Avstämning - mystiska uppgifter
Re: Avstämning - mystiska uppgifter
OK. Då fattar jag det där med negativ placebo. Dessutom kan jag gärna omfatta definitionen av begreppet "diskurs" (samtal, berättelse). Min något snarstuckna kommentar kanske härör sig från en miljö där ordet diskurs används i en mängd olika betydelser, oklart vilka. "En postpostmodern diskurs", t ex. Jag arbetar som lärare i radiojournalistik där en stor del av mitt arbete går ut på att rensa i begrepp som mina studenter inte riktigt förstår, men gärna använder sig av.
Tack "bach4ever" verkar som mycket gedigen information.
Konstaterar att min hypotes om för många litrar input i Basta är falsifierad.
Väntar med bävan på Grafpros dråpslag angående Nördbas och 116.
Testa gärna REW, http://www.hometheatershack.com/ för Mät&SimuleringsNazzarna.
Lev Väl NØFF
Konstaterar att min hypotes om för många litrar input i Basta är falsifierad.
Väntar med bävan på Grafpros dråpslag angående Nördbas och 116.
Testa gärna REW, http://www.hometheatershack.com/ för Mät&SimuleringsNazzarna.
Lev Väl NØFF
Korrekt har nazze påpekat, och leifh definierat, att denna tråd är en diskurs som avviker från gällande diskurs och att människor vanligen föredrar att delta i en enda. Låt mig som uppmuntran kort citera Roddy Nilsson i Foucault - en introduktion:
Här är det viktigt att betona att även om diskurserna har en begränsande effekt på vårt tänkande betyder det inte att vi alltid är fastlåsta i ett visst bestämt mönster. Det finns alltid ett visst utrymme, en repertoar av diskurser. Även om diskurserna fungerar begränsande finns alltid möjligheter att tänka annorlunda. Sett ur ett diskursperspektiv kan man säga att det handlar om att använda gamla invanda diskurselement i nya sammanhang. Foucault var dock den förste att erkänna att detta inte var någon lätt sak. Att tänka kräver ansträngning och är en aktivitet som ständigt måste underhållas.
Vad övrigt nazze framfört ska snart vederläggas. Jag har nämligen köpt en ny mätpryl som ska slå tråden med häpnad.
Här är det viktigt att betona att även om diskurserna har en begränsande effekt på vårt tänkande betyder det inte att vi alltid är fastlåsta i ett visst bestämt mönster. Det finns alltid ett visst utrymme, en repertoar av diskurser. Även om diskurserna fungerar begränsande finns alltid möjligheter att tänka annorlunda. Sett ur ett diskursperspektiv kan man säga att det handlar om att använda gamla invanda diskurselement i nya sammanhang. Foucault var dock den förste att erkänna att detta inte var någon lätt sak. Att tänka kräver ansträngning och är en aktivitet som ständigt måste underhållas.
Vad övrigt nazze framfört ska snart vederläggas. Jag har nämligen köpt en ny mätpryl som ska slå tråden med häpnad.
En digital hammare?grafpro wrote: Jag har nämligen köpt en ny mätpryl som ska slå tråden med häpnad.
För många Carlsson är inte nog.
Hade inte noterat:
Teoretiskt är ju ett envägssystem bäst, men tekniken begränsar.
Ett bra tvåvägssystem låter ofta bättre än ett bra trevägssystem menar nog många?
Trevägssystemen tvingas främst fram av bl.a kraven på just god låg (Nörd) bas.
Intressant är att de högtalare som simulerar sämst är 3-vägs systemen 116 och 2212.
Tror alla andra simulerade Sonab/Carlsson högtalare i tråden är tvåvägs?
Hälsning nazze
Teoretiskt är ju ett envägssystem bäst, men tekniken begränsar.
Ett bra tvåvägssystem låter ofta bättre än ett bra trevägssystem menar nog många?
Trevägssystemen tvingas främst fram av bl.a kraven på just god låg (Nörd) bas.
Intressant är att de högtalare som simulerar sämst är 3-vägs systemen 116 och 2212.
Tror alla andra simulerade Sonab/Carlsson högtalare i tråden är tvåvägs?
Hälsning nazze
Ok, här kommer mitt exempel på "nördbas" som jag egentligen fick på köpet när jag ville bota den miserabla frekvensgången i basen i mitt vardagsrum med mina OA52 placerade för bästa ljudbild från soffan mittemot teven.

Mörkblå kurva med OA52 spelande fullregister
Turkos kurva med 80 Hz 18 dB/oktav högpass för OA52 och 30 dB/oktav lågpass för mina 4 styck "OB52" en under varje OA52 och de två andra osymmetriskt placerade, för att trigga olika rumsmoder, men mindre än en tiondels våglängds vägskillnad mellan alla högtalare och sweetspot.
Bifogar en vy från sweetspot:

Enligt mina erfarenheter är det ytterst få förunnat att kunna placera ett par fullregisterhögtalare så att de samtidigt ger optimal ljudbild och frekvensgång i basregistret i ett "normalt" vardagsrum där högtalar- och lyssningplats inte får förhindra möjlighet till andra vardagliga aktiviteter.

Mörkblå kurva med OA52 spelande fullregister
Turkos kurva med 80 Hz 18 dB/oktav högpass för OA52 och 30 dB/oktav lågpass för mina 4 styck "OB52" en under varje OA52 och de två andra osymmetriskt placerade, för att trigga olika rumsmoder, men mindre än en tiondels våglängds vägskillnad mellan alla högtalare och sweetspot.
Bifogar en vy från sweetspot:

Enligt mina erfarenheter är det ytterst få förunnat att kunna placera ett par fullregisterhögtalare så att de samtidigt ger optimal ljudbild och frekvensgång i basregistret i ett "normalt" vardagsrum där högtalar- och lyssningplats inte får förhindra möjlighet till andra vardagliga aktiviteter.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Föregående bidrag till den här tråden kanske inte riktigt passar in. Den handlar ju om (bas)avstämningen av Stig Carlssons högtalare som dom står och låter, inte ihop med extra baslådor. Frågan är varför Stig använde ett element som enligt flera inte passar så bra ihop med större lådor (OA14, OA 116 och OA 2212). Att flera av oss kompenserar med ett par baslådor är ett väl känt faktum men här handlar det ju om helt andra saker.
Jag svarade bara på nasses inlägg, men vill du hålla tråden absolut ren från utvikningar kan jag rensa bort det. Skicka PM så vi inte besudlar tråden ytterligare i så fall.
/Lennart
Tycker att inlägget var intressant,trots utvikningen.
Dessutom borde vi alla vara glada för inägg överhuvudtaget.
Uppfattar "lennartj" som väldigt kunnig och kompetent.
Jag läser hans inlägg med nöje.
Dessutom borde vi alla vara glada för inägg överhuvudtaget.
Uppfattar "lennartj" som väldigt kunnig och kompetent.
Jag läser hans inlägg med nöje.
Tack lennartj
Din mätning ser bra ut.
Undrar hur en simulering på dina OB52 ser ut?
De är ju också den del i ett trevägssystem som vi konstaterat mäter dåligt i en simulering.
Och ditt sätt att kompensera de påstådda och nog upplevda Nördbasbristerna i ett 2vägs-system (tror jag).
Diskursen är generös.
Vi väntar på den Digitala Hammaren.
Lev väl nazze
Din mätning ser bra ut.
Undrar hur en simulering på dina OB52 ser ut?
De är ju också den del i ett trevägssystem som vi konstaterat mäter dåligt i en simulering.
Och ditt sätt att kompensera de påstådda och nog upplevda Nördbasbristerna i ett 2vägs-system (tror jag).
Diskursen är generös.
Vi väntar på den Digitala Hammaren.
Lev väl nazze