"Billig" ersättare?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Re: "Billig" ersättare?

Post by momus »

Jag förstår inte riktigt vad du skriver om. Jag har antagligen uttryckt mig oklart. Det handlar överhuvudtaget inte om någon kostnad. Det handlar bara om ett tämligen gammalt element (visserligen utvecklat genom åren) som inte riktigt har hängt med. Jag och kanske andra skulle gladeligen betala ganska mycket pengar för ett element som är bättre än B 65. Självklart ska dom som tycker B 65 är bra fortsätta med det. Eller (som du skriver) köpa någon av åttiotalarna. Mitt inlägg handlar bara om att jag har blivit lite trött på att Planeten oförbehållslöst rekommenderar ett element som nu är tämligen gammalmodigt och att det med stor sannolikhet finns bättre alterantiv därute. Du själv räknar upp en massa högtalare och priser. Jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra. Jag betalar gärna flera tusen kronor för ett bättre element än B65, för det är högtalarna värda. Nånting har väl hänt på fyrtio år?
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Martin,
Jag kan hålla med dej att jämförelsen 80:- contra 800:- inte är helt korrekt. Dock många av Sveriges Carlssonfantaster bor inte butiksnära och måste ändå betala frakt. För många är en sparad tusenlapp för ett par högtalarelement en avgörande faktor.
Det spelar ju ingen roll varifrån man köper elementen, det är ju totalkostnaden som är intressant och leveranstider behöver man inte heller oroa sig för numera (3-4 dagar är väl helt OK från USA, England, Holland eller Tyskland)

En sak som förvånat mej i diskussionen är att elementet anses ha för liten slaglängd. Är det någon som har funderat på hur stor denna "begränsning" är? Hur många dB tappar man vid max utnyttjat X-Max? Kan det vara 2dB SPL? Jag vet inte då jag aldrig sett en officiell siffra på B65oa2:s X-max.
Det KAN ju t o m vara så att OM man får till en optimal avstämning ur "X-max synvinkel" att man inte förlorar någonting.

Jag menar bara att det vore värt att testa..... eller har någon gjort det? Låter dom bra är det ju jättekul! ...och låter dom "skit" så är det ju bara att konstatera det.

JAG tycker det vore kul om nån (jag har just nu inte tid) gjorde lite tester med detta element och FRAMFÖRALLT gjorde A/B lyssningstester med ett antal Carlssonfreak som lyssningspanel.

Generellt tycker jag vi skall vara mer öppna för alternativ. Jag anser precis som du att det inte är vettigt att ta fram ytterligare specialelement (mitt ord, för du menar väl ett element framtaget specifikt för Carlssonhögtalare). Det finns ju massor av leverantörer med element i alla prisklasser och därför borde man fokusera på att hitta standardelement. Att elementen i tiden kommer att bytas ut får man ju räkna med och dra fördelar av - det sker ju trots allt en utveckling inom området.

Det var ju så jag gjorde när jag tyckte det var "sjukt" att ersätta OA2212 basarna med B65 och dessutom köpa dyra spolar från Tyskland (framförallt med tanke på hur trist resultatet blev). Det var ju så SilverFlute blev ett alternativ (Jo, jag vet att Grafpro:s simuleringar inte förordar SilverFlute) då jag tyckte att det måste gå att hitta en bättre lösning.
......och det är ju bra när en bättre lösning kostar mindre än hälften.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Några saker som jag vill kommentera kring detta är:

Skall man använda special eller standardelement?
Fördelen med specialelement är att man är inte i händerna på på produktplanerare hos tillverkarna på samma sätt som annars.
Ett standardelement som går i låga volymer tas bort snabbt ur tillverkarens standardsortiment.
Kommer tillverkaren fram med en ny standardprodukt som är nyare/bättre/billigare än befintlig så tar man bort den gamla och kanske snarlika produkten.
Specialelement har alltså generellt möjlighet till längre livslängd, det är vanligtvis endast en fråga om MOQ.
Dessutom slipper man ju då vanligtvis pilla på delningsfiltret vilket oftas äter upp mer än hela besparingen på ett billigare element = högre totalkostnad.
Silverflute som du tar upp är ju dock på sitt sätt ett lysande undantag, den fungerar ju nästan perfekt som ett ersättningselement för basen i trevägs sjuttiotalarna.
Den kostar 30USD i USA tror jag plus frakt, tull & moms, Jag vet inte vad det blir för slutpris per styck men det drar iväg en bra bit från 30 USD.
Besparingen på ett liknande element som ersättning i en tvåvägs sjuttiotalare blir i praktiken knappast en tusenlapp efter fix av delningsfilter för många hundralappar.
Folk i gemen har inte en källare full med komponenter att bara hämta, dessutom tycker många det är svårt att mecka filter.

Allmänt om elementet B65oa-II
Det är ju jättegammalt i sin konstruktion, denna typ av högtalarelement uppfanns ju på tjugotalet!
Däremot så förstår jag inte kommentaren om att det är gammal konstruktion. Det är en konstruktion som skall användas i samma applikation men det är ju inte samma konstruktion.
Det är ju som att påstå att SS18W/8542 är samma konstruktion som när den kom eftersom den fortfarande passar i små BR. Visserligen är magnetsystemet utbytt, konen är tyngre och eventuella andra saker jag inte har någon aning om men det är fortfarande samma gamla fina konstruktion.
När B65oa-II presenterades så berättade vi om den förändrade tonkurvan mot företrädaren, att magnetsystemet är ändrat, det kan väl knappast betyda att det är samma element som tidigare?

Slaglängden
Slaglängd är ju direkt översättningsbar till ljudtryck, en mindre slaglängd gör ju att elementet bottnar tidigare.
Slaglängden påverkar inte avstämningen.
Både I.Ö. och Grafpro verkar ju ganska eniga i just denna frågan om att slaglängden inte räcker till.

Så jag står kvar ganska orubbad i min uppfattning.
- Det är svårt att hitta ett bättre element för Carlssonhögtalare än B65oa-II för ett lägre pris.
- Byte till annat element kräver modifiering av delningsfilter, det kostar åtskilliga hundralappar.
- Söker man budgetlösning, köp ett begagnat omkantat element som passar utan filtermod, billigare än så går det inte hur man än gör då det blir den enda kostnaden.
- Specialelement blir i längden bättre då folk inte behöver fundera så mycket på vilken variant sitter det i just mina högtalare = framtidssäkert.

Däremot så kan jag personligen hålla med om att ett exklusivt element där kostnaden inte spelar någon roll kan kittla min nyfikenhet lite.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Tack Martin för ditt utförliga svar. Några kommentarer:
- Jag tycker inte det är ett större problem att man riskerar att ett element försvinner från marknaden. Insatsen är låg och priset är lågt, nya element kommer och man följer med utvecklingen....men det är ju en smaksak.
- Som jag menade i förra inlägget, ibland har man tur och hittar ett element som är bra och billigt och dessutom passar utmärkt. Även en B65:a borde ha ett modifierat filter. Åtminstone i OA14 och i vart fall i mitt lyssningsrum - det skiljer flera dB jämfört med originalelementet där diskanten tar vid.
- Slag längd. Som sagt, det är några (2?) dB som skiljer i maximalt ljudtryck i basen OM AVSTÄMNINGEN ÄR LIKVÄRDIG.
- Du har så rätt slaglängden påverkar inte avstämningen, jag uttryckte mej kanske dåligt. Dock AVSTÄMNINGEN PÅVERKAR SLAGLÄNGDENS NYTTJANDE OCH DÄRMED HUR MYCKET ELEMENTET KAN PRESTERA I LJUDTRYCK!!! Kanske inte det första man tänker på men så är det.
- SilverFlute priset. Tar man dom från Madisound och köper 4st är priset under 400:-. Köper man 10st är priset ca 365:-/st. Dollarkursen går ju oxå lite upp och ner och jag har inte handla på ett tag.

Viktigt! Jag är inte ute efter att "sänka" B65oaII, den funkar bra som ersättare i de flesta fall (förutom som bas i OA2212 och OA116). B65:an är väl framförallt en bra lösning för de som inte vill fördjupa sig i Carlssonträsket.
Mitt mål är att väcka experimentlustan där man för "små pengar" kan lösningar och dessutom samtidigt ha kul!
Det var så jag t.ex "hittade" Visaton BG20 som är en otroligt bra ersättare som bas i OA6typ2 (ca 300:-/st från Holland)

Vore kul om Carlssonplanet stöttade lite mer kreativitet och experimentlusta. Det behöver inte vara nåt avancerat eller innehålla seriösa löften. Ibland räcker det med typ: "Va kul! Prova och rapportera hur det gick!"
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Personligen tycker jag att "prova, det låter kul" är en bra tes.
Men det är en tes som behöver en medvetenhet hos den som provar, man bör ha åtminstonde en basal förståelse för hur saker funkar för att överhuvudtaget kunna förstå vad som KAN bli bra eller ej.

Jag vill inte heller att folk skall i onödan missupfatta icke rekommendationer som rekommendationer.
Det är en risk att när folk blir entusiastiska att det drar iväg, du såg själv att efter två sågningar av Technovox elementet var tre personer entusiastiska till det!
Tre entusiastiska kommentarer måste väl betyda att elementet är bra, eller???

För dessa tre är det säkert inget problem men det finns många fler som lätt kan tolka att det är ett nästan lika bra element.
Folk betänker dessutom ofta inte att delningsfiltren är dyra också.

Så det är viktigt att vara medveten om vad som är rätt/godkänt/sanktionerat/beprövat och vad som är ett hugskott som kan vara kul att prova.
När man provar ett hugskott behöver man vara medveten om vad man gör så man kan förstå när/om det går fel och varför felar det.

Jag har träffat på många människor som är besvikna på sina Carlssonhögtalare för att de fått råd av en "förståsigpåare" och som de litat på.
Värsta exemplet var ett par OA12 där ena elementet var en bilbas, det andra var ett 5" tvåvägssystem i en spånskiva. Det lät ju inget bra som alla (nästan) förstår.
Problemet var att farbrorn hade inte tittat under gallret på sina högtalare, han trodde att det var så OA12 lät.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply