Dokumentet började Stig Carlsson skriva 1979. Det undertecknades 1980-03-06.grafpro wrote:Det är ett vackert och ingenjörsmässigt språk i Stigs texter, men man får läsa ett par gånger innan det fastnar. Detta är skrivet på åttiotalet kan man gissa, och då börjar alla texter om avstämning med att poängtera dilemmat att låg och kraftig resonans ger överdriven bas vid den frekvensen och dålig transientförmåga. Så börjar också denna text. Men sedan består det mörker som denna tråd handlar om: inte ett ord om hur den avvägningen är tänkt i Carlssonhögtalare!
Resten av texten beskriver Stigs patenterade trick att lägga lite extra dämpmaterial packat bakom elementet ("ökad ekvivalent mekanisk resistans", "akustiskt strömningsmotstånd") som ju finns särskilt i OA5 men också i 70- och 80-talarna. Det ger möjligheten att göra lådan lite mindre om jag förstår rätt, men inget annat och har väl inte med just denna fråga att göra. Att OA116 och OA2212 (och OA14) har en mycket låg undre brytpunkt har vi redan sett - och att den åstadkoms med hjälp av en mycket obalanserad resonans alldeles för lågt.
Slutligen menar Peter att det "akustiska strömningsmotståndet" kanske gör simuleringarna felaktiga. Hur tänker du då? Det är ju lika mycket extra dämpmaterial bakom elementet i 70-talarna som i 80-talarna, men simuleringarna säger att OA14, OA116 och OA2212 är ganska snett anpassade medan OA12 och alla 80-talarna är föredömligt anpassade. Så - den teorin går väl inte alls ihop?
Har förresten just kommit över ett par OA52 och nyfiket mätt impedanskurvan på den. Beräkning på lådmåtten visade ju att den är avstämd till 34Hz, och simuleringen visade då att det är lite onödigt högt. Mätning visar att det snarare är 28-29Hz, och om man justerar simuleringen för det blir den helt perfekt! Man blir nästan rörd. På åttiotalet blev allt rätt.
Jag skulle inte vara säker på att mängden dämpmaterial vid konen är lika mellan de olika modellerna. Jag vet att avstämningen på OA-51 och troligtvis även 3-vägaren skiljer sig väldigt lite från 70-talsserien. Däremot var OA-50 och OA-52 annorlunda avstämda enligt Stig. Han jobbade med lägre Q-värden på de två sistnämnda högtalarna. Mängden dämpmaterial strax bakom konen är ganska känsligt vad jag kan förstå.
Jag visar Stigs egna mätningar på de olika modellerna och hur de ser ut invändigt. På OA-12 kan jag säga att närmast elementet vid konen är ingen dämpning, men däremot runt om på väggarna. Det ser ut som på bild förutom att dämpningen runt innerväggarna i översta facket inte finns med på bild på OA-12.

Jag har inte sett hur OA-14 ser ut invändigt, men på denna bild ser det ut som dämpningen är tätare och ilagd som dämpningen kring basarna på OA-116.

Om man skall döma av dessa kurvor så verkar det som om Q-värdet inte är för högt på OA-14.

Precis som på OA-14 så verkar det vara med Q-värdet på OA-116. Dess invändiga volym är 46 liter. Dämpmaterialet var packat runt om basen på OA-116.

Mätningen på OA-2212 tycker jag ser bra ut i basen. Jag bytte ju ut originalspolarna i OA-116 och i OA-2212 och då fick högtalarna betydligt bättre stuns i basen. Mina spolar var också luftlindade men med betydligt grövre tråd och väsentligt lägre Rdc.

Hur mycket det påverkar avstämningen och ljudet då dämpmaterialet är tätt intill konen vet jag inte, men eftersom det var just denna parameter man kunde ställa in på OA-5 så tror jag att det är helt essentiellt för basen. Hur dämpmaterialet applicerades bakom elementet på OA-52 var också helt avgörande för ljudet. Även om det för ögat kanske ser likadant ut med all gullfiber så behöver det i praktiken inte vara det.
Om dämpmaterialet vid själva konen skiljer sig åt mellan olika högtalarmodeller så kommer de att i basen bete sig olika i praktiken.
Jag har inte koncentrerat mig på att mäta basen i de olika modellerna så jag vet inte hur de mäter i just det avseendet.
Jag vet inte om detta tillför något, men jag tror säkert att resultatet kanske blivit mer perfekt om Stig haft tillgång till ännu bättre högtalarelement. För min personliga smak så föredrar jag att ha ett mindre mellanregister i trevägarna eftersom lådorna bakom elementet är väldigt små för den membranarean, men det var ju inte vad tråden gällde. Avslutningsvis kan jag säga att basåtergivningen i OA-116 och i OA-2212 blev betydligt bättre efter modifieringen och speciellt med mina mastodontspolar. Alla ägare till OA-116 och OA-2212 som jag byggde om med spolarna var mycket nöjda med resultatet. Det blev en betydligt distinktare bas.
Avslutningsvis vill jag nämna att Stig varnade för att ta bort dämpmaterial runt högtalarelementen. Han skulle inte säga så om det inte hade betydelse. Jag provade dock en gång att dämpa om mina OA-2212. Stig skakade bara på huvudet då jag frågade honom.
Jag provade ändå och det lät fullkomligt grodfot. Det var bara att sätta tillbaka det gamla dämpmaterialet så som det var i original. Jag ringde Stig och han lät sarkastiskt jättenöjd. ”Vad var det jag sa!” ekade i luren.
Vad gäller bumlig bas i OA-116 och i OA-2212 så blir den betydligt fastare efter den modifiering som Stig gjorde 1979. Då fixades filtren till och fasläge mellan bas och mellanregister så att direktljudstonkurvan blev betydligt rakare runt delningen. OA-14 har jag lyssnat för lite på för att kunna ge något svar angående basen. Det var den högtalare Stig var minst nöjd med. Anledningen till detta var dock diskantplaceringen. Han gillade aldrig att det var just två diskanter för direktljudet som satt parallellt med varandra och med för stort avstånd från varandra. Antingen skulle det vara 1 diskant för direktljudet eller fler än två och då sittandes tätt ihop. OA-116 har tre. Men jag vill påpeka att i det första Svenska patentet var OA-116 med 4 diskanter för direktljudet.
Denna bild är från det Svenska patentet. Jag kan i förbifarten nämna att i den ombyggnad jag gjorde tillsammans med Naqref så provade jag denna diskantplacering och den lät betydligt bättre i vår modifikation än originalet med 3 diskanter för direktljudet. Så, det finns ett par OA-116 med diskantplacering som på bild. Diskanterna på just detta par var CT-62.

Denna bild är från det Engelska patentet som lämnades in något senare. Här hade Stig passat på att ändra i patentansökan.

Jag tror på att simulering kan ge väldigt bra resultat, men bara under förutsättning att man gett rätt parametrar som input. Jag simulerar själv och ägghögtalarna har nästan ingen dämpning mellan bas och basreflexöppning. Jag har alltså en annan avstämningsprincip än vad Stig hade, åtminstone före OA-52.
Jag tar även hänsyn det Q-värde som skulle vara om lådan var sluten. Det finns ju fler resonanser att ta hänsyn till, inte bara basreflexavstämningen.
MvH
Peter
EDIT: Jag har editerat inlägget och lagt till text och bilder.