I helgen blir det lyssning på "Carlsson 3-vägare"

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Re: I helgen blir det lyssning på "Carlsson 3-vägare"

Post by Stefan Björklund »

bach4ever wrote: *******
Det förvånar mej verkligen att en sådan här tråd inte får fler kommentarer!!! Jag hoppas verkligen att det inte beror på att initiativet kommer från "fel" håll eller något liknande.
Det stämmer nog tyvärr till en viss del. Fel håll skulle då vara från mig, -att hysa agg mot Erik är en praktiskt omöjlighet då han är så trevlig som man överhuvudtaget kan vara...
Och då menar jag naturligtvis inte att alla på planeten sitter och tänker att den här tråden från det "puckot" skall vi minsann ignorera, utan att tidigare "hårda" argumentationer med efterföljande låsning/censur gör att Carlssonplanet forum kan upplevas lite som ett getingbo som kan förefalla lugnt men som man vet kan braka till om det vill sig illa och då vill man helt enkelt inte vara i närheten... Det blir aningen förlamande för forumverksamheten.
Det finns lika hårda eller hårdare argumentationer på andra forum (t ex Faktiskt.se) men de hanteras på ett annat sätt och det ger en annan upplevelse av "frihet". Här kan det kanske kännas som att det är "Gulag" nästa om man råkar stå på fel ställe när det smäller.

En tråd som denna skulle för 4 år sedan formligen exploderat av frågor och inlägg!

Det är synd för Carlssonplanet forum men i praktiken inget större bekymmer för oss Carlssonentusiaster då all verksamhet i stället flyttat till Faktiskt.se...

Som sagt... vi ses där!

Mvh

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by Jocke »

Stefan Björklund wrote: ...
Det är synd för Carlssonplanet forum men i praktiken inget större bekymmer för oss Carlssonentusiaster då all verksamhet i stället flyttat till Faktiskt.se...
...
...where the action is!

/J
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by bach4ever »

Kan hålla med om det, men när det gäller trevägarna verkar det som "action" tog slut. Jag förstår att man kan stöta på problem under vägen i ett konstruktionsarbete och någon orsak finns det väl även till att Stig aldrig fick dem produktionsmogna trots att han hade prototyperna på gång under så många år. Ändå finns omdömena "det lät fantastiskt bra" o.s.v. här i tråden, så vad hände egentligen? Please, tell us
____________________________________________________________________________________________

Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
C-man
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by C-man »

Finnes det intresse av att ställa ut dessa på den planerade utställningen på tekniska?
Vore helt underbart att få med 3vägarna där!!
Ny här,men lyssnar gärna(högt och länge)!
Innehar 2par "Oa5"av troligen hemmabyggda varianter!(2st med Visaton BG20)
Proton AV445
Proton AM452
Onkyo DX-C380
Edison 12
Pioner PL-512X
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Dessa vi jobbar med är inte i ett estetiskt skick som gör att de skulle passa på en utställning.

SSC har väl också ett par 3-vägare, komme dem dem om de kan ställa ut dessa.

Mvh

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)

Post by s.b »

Heja ERIK!!! och alla andra
Hoppas jag får tillfälle att få lyssna på dessa coola högtalare
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
Erik Johansson
Valued Contributor

Post by Erik Johansson »

bach4ever wrote:Kan hålla med om det, men när det gäller trevägarna verkar det som "action" tog slut. Jag förstår att man kan stöta på problem under vägen i ett konstruktionsarbete och någon orsak finns det väl även till att Stig aldrig fick dem produktionsmogna trots att han hade prototyperna på gång under så många år. Ändå finns omdömena "det lät fantastiskt bra" o.s.v. här i tråden, så vad hände egentligen? Please, tell us
Vill bara såhär långt senare påpeka att det absolut inte tagit slut men de problem som tillstötte krävde ett par års klurande. ;)

Jag hoppas att det jag nu kommit fram till kommer göra att jag kommer framåt igen och får till en version av trevägarna som fungerar tillfredsställande.

Tilläggas bör dock att de problem vi stötte på definitivt inte är det som gjorde att Stig aldrig fick trevägarna produktionsklara. Det har snarare med förståelsen för konstruktionen att göra. För min del kan det krävas mycket eftertanke och förkastande av idéer innan man kommer framåt. Jag är en person som dygnets alla vakna timmar klurar på olika projekt (den enda gång något sådant inte snurrar i huvudet är när man är i en engagerad diskussion med någon) och då ofta trevägarna. De senaste åren sedan vi höll på med dem har jag funderat på olika alternativa utformningar för att lösa det som jag tror var problemet med dem och när jag för någon vecka sedan kände att jag fick något av ett "genombrott" så innebar det att jag fick förkasta de egna tankarna och inse hur "rätt" trevägarens utsprungliga utformning var/är. Om de tankar jag har stämmer kommer förhoppningsvis nästa prototyp att klargöra. Jag kommer nog till skillnad från tidigare att göra en enkel (ful?) testlåda med billiga element med för att verifiera beteendet. Men vi får väl se... jag har en tendens att spåra ur och bygga onödigt noggrant.

/Erik
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by bach4ever »

EEERIK "klapp" "klapp" "klapp" EEERIK "klapp" "klapp" "klapp" EEERIK "klapp" "klapp" "klapp" ;)
____________________________________________________________________________________________

Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Nattlorden
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by Nattlorden »

Låter jättebra! ( Har hört en tvåvägsversion av denna och det gav mersmak )
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by bach4ever »

Med tanke på vad Erik skriver ovan hoppas jag det är en självklarhet att han får uppbackning av alla som kan bidra. Jag vet att Peter Steindl och Naqref varit behjälpliga, så även Larsen. Men finns det något efterlämnat där Stig utvecklar den teoretiska bakgrunden till hur dessa är tänkta fungera förutom patentansökan? Det kunde säkert vara till hjälp för Erik att få tillgång till det i.s.f.
Vem vet egentligen mest om trevägarna, både på det teoretiska och praktiska planet? Det kanske är dags att kliva fram och hjälpa till när någon nu satsar så mycket tid och möda på detta!

Post Reply