Diskantplacering á la oa116 på en Popbox

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
lars6153
(1+ posts)
(1+ posts)

Diskantplacering á la oa116 på en Popbox

Post by lars6153 »

Hej!

Jag har kommit över ett par popboxar (8 ohm´s varianten). De är hyfasat finna till det yttre, byggda i lamellträ och teak fanér.

Ledningsdragningen verkar dock inte vara den bästa, den ena högtalare glappade och la av rätt snart. Så det nog blir till att köpa sig en lödkolv...

Tänkte kolla med kunniga på forumet (är helt grön på området) om man förbättrar ljudkvaliten med ett par extra diskanter och en placering som på oa116? (Jag har 4st extra diskanter liggande...)

/Lars
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Re: Diskantplacering á la oa116 på en Popbox

Post by momus »

Knappast. Kom ihåg att "popboxen" egentligen är en gammal monohögtalare som dom flesta av Stig Carlssons tidiga högtalare. "Sjuttiotalarna" är en helt annan typ av högtalare där kvoten av direktljud kontra "rundstrålning" ändrades radikalt. Jag säger inte att det blir bättre eller sämre med en diskantkonfiguration á la 116 men jag tror inte att det är värt besväret. En 50 år gammal konstruktion blir nog inte så mycket bättre av att man fyller på med ytterligare en massa diskanter. Men prova. Nåt händer i alla fall. Popboxen var ju aldrig en officiell Carlssonhögtalare så det kan ju inte betecknas som ett helgerån. Men jag misstänker att det måste fipplas en del med filtret och frågan är om det är värt besväret.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Mitt råd skule nog snarare vara att ändra till en Y-montering av diskanterna så slipper du modifiera filtren.

Pop-boxen är en riktigt trevlig högtalare enligt min åsikt.
Det man får vara lite nogrann med är att kolla att de är rätt byggda, de byggdes ju av alla möjliga människor, vissa med bättre kunskaper än andra.

Börja med att ladda ner byggbeskrivning till Pop-boxen om du inte refan gjort det och kolla att allt är friskt.

Bestäm dig sedan för hur du vill gå framåt.

Jag tycker verkligen du skall fundera på Y-montering.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
lars6153
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by lars6153 »

Tack Martin,

Skall absolut överväga att placera om diskanterna!

Lars
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by bach4ever »

Fast hur ska det gå till undrar jag? Diskanterna sitter ju runt mellan/bas elementet, och det går inte att sätta de bakåtstrålande närmare bakväggen, det blir en klar försämring. Att vända dem på OA 14 vis är heller ingen bra idé, det var en placering SC själv inte var nöjd med. Jag tycker, behåll dem som de är!
____________________________________________________________________________________________

Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
lars6153
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by lars6153 »

Hej,

Befinner man sig mitt i rummet låter popboxen super, men befinner sig nära tycker jag det låter helt galet.

Det verkar inte som någon testat Y-placeringen på poppisarna, så det skall jag absolut göra ;)

Det kanske blir bättre!

Och det är ju inte så där väldigt svårt att flytta tillbaka dem...
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

"Befinner man sig mitt i rummet låter popboxen super, men befinner sig nära tycker jag det låter helt galet".

Jo nästan alla högtalare låter underligt när man lyssnar nära. Alla samverkar på något sätt med rummet och speciellt då Stig Carlssons konstruktioner.Han kanske mer än någon annan räknade in rummets verkan i den akustiska ekvationen, så det är inte så konstigt att dom låter bättre en bit ifrån.
Till skillnad från Martin Dellstig har jag aldrig hört någon förbättring med den s k Y-konfigurationen men prova (om det går). Men är det den gamla popboxen det är frågan om så undrar jag liksom "bach4ever" om det finns plats överhuvudtaget. På den äldre OA 5 så finns det ju plats och på andra byggsatser (Bällstaboxen) finns det ju också plats.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Många Pop-boxar följer originalritningen men påfallande många har lite andra mått.
Av de jag har sett skulle jag nog påstå att ca hälften är byggda med lite avvikande mått, en del har sneglat på OA-5, andra har byggt efter eget huvud eller egna krav på möblering så det finns många där volymen är ungefär rätt men måtten avviker från originalspecen.
Så på påfallande många så är de måttmässiga förutsättningarna något annorlunda.

Syftet med Y-montering är att undvika kamfiltereffekter som uppstår då avståndet till två eller flera elementen är det samma.
På OA-14 t.ex kan effekten märkas när man sitter i "sweetspot" mellan diskanterna.
Får man inte till en perfekt montering enligt Y-monteringsmodellen får man ju ta sig en funderare på syftet med den och se hur nära man kan komma.
Y-monteringen ger ju dessutom en ökad grad av direktljud vilket gör den till en lite mer steromässig högtalare.

Anledningen till att det inte låter bra när man kommer nära är vanligtvis att man kommer in i direktljudet från 9710an.

Oavsett vad du väljer så tycker jag att du skall fortsätta använda fyra diskanter så du slipper en massa filterarbete mitt upp i allt ihop.
Kolla kondensatorerna i filtret, är de original så tycker jag du skall byta dem.
Min rekommendation är SCR/MKP finns t.ex på elfa.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply