Köpråd: Hemmabio- eller stereoförstärkare?

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Köpråd: Hemmabio- eller stereoförstärkare?

Post by olaume »

Funderar på att byta förstärkare och ställs då inför valet att satsa på en högklassig tvåkanalare, typ XTZ A-class, eller en hemmabioreceiver typ någon av Denons eller Pioneers bättre för ungefär samma pengar.
Vilket är bäst? Jag har inga planer på att köra annat än stereo med mina OA116 + sub, och då kan ju svaret tyckas vara givet eftersom man eldar en del för kråkorna med hemmabio med sju slutsteg. Men å andra sidan blir jag imponerad av vilka finesser Denon och Pioneer har i sina bättre hemmabioreceivrar med rumsanalysator och parametrisk eq och allt. VIlket ska man tro totalt sett ger bäst musikalisk upplevelse?
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Köpråd: Hemmabio- eller stereoförstärkare?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Av mig får du inget svar, bara fler frågor.

Behöver du några av de funktioner som finns i en hembioförstärkare?
Kopplar du ljud till TVn, använder du sub ut mm mm.

Det kan vara intressant möjligen.

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: Köpråd: Hemmabio- eller stereoförstärkare?

Post by olaume »

Hej,
Nej, jag har bara tänkt använda förstärkaren för musik. Däremot tänker jag mig att koppla subbas till stereon. XTZ-förstärkaren har också subutgång, även om den dessvärre är ofiltrerad (vilket nog iofs är det vanliga).

Ola
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Köpråd: Hemmabio- eller stereoförstärkare?

Post by momus »

Generellt är det så att en stärkare som XTZ kan leverera mer ström (62 ampére) och det betyder generellt (inte alltid) att den "orkar mer". Det skulle förvåna mig mycket om en 7-kanalare kan konkurrera rent ljudmässigt. Så det får nog bli ljud kontra "finesser" skulle jag tro.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests