban61 »

Jag tycker det är konstigt att det blitt nåt knas med mmx, som jag förstår har Ingvar Öhman haft fingrarna i syltburken under konstruktionsarbetet..?

Jag håller IÖ som en synnerligen kompetent konstruktör och är förvånad att det inte lirar :shock: Alla som kommit i kontakt med lilla piP vet vad jag talar om..

Hoppas att det går att få styr på mmx:en, det är den värd!
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
PappaBas
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 76
Joined: Sat 30 Jul 2011, 00:32

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by PappaBas »

Ok de mätningar Grafpro postade den 23 feb visar på varför jag ej köper att det är helt F87, jag kanske tolkar dem helt fel.
Men i den övre bilden är det mätning på original MMX i rum, i den undre samma sak efter ett första utkast till filter där alltså T22 längre ned och F87 delas mycket tidigare.

Nu har alltså på något sätt exakt de vindlingar som fanns för F87 i originalet (2-4 kHz) ovan återskapats för T22? Det låter lite för bra för att vara sant så det måste väl vara någonting som orsakas av geometrierna?
Eller kan någon förklara detta för mig?
Image
Image
Last edited by PappaBas on Thu 01 Mar 2012, 18:40, edited 1 time in total.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by momus »

"Sen tror jag inte grafpro lämnar tråden efter vår lilla debatt utan bara själva diskussionen om sirp-filer.
Kan varit jag som läste hans inlägg på drygast tänkbara sätt o svarade därefter.
Man lär sig av diskussioner, sen kan man ha fikastämning!"

Ska det vara så svårt att oförbehållslöst be om ursäkt? Det tar nog lång tid innan Grafpro överhuvudtaget har lust att bidra till Planeten igen är min gissning.
Last edited by momus on Tue 13 Mar 2012, 17:07, edited 3 times in total.
VladDrac
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Wed 09 Nov 2005, 15:41

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by VladDrac »

Jag håller med föregående talare.
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by nagref »

PappaBas wrote:Ok de mätningar Grafpro postade den 23 feb visar på varför jag ej köper att det är helt F87, jag kanske tolkar dem helt fel.
Men i den övre bilden är det mätning på original MMX i rum, i den undre samma sak efter ett första utkast till filter där alltså T22 längre ned och F87 delas mycket tidigare.

Nu har alltså på något sätt exakt de vindlingar som fanns för F87 i originalet (2-4 kHz) ovan återskapats för T22? Det låter lite för bra för att vara sant så det måste väl vara någonting som orsakas av geometrierna?
Eller kan någon förklara detta för mig?
[img]bild[/img]
[img]bild[/img]
Det är en liten svaghet att det inte används olika färger på kurvorna. Du är medveten om att kurvorna korsar varandra i båda bilderna?
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
PappaBas
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 76
Joined: Sat 30 Jul 2011, 00:32

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by PappaBas »

^Ähh... jag ser väl vad jag vill?! ;)

Nä det såg jag faktiskt inte så självklart tar jag tillbaks min fråga :)
User avatar
nazze
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 46
Joined: Tue 13 Sep 2011, 18:18
Location: Södra Möre

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by nazze »

Förstår väl att kunder som betalt närmare 10 slängar för MMX är frustrerade.
Och den stackars beställaren och den kompetente konstruktören lyser med sin frånvaro. Otroligt!

Svineri grymtar nazze
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests