Dual skivspelare

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
jazzpreacher
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 33
Joined: Tue 21 Oct 2008, 00:39

Dual skivspelare

Post by jazzpreacher »

Intresserad av en äldre 70-tals vinylspelare med träpaneler. De är vackra och lär låta hyfsat. Har kollat ebay.de och konstaterat att Dualspelare bjuds ut hela tiden till överkomliga priser inklusive frakt. Pioneer, Lenco och Thorens förekommer också rätt ofta men de blir något dyrare beroende på skicket förstås. Är det nån som känner till Dualspelarna och har jämfört dem? De modeller som jag främst tittat på är 601, 701, 1019, 1219.
mvh Jan
OA-4, OA-5, OD-11, OA-12, OA-116, OA-50
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: Dual skivspelare

Post by olaume »

Dual är rent allmänt mycket bra skivspelare i tysk kvalitet som med lite service kan hålla i evigheter. Thorens har snäppet högre kultstatus och kostar därför mer. Men Dual har den stora fördelen att de oftast är automatiska, vilket är väldigt trevligt (jag begriper inte hur någon står ut med helt manuella spelare där man måste sitta och passa när skivan tar slut). Dual var dock på sin tid så stora att är de höll sig med en egen standard för komponenter, så man bör se till att inte tappa bort vitala delar. En bra sida med info om olika Dual-modeller är http://dual-reference.com/tableinx.htm

Lycka till!

Ola
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 232
Joined: Sat 06 Mar 2010, 09:52
Location: Norra Skåne
Contact:

Re: Dual skivspelare

Post by Russ »

Jag vill bara varna för att handla skivspelare i icke orginalkartonger, som behöver fraktas långa sträckor till dig som köpare.

Skivspelare är precisionsmaskiner och bör handhavas med stor försiktighet.
Att skicka skivspelare på ett lastbilsflakt tillsammans med diverse andra lådor är ett riskprojekt.

Lastning och lossning av godset sker under tidspress och behandlingen blir därefter.
Så risken för skador och annat otrevligt är överhängande.

Bäst är att hämta sin dyrgrip på plats och transportera hem den på ett kontrollerat och säkert sätt.
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: Dual skivspelare

Post by olaume »

Visst ska man vara försiktig med transport, men man behöver inte bli så hispig att man låter det hindra ett bra köp. Skivspelaren lär ju knappast vara byggd där den används så på något sätt måste den kunna transporteras. Några saker ska man tänka på: Skivtallriken ska tas av och packas för sig, liksom tonarmsvikter, pickuphus och gärna också drivremmen, tonarmen ska surras fast, transportsäkringarna ska skruvas i och alltsammans förstås slås in omsorgsfullt med frigolit, bubbelplast eller trasor så den inte kan kana i kartongen. Gör man bara det, eller ser till att säljaren gör det, finns ingen anledning att ligga sömnlös. Jag har nyligen fått en begagnad skivspelare skickad hela vägen från Tyskland och såvitt jag kan bedöma har det gått alldeles utmärkt.
Last edited by olaume on Mon 10 Oct 2011, 22:45, edited 1 time in total.
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Dual skivspelare

Post by lennartj »

1976 köpte jag en sprillans ny Dual 601 skivspelare, helautomatisk och remdriven - Duals första. Strippade varianter som 503 och 505 blev mycket populärare.
Originalpickupen, Ortofon VMS20 var i mjukaste laget för de usla LP-pressningar i tunn och dålig kvalitet som blev vanliga efter oljekrisen. Goldring 910IGC med äkta van den Hul-nål var lite styvare och klarade buckliga skivor bättre. Tonarmen var dynamiskt balanserad. I reklamen visades hur man kunde resa upp verket till ca. 85 graders vinkel under pågående spelning utan att nåltryck eller spårningsförmåga påverkades.

Image

Dual 701 är direktdriven och tonarmen har två listigt upphängda motvikter där den ena hjälper till att dämpa ut oscillationer från buckliga skivor.
Det fungerade ypperligt, så jag insisterade på att få köpa en sådan motvikt som reservdel och sätta på min 601.
Stor besvikelse. Jag var inte medveten om att den annorlunda motvikten på min 601 var optimerad för att dämpa ut en vibraton från motorn,
så även om 701-motvikten gjorde det möjligt att spela rejält buckliga skivor blev de ackompanjerade av ett oaceptbelt högt motorbrum.

1019 och senare 1219 var Duals "flagskepp" innan ovannämnda spelare lanserades. De har mellanhjulsdrivning och klart högre rumble än 601 (med rätt motvikt) och 701.

Läs mer om Dual här http://dual-reference.com/tableinx.htm
och regga dig gärna på VinylEngine, där finns mer info
http://www.vinylengine.com/library/dual.shtml
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests