Pluggade ikväll in mina nyss totalrenoverade OA 116. Omkantade basar och mellanregister, nya T22-diskanter och nya diskantfilter. Inte billigt, men något ska man väl få unna sig i medelåldern.
Och ja, jag blir alldeles matt av energin i diskanten. Det är helt förbluffande vad mycket T22:orna plockar fram. De formligen tapetserar vardagsrummet med alldeles glasklara toner med en upplösning som jag aldrig har hört maken till. Det är som att titta ut i morgondaggen genom ett nyputsat fönster. Diskanten klår utan minsta tvekan alla dome-diskanter jag någonsin har hört, inklusive hela Larsen-serien. Därmed torde de på köpet också distansera Carlssons egna 80-talare. Mellanregistret är rent, basen behärskad men onekligen aningen 70-talsslank.
Högtalarna är trots alla sina element förvånansvärt lättdrivna, och vad som särskilt imponerar är att de låter så avslappnat på alla ljudnivåer. Man kan visklyssna på lägsta volym med viss behållning och man kan dra på rejält utan att det hela blir det minsta ansträngt. Musikerna placeras så bra i rummet att jag nästan börjar tro på den ortoakustiska teorin på riktigt.
Världens bästa Carlsson
Världens bästa Carlsson
Last edited by olaume on Fri 19 Aug 2011, 19:42, edited 1 time in total.
Re: Världens bästa Carlsson
Har precis gjort detsamma med mina OA-116,nämligen bytt diskanter och diskantfilter och håller med föregående talare i allt väsentligt.
Dessutom har jag SilverFlute i basen och B65oa II 8 Ohm i mellanregistret.De elementen saknades i original,därför var det en nödvändig investering.
Dyrt blev det,men hobbyn får ju kosta ibland.
Dessutom har jag inte ännu hört några Carlssonhögtalare som låter bättre än OA-116 och sina älsklingar vårdar man ju väl.
Ljudet blev ett klart lyft i diskanten,men fortfarande är basen inte i hamn till 100 procent.
Ingvar Öhman jobbar som sagt med framtagandet av en 8-tums bas,som ska ge ett helt annat tryck och djup i de nedre registren.
Visserligen inte renlärigt (8" istället för 6,5")men elementen (och inspelningskvalitén) har ju blivit bättre sen Stig Carlssons tid och kräver bättre prestanda.
Den som väntar på något gott väntar förhoppningsvis inte förgäves.
Jag undrar hur stor skillnaden är rent ljudmässigt,om man jämför de nytillverkade elementen i mellan och bas,med omkantade original?
Går det att uppfatta med hörseln,eller är det bara skillnad när man mäter?
Dessutom har jag SilverFlute i basen och B65oa II 8 Ohm i mellanregistret.De elementen saknades i original,därför var det en nödvändig investering.
Dyrt blev det,men hobbyn får ju kosta ibland.
Dessutom har jag inte ännu hört några Carlssonhögtalare som låter bättre än OA-116 och sina älsklingar vårdar man ju väl.
Ljudet blev ett klart lyft i diskanten,men fortfarande är basen inte i hamn till 100 procent.
Ingvar Öhman jobbar som sagt med framtagandet av en 8-tums bas,som ska ge ett helt annat tryck och djup i de nedre registren.
Visserligen inte renlärigt (8" istället för 6,5")men elementen (och inspelningskvalitén) har ju blivit bättre sen Stig Carlssons tid och kräver bättre prestanda.
Den som väntar på något gott väntar förhoppningsvis inte förgäves.
Jag undrar hur stor skillnaden är rent ljudmässigt,om man jämför de nytillverkade elementen i mellan och bas,med omkantade original?
Går det att uppfatta med hörseln,eller är det bara skillnad när man mäter?
Roligt att ni är nöjda med era OA 116. Det var också min drömhögtalare tills jag fick höra en annan Carlssonkonstruktion. Men smaken och baken och allt det där. En liten fundering bara. Föregående skribent skriver inom parentes att inspelningstekniken blivit bättre nuförtiden. Jag håller verkligen inte med. Dom flesta skivor man köper eller lyssnar på nuförtiden lider av "peak-limiting", någonting som knappt fanns förr. Veronica Maggios "Satan i gatan" är ett exempel och inte minst Metallicas senaste. Läs också vad Keith Richards skriver på sidan 483 i pocketupplagan av hans bok "Livet". Allt var inte bättre förr, men jag håller inte med om att inspelningstekniken generellt är bättre nu. Spelade igår ett par orgelinspelningar upptagna av André Charlin (Frankrikes Stig Carlsson) från början på sextiotalet och det var mer högupplöst och dynamiskt än dom flesta moderna inspelningar jag har.
Jag tror det skiljer mycket mellan olika renoveringar av OA116. De hemrenoverade jag tidigare har hört med CT62 kändes mest som spretiga hifi-detaljer. Mina grafpro-renoverade tycker jag däremot levererar en sammanhållen ljudbild, så att det är musik och inte bara ett antal element man lyssnar till.