Kablar och kontakter
Kablar och kontakter
Jag startar denna tråd för att avlasta tråden om avstämning detta avgränsade ämne. Frågan är vilka kablar som lämpar sig till respektive i Carlsson-högtalarna. Grundfrågan är dock om kablarna överhuvud taget har någon betydelse. Jag minns ett blindtest i en hifi-tidning där försökspersonerna inte kunde skilja på en värsting-kabel i 20 000-kronorsklassen från en lampsladd. Den tidningen var ändå känd för att gärna överdriva skillnader i ljudkvalitet till förmån för dyrare prylar. Nyligen hörde jag talas om ett annat blindtest i England, där försökspersonerna inte kunde skilja på fina kablar från när signalen istället leddes via ett ventilationsgaller! Så frågan är; har kablarna någon betydelse, överhuvud taget eller i rimlig relation till priset? Och finns det någon som passar alldeles särskilt bra till Carlsson? Fram till dess átt det är visat väljer jag att betrakta kablar som enbart placebo, men rätta mig gärna om jag har fel. Ridå upp!
Re: Kablar och kontakter
Högtalarkabelns resistans påverkar tillsammans med övriga resistanser i kretsen (talspolerestans, osv) Q-värdet.
Övriga elektriska egenskaper hos kabeln är svårare att argumentera för.
Ytterligare en källa till distortion i kablar, säges vara att resistansen i flerkarderliga kablar är olinjär pga att kardelerna pressas samman mera ju högre strömstyrkan är. En lösning är ju då att använda massiv kabel, men det är knöligt. Om man använder förtennad kabel, borde man eftersom tenn har 16ggr högre resistivitet än koppar, ha minskat denna distortionskälla 16 ggr.
En tänkbar förklaring till varför olika kablar säges låta olika med olika förstärkare finns i United States Patent 4177431 från 1979. Patentet går ut på att terminera högtalarkabeln vid högtalaränden så att inducerad RF absorberas. Utan terminering, kan enligt detta patent, RF gå in i förstärkaren "bakvägen" och orsaka såväl distortion som förstärkarhaveri. Finns på http://www.patents.com/us-4177431.html .
Liknande tankar finns hos Cyril Bateman. (Jodå, samma Cyril som lärde oss allt om distortion i kondensatorer i början av detta sekel i artiklar i Electronics World.) Hans artikel "Cables, Amplifiers and Speaker interactions" (liksom de flesta artiklarna om kondensatordistortion) finns på http://www.proaudiodesignforum.com/foru ... 53&start=2 .
Övriga elektriska egenskaper hos kabeln är svårare att argumentera för.
Ytterligare en källa till distortion i kablar, säges vara att resistansen i flerkarderliga kablar är olinjär pga att kardelerna pressas samman mera ju högre strömstyrkan är. En lösning är ju då att använda massiv kabel, men det är knöligt. Om man använder förtennad kabel, borde man eftersom tenn har 16ggr högre resistivitet än koppar, ha minskat denna distortionskälla 16 ggr.
En tänkbar förklaring till varför olika kablar säges låta olika med olika förstärkare finns i United States Patent 4177431 från 1979. Patentet går ut på att terminera högtalarkabeln vid högtalaränden så att inducerad RF absorberas. Utan terminering, kan enligt detta patent, RF gå in i förstärkaren "bakvägen" och orsaka såväl distortion som förstärkarhaveri. Finns på http://www.patents.com/us-4177431.html .
Liknande tankar finns hos Cyril Bateman. (Jodå, samma Cyril som lärde oss allt om distortion i kondensatorer i början av detta sekel i artiklar i Electronics World.) Hans artikel "Cables, Amplifiers and Speaker interactions" (liksom de flesta artiklarna om kondensatordistortion) finns på http://www.proaudiodesignforum.com/foru ... 53&start=2 .
Tack för intressanta fakta och länkar. Men hur stämmer teorierna med praktiken? Går det att höra skillnad på olika högtalarkablar? I så fall borde det ju visa sig vid blindtester, men jag känner inte till något blindtest där försökrsgrupper har lyckats skilja olika högtalarkablar åt (däremot signalkablar och där hör jag själv skillnad). Finns några tester eller erfarenheter av faktisk ljudskillnad?
Ingen aning!
Men tycker mig ha hört skillnad vid byte till kabel med lägre resistans.
Kanske beror det på att man "vet" att avstämningen av högtalarsystemet ändras.
Varierar naturligtvis mellan olika högtalare.
Om dist. uppstår pga inducerad RF, är det ju egentligen inte själva kabels fel,
beror ju på vad man råkar ha i etern just där.
De prover av kabel man sett på olika ställen, verkar ju vara på mycket korta kabellängder, typ 3m.
De små skillnader som kanske finns, borde ju öka med kabellängden.
Så för att säkert höra någon skillnad, borde man väl testa flera tiotals meter?
Dist. i signalkabel har säkert samma orsak som dist. i kondensatorer, dvs beror på dielektrikum.
De dielektrikum som används i "bra" signalkablar, t.ex. luft och teflon, är ju oxå utmärkta för kondensatorer.
Det är ett tag sedan jag kollade på detta nu, men som jag minns det, är kommersiella högtalarkablar tillverkade av material
som ingen skulle drömma om att tillverka kondingar eller signalkabel av.
Kanske finns det en skillnad här?
Men tycker mig ha hört skillnad vid byte till kabel med lägre resistans.
Kanske beror det på att man "vet" att avstämningen av högtalarsystemet ändras.
Varierar naturligtvis mellan olika högtalare.
Om dist. uppstår pga inducerad RF, är det ju egentligen inte själva kabels fel,
beror ju på vad man råkar ha i etern just där.
De prover av kabel man sett på olika ställen, verkar ju vara på mycket korta kabellängder, typ 3m.
De små skillnader som kanske finns, borde ju öka med kabellängden.
Så för att säkert höra någon skillnad, borde man väl testa flera tiotals meter?
Dist. i signalkabel har säkert samma orsak som dist. i kondensatorer, dvs beror på dielektrikum.
De dielektrikum som används i "bra" signalkablar, t.ex. luft och teflon, är ju oxå utmärkta för kondensatorer.
Det är ett tag sedan jag kollade på detta nu, men som jag minns det, är kommersiella högtalarkablar tillverkade av material
som ingen skulle drömma om att tillverka kondingar eller signalkabel av.
Kanske finns det en skillnad här?
Jag kör med lampsladd som högtalarbel till mina OA5 typ 3 och jag sitter nöjd med det.
Har inte testat med 20 tusenkronors kablar av ekonomiska skäl och Stig Carlsson själv rekommenderade vanlig lampsladd som högtalarkabel, vid normala kabellängder,till OA-116.
Har inte testat med 20 tusenkronors kablar av ekonomiska skäl och Stig Carlsson själv rekommenderade vanlig lampsladd som högtalarkabel, vid normala kabellängder,till OA-116.
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Som alltid är ju detta ett svårt ämne då det finns mycket tyckande och troende om kablar.
Själv tycker jag att det är 89,62586356248514% hokus-pokus!
Kablar har ju som jag ser det sex dominerande egenskaper:
Resistans
Induktans
Kapacitans
Utseende
Hanterbarhet
Byggkvalitet
De elektriska egenskaperna är ju ganska otydliga vad de har för påverkan, men som jag uppfattar det. Resistans påverkar känsligheten tvärs hela området, Induktans påverkar de högre frekvenserna och kapacitansen kan påverka förstärkaren. TROR JAG.
Liztkabel förespråkar vissa men den har ju egenskaper som är gynnsamma i HF området, inte i audioområdet
Rent praktiskt då?
Två kablar med olika resistans kan väl antagligen gå att detektera.
En snygg kabel är lätt att detektera...
Hanterbarheten är ju intressant om man har svårt att dra kablarna eller svårt att komma åt.
Byggkvalitet, ja man vill ju att kablarna håller. Ledarna bör ju också ligga still relativt varandra.
Största problemet tror jag annars är dålig kontakt.
Så min lösning är en enkel (oftast billig kabel) med bra kontaktering.
Med vänlig hälsning
Martin
PS
Kan också var 91,9865% hokus pokus...
DS
Som alltid är ju detta ett svårt ämne då det finns mycket tyckande och troende om kablar.
Själv tycker jag att det är 89,62586356248514% hokus-pokus!
Kablar har ju som jag ser det sex dominerande egenskaper:
Resistans
Induktans
Kapacitans
Utseende
Hanterbarhet
Byggkvalitet
De elektriska egenskaperna är ju ganska otydliga vad de har för påverkan, men som jag uppfattar det. Resistans påverkar känsligheten tvärs hela området, Induktans påverkar de högre frekvenserna och kapacitansen kan påverka förstärkaren. TROR JAG.
Liztkabel förespråkar vissa men den har ju egenskaper som är gynnsamma i HF området, inte i audioområdet
Rent praktiskt då?
Två kablar med olika resistans kan väl antagligen gå att detektera.
En snygg kabel är lätt att detektera...
Hanterbarheten är ju intressant om man har svårt att dra kablarna eller svårt att komma åt.
Byggkvalitet, ja man vill ju att kablarna håller. Ledarna bör ju också ligga still relativt varandra.
Största problemet tror jag annars är dålig kontakt.
Så min lösning är en enkel (oftast billig kabel) med bra kontaktering.
Med vänlig hälsning
Martin
PS
Kan också var 91,9865% hokus pokus...
DS
Jag vet inte, vet du?
Jättebra sammanställning av kabelns egenskaper!
Möjligen ska "problem med inducerad RF" läggas till.
Ännu en sagesman som hävdar denna distortionskälla, utöver de två i inlägg ovan, är Nelson Pass.
I sin artikel "SPEAKER CABLES: Science or snake oil?", som finns på http://www.passlabs.com/pdfs/articles/spkrcabl.pdf , skriver han att motmedlet är terminering med kabelns karaktäristiska impedans.
Själv har jag inte testat...men har varken låginduktiva kablar eller stärkare med extrem bandbredd.
När det gäller de elektriska egenskaperna resistans, induktans och kapacitans, så förutsättes ju dessa vara linjära och stabila.
Någon som sett bevis för att dom inte är det, t.ex. att resistansen skulle minska med ökad ström i flerkarderliga ledare pga hopträngning, som ibland hävdas?
Induktans ock kapacitans då? Enligt fysikboken så kommer två ledare nära varandra med motsatt ström att repellera varandra. I så fall (om inte kabeln är stenhård), borde ju induktansen öka och kapacitansen minska med ökad strömstyrka, med distortion som följd...
OBS att jag inte hävdar att detta är reellt, men försöker hitta orsaker till att så många människor säger sig höra distortion i kablar!
Möjligen ska "problem med inducerad RF" läggas till.
Ännu en sagesman som hävdar denna distortionskälla, utöver de två i inlägg ovan, är Nelson Pass.
I sin artikel "SPEAKER CABLES: Science or snake oil?", som finns på http://www.passlabs.com/pdfs/articles/spkrcabl.pdf , skriver han att motmedlet är terminering med kabelns karaktäristiska impedans.
Själv har jag inte testat...men har varken låginduktiva kablar eller stärkare med extrem bandbredd.
När det gäller de elektriska egenskaperna resistans, induktans och kapacitans, så förutsättes ju dessa vara linjära och stabila.
Någon som sett bevis för att dom inte är det, t.ex. att resistansen skulle minska med ökad ström i flerkarderliga ledare pga hopträngning, som ibland hävdas?
Induktans ock kapacitans då? Enligt fysikboken så kommer två ledare nära varandra med motsatt ström att repellera varandra. I så fall (om inte kabeln är stenhård), borde ju induktansen öka och kapacitansen minska med ökad strömstyrka, med distortion som följd...
OBS att jag inte hävdar att detta är reellt, men försöker hitta orsaker till att så många människor säger sig höra distortion i kablar!