Lyssningsintryck OA5-mmx

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
PappaBas
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 76
Joined: Sat 30 Jul 2011, 00:32

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by PappaBas »

Så har testat ett filter som låter riktigt riktigt bra utan att få med mörigheten på F87.

F87: LR -48 dB/oktav vid 1800 (-6 dB punkt) Hz.

T22: LR -48 dB/oktav vid 2400 (-6 dB punkt) Hz där jag lägger ett shelf-filter från 5500 Hz någonstans för att kompensera ökad känslighet.

Igen går jag högre upp i delningsfrekvens eller mindre brant på F87 så mörjar den ihop....

Dessa filter är alltså via miniDSP så de skiljer sig lite från passiva komponenter.
Nu låter till och med Runrig bra :) Det blir inte riktigt så luftigt som jag vill. Men det är alltså så här mycket man måste skära. Så jag tror verkligen man måste ordna spridningen på F87. Med denna delning är det ju ingen bredbandare direkt.
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 111
Joined: Tue 03 Feb 2009, 21:33

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by grafpro »

PappaBas wrote:Så har testat ett filter som låter riktigt riktigt bra utan att få med mörigheten på F87.

F87: LR -48 dB/oktav vid 1800 (-6 dB punkt) Hz.

T22: LR -48 dB/oktav vid 2400 (-6 dB punkt) Hz där jag lägger ett shelf-filter från 5500 Hz någonstans för att kompensera ökad känslighet.

Igen går jag högre upp i delningsfrekvens eller mindre brant på F87 så mörjar den ihop....

Dessa filter är alltså via miniDSP så de skiljer sig lite från passiva komponenter.
Nu låter till och med Runrig bra :) Det blir inte riktigt så luftigt som jag vill. Men det är alltså så här mycket man måste skära. Så jag tror verkligen man måste ordna spridningen på F87. Med denna delning är det ju ingen bredbandare direkt.
Men hur ser det ut? Har du en tonkurva?
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 111
Joined: Tue 03 Feb 2009, 21:33

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by grafpro »

Nu tror jag inte jag kommer längre. Här ett förslag till filter för MMX:

Image

FÖRE
Image

EFTER
Image

Skillnaderna är större än de kan se ut vid första anblick. Den största är att hela registret över 1kHz har sänkts ca 4dB, och därmed omvänt att bas och lägre mellanregister är motsvarande mer framträdande. Det ger en betydligt varmare klang. Den påträngande och lite skrikiga karaktär som tidigare fanns är borta. Vidare har delningsfrekvensen sänkts från 4-5kHz till 2kHz. Därmed försvann en dålig del av F87-ans register och ersätts av T22. Därmed måste också T22 delas brantare för att inte bidra med distorsion under 2kHz, och därför den extra kondensatorn 18uF.

Fortfarande är dock registret över 2kHz ganska hoppigt i tonkurvan, men nu beror det på kamfiltereffekt mellan de fyra diskanterna. Om man flyttar runt dem lite eller ändrar deras inbördes fasförhållande får man en annan men ungefär lika hoppig kurva. Det är i själva verket en del av det ortoakustiska konceptet och den som är road av det kan experimentera i all evighet med olika placering och olika fas, det blir lite annorlunda hit eller dit men varken särskilt bättre eller sämre.

En brist uppstod dock med detta, och som jag ägnat åtskilliga timmar åt att försöka motverka men utan lyckat resultat: dippen vid 2,1kHz. Den är en plump i protokollet. Oturligt dippar både F87 och T22 just där och det är stört omöjligt att motverka den utan bieffekter. Liten carlssonmedalj till den som kan komplettera filtret så att den jämnas ut!
PappaBas
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 76
Joined: Sat 30 Jul 2011, 00:32

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by PappaBas »

Snyggt jobbat :) hur låter det nu tycker du? Hur är basen osv?

Om du lutar högtalaren lite framåt tycker du att du hör skillnad Ser du något i kurvorna då?
PappaBas
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 76
Joined: Sat 30 Jul 2011, 00:32

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by PappaBas »

Hej kollade lite på bifogat vattenfalldiagram för B200 från Visatons hemsida.

Hmm vad är det där för efterklangskorvar runt 2-4 kHz? Kan det vara en orsak till problemet?
Är det någon som är bättre på vattenfallskurvor än vad jag är som kan ge lite intryck?
Jag tycker det ser lite konstigt ut?
Här är även tonkurvan från hemsidan och den åker ju bergochdal-bana i det området som även grafpro mätt.

Jag börjar tänka att problemet kanske har en hel del med själva elementet att göra?

Vidare så har det om man tittar på direktivitetskurvan en topp i den vinkel man får direkljudet från dvs vid kanske 80 grader i bandet 2-4 kHz.
Men det blir vidare efterforskningar :)

Image
Image
Image
Last edited by PappaBas on Tue 28 Feb 2012, 15:17, edited 1 time in total.
Schmutziger
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 42
Joined: Wed 12 Jan 2005, 16:29

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by Schmutziger »

Lite kuil att våra slutsatser (Pappabas, Tct o mig själv) står sig såhär bra ny när vi börjar se filterförslag baserade på mätningar.

"Och hittlis så pekar allt mot 12db delning av bas och 18db av diskant pga puckeln vad 2,7-4khz på t22"
"Det vi testat är att dela F87 mycket brantare (-12dB redan vid 2kHz och även längre ned än så) och låtit T22 arbeta längre ned i registret men med brantare delning (testat både OA14s diskantfilter och -18dB vid 3,5-5 kHz)."

Samtidigt lite synd att det är det som tex grafpro kommit fram till, för det är ju inte tillräckligt bra.
förresten grafpro hur går det med sirp-filerna?
Känns meningslöst att simulera med bara f87 utan impendans o t22.
PappaBas
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 76
Joined: Sat 30 Jul 2011, 00:32

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by PappaBas »

Nej tyvärr känns det som det finns väldigt stora frågetecken dels om själva konstruktionen och dels om själva F87:s lämplighet?
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 111
Joined: Tue 03 Feb 2009, 21:33

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by grafpro »

Schmutziger wrote: förresten grafpro hur går det med sirp-filerna?
Känns meningslöst att simulera med bara f87 utan impendans o t22.
Har inga fler filer, men jag tror all info finns. F87 T/S ligger i ett tidigare inlägg. B200 impedanskurva syns här ovan (fast F87 är 9ohm där B200 är 6ohm). F87 sirp-fil har jag lagt ut och länkat till. T22 sirpfil har jag inte men ton- och distkurvorna finns på www.carlssonkult.se . Dess impedans kan du räkna som 8ohm i hela det aktuella registret, den har bara en liten resonanstopp vid 1200Hz tror jag.

Det är långt, långt mer än vad SSC/Öhman/HifiKit bidragit med. Vad mer behöver du?
Schmutziger
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 42
Joined: Wed 12 Jan 2005, 16:29

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by Schmutziger »

grafpro wrote:
Schmutziger wrote: förresten grafpro hur går det med sirp-filerna?
Känns meningslöst att simulera med bara f87 utan impendans o t22.
Har inga fler filer, men jag tror all info finns. F87 T/S ligger i ett tidigare inlägg. B200 impedanskurva syns här ovan (fast F87 är 9ohm där B200 är 6ohm). F87 sirp-fil har jag lagt ut och länkat till. T22 sirpfil har jag inte men ton- och distkurvorna finns på http://www.carlssonkult.se . Dess impedans kan du räkna som 8ohm i hela det aktuella registret, den har bara en liten resonanstopp vid 1200Hz tror jag.

Det är långt, långt mer än vad SSC/Öhman/HifiKit bidragit med. Vad mer behöver du?
Alltså jag är ute efter carlssonmedaljen och vill gärna ha samma utgångspunkt som dig o alla andra som vill kamma hem priset.
Så för att ens teoretiskt komma fram till något som kan vara nära optimalt så måste vi få tag på dessa saker:
Tonkurva för f87
Impedans för f87
samt
tonkurva och impedansmätning för t22.
menar du att du inte mätt detta?
hur har du kommit fram till ditt filter?
Jag vill få fram ett så optimalt filter som möjligt och inte ett höftat filter.
Hur tycker du jag ska simulera fram ett filter utan ens tonkurva för t22 mätt under samma förutsättnignar som f87?
Var inte det hela orsaken att du fick låna ett par mmx?
Hur vet du att du har en bra delning mellan diskant och f87 om du inte ens simulerar eller har fasinformation på vare sig f87 eller t22?

Och anta att f87 har samma impedans som b200 fast ändå inte o bara ändra lite här o där är väldigt oseriöst tycker jag.
Ska jag ta ct62 och ändra lite där med så det kanske kommer i närheten?
Om många kan sitta och simulera i sina stugor så kan vi nog komma fram till något bättre än ditt förslag på relativt kort tid. så mät upp nu medans du har mmx hemma och lägg ut!
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by nagref »

Schmutz; Vi kommer mäta på PappaBas högtalare så att du kan få alla filer du vill. Kanske i början på nästa vecka?
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests