OA-5 typ 1. 9710:a med hela kanter men spruket ljud

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
jimmyhofa24
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 24
Joined: Wed 16 Mar 2011, 23:24

Re: OA-5 typ 1. 9710:a med hela kanter men spruket ljud

Post by jimmyhofa24 »

Hmmmm...... tyckte det såg OK ut men vem är jag att säga emot Martin eller dig för den delen så självklart skall jag kolla. Enklast kanske är att plocka ut all isolering och stoppa in den igen?
jimmyhofa24
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 24
Joined: Wed 16 Mar 2011, 23:24

Re: OA-5 typ 1. 9710:a med hela kanter men spruket ljud

Post by jimmyhofa24 »

Det ligger dämpull för det främre hålet på båda, det som är under diskanterna när högtalaren står mot väggen, och det bakre är helt fritt. Så skall det väl vara? Eller skall båda vara fria? titta på Gullbrandsens bilder på undersidan av en OA-5 typ 1 http://www.carlssonplanet.com/forum_old ... ?cat_id=34
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 569
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: OA-5 typ 1. 9710:a med hela kanter men spruket ljud

Post by STDI! »

Jodå, mig kan du säga emot för jag kan egentligen inget om OA5, annat än det jag läst här.
Läs på http://www.carlssonplanet.com/oa5iii.php om dämpull. Där står bl a "den undre biten får INTE täcka något av de båda basreflexhålen, de ska vara helt öppna in i lådan."
Även i den här tråden http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... f=4&t=5331 ser du en del, bl a en länk till http://www.troelsgravesen.dk/sonab.htm som visar ritning på dämpullen.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: OA-5 typ 1. 9710:a med hela kanter men spruket ljud

Post by Martin Dellstig »

Hej

Servicemanualen kan laddas ned från "Downloads". Det är visserligen för OA-5 typ 2 men det spelar ingen roll. Dämpmaterialet placeras samma.

Läser man igenom denna manual, beskrivningen på OA5-K och artikeln om Pop-boxen så får man god insikt i vad som är vad och vad skillnaderna mellan modellerna är.

Lycka till

Martin
Jag vet inte, vet du?
jimmyhofa24
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 24
Joined: Wed 16 Mar 2011, 23:24

Re: OA-5 typ 1. 9710:a med hela kanter men spruket ljud

Post by jimmyhofa24 »

Nu har jag haft ur all dämpull och lagt tillbaka den som den skall. Minsann inte lätt att få dämpullen att INTE kasa framför det ena hålet men jag gjorde så gott jag kunde. Ett par hemmabyggda OA-5:or har införskaffats och strippats på den ena 9710:an så att dessa orginal fått 2 fräsha :-)
Bafflarna har höjts till typ 2 höjd och nu spelar de på och utvärderas.
Antingen är mina pop-(blom)-boxar mkt lyckat byggda eller så ligger det 100% sanning i att boxen är att föredra framför OA-5:orna för det är spontant min åsikt.
Ljudet är rent och klart men mycket slankt (eller tunt om man vill).
Sen skall man väl aldrig underskatta det där med personliga preferenser men men...

Testar lite just nu med ett provisoriskt basreflexrör, vilket hjälpt upp det en aning men jag har inte än plockat ur ngn dämpull och det borde man väl göra om man skall ha den permanent.......

Har inte än tätat 100% efter höjningen av baffeln vilket kan göra litegrann.....
jimmyhofa24
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 24
Joined: Wed 16 Mar 2011, 23:24

Re: OA-5 typ 1. 9710:a med hela kanter men spruket ljud

Post by jimmyhofa24 »

............. å mitt i allt missnöje över hur tunt och "inte som jag hoppats" de lät tog jag ner dem i källaren för att lägga dem på operationsbordet.
Där skulle jag bara ha lite musik medans jag städade toaletten, behövde tas itu med innan operationen kunde inledas.
Kopplade då in dem i min NAD 3020 och en gammal Pioneer CD.......
HERREGUD!!!!!!!!
Har aldrig städat så i hela mitt liv tror jag. Berupet va skinande blankt för Herr Waters dundrade ur högtalarna och gastatde om att lifta och det lät helt fantastikt.. HELT FANTASTISKT!!!!!!!!!!!!

Med andra ord: det va inget fel någonstans....... mer än de ville inte stå där, de ville bo i källare där det är en tunn heltäckningsmatta, lågt i tak och MASSOR med grejjer....
Min fru ropade efter en stund och frågade om jag glömt bort att vi har ett badrum till som skall städas......... skit också....

Tack alla ni som hjälpt till.
Nu står de där de skall och spelar som de borde.

MVH Jimmy
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: OA-5 typ 1. 9710:a med hela kanter men spruket ljud

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Kul att det löste sig till belåtenhet.

Nu kan du ju gå och städa källaren så ofta du vill....

mvh

martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests