Rega uppgraderingssats

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
jazzpreacher
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 33
Joined: Tue 21 Oct 2008, 00:39

Rega uppgraderingssats

Post by jazzpreacher »

Hej! Nån som har erfarenhet av Regas uppgraderingssats?
Efter rembyte visade sig att motorn och upphängningen inte riktigt hängde med. Remmen började tvinna sig och åkte upp och ner kring drivnhjulet med ett irriterande klick. Lönar det sig att att uppgradera och kan man göra det själv? Nån som vet. En mera prisvärd spelare än gamla Rega Planar 2 i lär man få leta efter.
OA-4, OA-5, OD-11, OA-12, OA-116, OA-50
paa
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Thu 09 Feb 2006, 00:50

Re: Rega uppgraderingssats

Post by paa »

jazzpreacher wrote:Hej! Nån som har erfarenhet av Regas uppgraderingssats?
Efter rembyte visade sig att motorn och upphängningen inte riktigt hängde med. Remmen började tvinna sig och åkte upp och ner kring drivnhjulet med ett irriterande klick. Lönar det sig att att uppgradera och kan man göra det själv? Nån som vet. En mera prisvärd spelare än gamla Rega Planar 2 i lär man få leta efter.
Kan den nya remmen vara för kort så den spänner motorupphängningen för hårt?
User avatar
bach4ever
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 130
Joined: Tue 11 Dec 2007, 19:59
Location: Uppsala

Re: Rega uppgraderingssats

Post by bach4ever »

Jag har bytt motorn, vilken är densamma som sitter i de nyare varianterna. Största skillnaden är att den nya motorn sitter fast monterad med hjälp av stark tejp. Även styrningskretsen byts. Jag tycker inte det var några större problem att utföra operationen, det följde med bra instruktioner. (Jag tror att en bildmässigt ännu tydligare instruktion finns på Regas hemsida). Fördelen kan kanske formuleras så här: Hur många tillverkare totalt sett har motorn dinglande i gummisnoddar jämfört med dem som har den fast fixerad?
Gott nytt år!
____________________________________________________________________________________________

Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
jazzpreacher
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 33
Joined: Tue 21 Oct 2008, 00:39

Re: Rega uppgraderingssats

Post by jazzpreacher »

Efter motorbytet, hur tyckte du det inverkade på musikupplevelsen?
OA-4, OA-5, OD-11, OA-12, OA-116, OA-50
jazzpreacher
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 33
Joined: Tue 21 Oct 2008, 00:39

Re: Rega uppgraderingssats

Post by jazzpreacher »

Jag fick problem med min Rega Planar 2 när jag skulle byta rem. Den nya remmen spände åt så att drivhjulet flyttades en aning och remmen började rotera tunt sin axel med ett hörbart klick. Trodde det var motorn, men det var motorupphängningen som var trött.

Efter att ha funderat länge på olika alternativ beslöt jag mig för att behålla motorn (why fix it if it is not broken) och skaffa Michael Lims motorfäste för en mindre kostnad än motorbyte och med antagligen bättre resultat, eftersom motorupphängningen (motor-base) gör att motorn inte har kontakt med plinten, vilket förhindrar vibrationer från motorn att uppstå. Bytte också till ett drivhjul av metall med plats för två remmar. Resultatet: mycket nöjd.

Mera om renovering och tweaking av Rega skivspelare på http://lpturntables.blogspot.com
OA-4, OA-5, OD-11, OA-12, OA-116, OA-50
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests