Avstämning - mystiska uppgifter
Re: Avstämning - mystiska uppgifter
Det vore ju kul om det gick skaka liv i Eriksson/Steindl projektet med OA 116. Vad jag förstår är mellanregistret tänkt att utgöras av en tidigare variant på elementet i Bremens "Ägg". Det är säkert bättre än SC 165 (?), men hur är det med tillgången? Kanske det är bättre använda gamla SC 165 (el "nya" 65an) och komplettera med en 8" bas enligt förslag? Det kanske skulle göra modifieringen/ombyggnaden tillgänglig för många fler 116 ägare.
____________________________________________________________________________________________
Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
Här är en ny idé för OA14: ni som har Basta, testa att simulera två SC165 eller B65oaII i en OA14 ska ni få se. Det ser otroligt bra ut!
Om man skulle ta upp ett extra hål på sidan av lådan, montera ett element till och lägga det i serie med det befintliga, och shunta allt över 80Hz från det extra elementet...
Men nu undrar vi var Öhman/SSC/carlssonplanet är? Jag har påstått att åtskilligt av det som informerats därifrån under flera år verkar orimligt, att marknadsföringen av B65oaII är vilseledande och att man inte bör köpa något alls från den som inte presenterar riktiga data, så som alla andra tillverkare gör. Detta kan väl inte bara ignoreras - hur kan det förklaras?
Om man skulle ta upp ett extra hål på sidan av lådan, montera ett element till och lägga det i serie med det befintliga, och shunta allt över 80Hz från det extra elementet...
Men nu undrar vi var Öhman/SSC/carlssonplanet är? Jag har påstått att åtskilligt av det som informerats därifrån under flera år verkar orimligt, att marknadsföringen av B65oaII är vilseledande och att man inte bör köpa något alls från den som inte presenterar riktiga data, så som alla andra tillverkare gör. Detta kan väl inte bara ignoreras - hur kan det förklaras?
Mycket intressant. Lite som Larsen 8. Samma princip borde väl kunna användas även på OA116? Fast man då kanske får "plombera" en del av den stora lådan för att minska volymen så att den passar med avstämningen. Den enda invändningen är väl estetisk, att man förändrar högtalarnas utseende påtagligt. Å andra sidan är ju en del av tjusningen med Carlsson att man faktiskt kan förbättra konstruktionen varteftersom, så Stig ursäktar nog.
Väldigt så tyst det plötsligt blev. Är detta intressanta ämne verkligen uttömt redan?
Har stillasittande frossat i denna tråd, men blandade känslor.
Med bakgrund av detta tycker jag att det är vän värt att leta reda på element som enligt basta bättre fyller dessa 70-talare.
Tanken på 2st element i OA14 är ju kittlande, men tanken på att såga upp lådan...nja.
Men då känns det ju bättre att bygga en ny låda, och sedan lyfta över baffeln till nya lådan.
Dock: med all den expertis som finns torde det väll gå att hitta lämpligare element till Ex OA116, för att knöka in 4st element inden känns lite väl...
//Rampitsch
Med bakgrund av detta tycker jag att det är vän värt att leta reda på element som enligt basta bättre fyller dessa 70-talare.
Tanken på 2st element i OA14 är ju kittlande, men tanken på att såga upp lådan...nja.
Men då känns det ju bättre att bygga en ny låda, och sedan lyfta över baffeln till nya lådan.
Dock: med all den expertis som finns torde det väll gå att hitta lämpligare element till Ex OA116, för att knöka in 4st element inden känns lite väl...
//Rampitsch
Rampitsch!
Var fick du det där med fyra element till OA 116 ifrån? Jag fattar inte riktigt.
Var fick du det där med fyra element till OA 116 ifrån? Jag fattar inte riktigt.
-
Schmutziger
- (40+ posts)

Jag har hört omkantade sc165 mot w65-oa (Baselementen i oa116) jämte varandra och de omkantade hade mer pondus i basen än de korrekta ersättningsbasarna, av nån konstig anledning var dessa lite sämre. :/
Dock så upplevde jag att ersättningsmellanregistret var betydligt mer upplöst o luftigare än ett omkantat ursprungselement.
Finns det något värde i dessa observationer?
Dock så upplevde jag att ersättningsmellanregistret var betydligt mer upplöst o luftigare än ett omkantat ursprungselement.
Vilket var det luftiga ersättningselementet i mellanregistret?
-
Schmutziger
- (40+ posts)

B65 med korrekt impedans, sista batchen som såldes med korrekta impedanser både i bas o mellanregister på Hifikit, borde ha varit kring 2005 nån gång
Javisst - det stämmer precis med teorin. Alla varianterna av SC165 med gummikant dvs även W65 passar avstämningsmässigt sämre i OA14/OA116/OA2212 än föregångarna. Tvärtemot vad som alltid brukar rekommenderas, särskilt här.Schmutziger wrote:Jag har hört omkantade sc165 mot w65-oa (Baselementen i oa116) jämte varandra och de omkantade hade mer pondus i basen än de korrekta ersättningsbasarna, av nån konstig anledning var dessa lite sämre. :/
Samtidigt har de nya varianterna en något lägre distorsion i mellanregistret än de äldre (vilket jag visat mätningar på tidigare), så det intrycket stämmer också med teorin.
Alltid trevligt när siffror och lyssningsintryck stämmer! Men alla som följe de bestämda råden för några år sedan att uppgradera OA116 med B65, W65 och CT62 fick nog inte mycket för pengarna.