Avstämning - mystiska uppgifter

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Re: Avstämning - mystiska uppgifter

Post by olaume »

De tvivel om 70-talarnas egenskaper som denna tråd väckte hos mig ledde till att jag satte mig och åkte de 13 milen till grannstaden (sånt är livet i Norrland) med en rejäl trave skivor för att lyssna på Larsen, som ju kan ses som vidareutvecklingar av 80-talsserien.

Resultatet? Nja. Visst har Larsen överlag tydligare bas än 70-talarna, men i övrigt är det mer tveksamt. Larsen 4 låter allmänt orent och med en inte särskilt trevlig diskant. Utan att i och för sig ha kunnat göra direktjämförelser vill jag påstå att mina gamla OA14 förmedlar mer spelglädje. L6 låter på alla sätt klart bättre än L4 och L8 spelar riktigt bra, fast skrutt vore väl annars för 30 000 kr. Och inte ens på L8 är jag hundraprocentigt såld, trots att den matades av en Hegel-förstärkare. Ljudbilden har lite av loudness över sig med mycket bas, fortfarande aningen vass diskant och utan den riktiga närvarokänsla som kännetecknar Carlssons 70-talsserie i sina allra bästa stunder. Det är särskilt tydligt när det handlar om att återge mänskliga röster, där jag nog fortfarande håller 70-talarna som herre på täppan.

Kanske handlar det bara om ovana vid en rak tonkurva, men kanske handlar det om att dome-diskanter faktiskt alltjämt dras med en del mindre trevliga egenskaper. Kanske var det inte heller utan orsak som just körgiganten Eric Ericsson förälskade sig i OA116 - för honom borde ju återgivningen av just röster vara prio 1. Jag kan inte säga vilka som totalt sett är bäst, men jag är nu åtminstone övertygad om att det inte alls är så enkelt som att Stig Carlssons senare konstruktioner generellt sett är bättre än de tidigare. Så en utflykt till lyssningsrummet i grannstaden var det värt.

Ola
Last edited by olaume on Sat 06 Aug 2011, 14:40, edited 7 times in total.
Russ
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Russ »

Hej Ola!

Jag har samma erfarenheter som dig när det gäller Larsen 4.
Lite vass i diskanten och inte alls lika behaglig som t.ex OA-116.

Jag hade ett tag Canton GLE 490 som jag tyckte lät väldigt bra i butiken,men efter ett tag i hemmiljö åkte även de ut och Carlssonhögtalarna fick återigen dammas av och återta tronen.

Nu är ju varken Larsenhögtalarna eller Canton dito några dåliga högtalare,utan jag tror att det framförallt gäller lyssnarens tycke och smak som styr valet.
Tur är väl det,att man kan välja och lyssna på det som passar en bäst.

Sen när det gäller Carlssonhögtalarna,är det intressant med den historik och nostalgi som förknippas med de olika modellerna.
Även designen med det alldeles egna utseendet faller åtminstone mig i smaken,förutom det utmärkta ljudet naturligtvis, och även de spännande möjligheterna till uppgradering av de olika Carlssonmodellerna.

Att det även går att skruva en hel del själv och pyssla om sina klenoder är ju även det en del av tjusningen.

På köpet lär man sig en del om teorin bakom högtalrbygge och en del kunskaper har faktiskt fastnat!

Carlssonintresset verkar liksom aldrig ta slut,det finns alltid något att utveckla och glädjas över!

Sist men inte minst så finns det ju ett alldeles eget forum för Carlssonintresserade människor här på nätet,som besitter imponerande kunskaper och färdigheter och som gärna delar med sig av sina kunskaper.

Det tycker jag är fantastiskt kul och en verklig tillgång.

Ha en trevlig helg alla vänner av välljud!
Mvh,Jan.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Observera att Grafpros simulerade mätningar endast handlade om lådornas avstämning vad gäller den djupa basen. Det handlar inte om något slags fadersmord. Sjuttiotalarna är inte på något sätt dåliga högtalare - tvärtom. Vad gäller mellanregister och diskant så håller jag med föregående skribent om att dom låter bättre än Larsen-serien även om jag inte lyssnat på dessa högtalare i hemmiljö. För mig var diskanten "stickig" och onaturlig. Med reservation för att lyssningen skedde i ett ganska litet hotellrum i Stockholm. För min egen del handlar det bara om att Grafpro med sina simulerade mätningar ger en pusselbit till mina egna lyssningsintryck vad gäller OA 14 i synnerhet, och i viss mån OA 116 (som jag inte lyssnat på särskilt mycket om sanningen ska fram). Och dom virtuella mätningarna ger också en förklaring till varför jag upplever basen mycket mer levande i OA 12 i jämförelse med OA 14. That´s it!
Last edited by momus on Mon 15 Aug 2011, 11:28, edited 1 time in total.
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by grafpro »

Just det.

Denna tråd tänkte handla enbart om 20-40Hz (det kan man kalla nördnivå). Allt annat i högtalarmodellerna lämnas gärna för ögonblicket åt sidan. Om man intresserar sig för 20-40Hz så ser man i litteraturen att det svåra problemet är att väga fördelen av en energikurva som går långt ner mot en försämrad transientförmåga - kvantitet mot kvalitet kan man säga. Allmänt har insatta människor ända sedan 60-talet förordat kvalitet, dvs en ganska hög frekvens för avstämningen. I 70-talarna blev det mycket underligt eftersom ett och samma element används i modeller från 10 till 45 liter. De minsta får en för elementet lite hög avstämning, de största får en för elementet alldeles för låg avstämning. Huruvida Stig gjorde detta av okunskap eller mot bättre vetande eller kanske för att han hade någon helt egensinnig teori vet vi inte, men han övergav sina egendomligt låga avstämningar på 80-talet, det är tydligt.

Det är också kul, tycker jag, att försöka nå objektivt verifierbar kunskap - till exempel huruvida OA50 är avstämd till 30Hz som broschyren säger, eller 40Hz som allt annat tyder på. Lyssningsintryck är ju själva slutresultatet av allt vi gör, men det går inte bra att börja där. Vi är inte ens överens om vad orden "ljudbild", "muller, "buller", "klang", "vass", "transparent" etc betyder. Men om man kan få objektiva data att stämma med sina egna lyssningsintryck, vad man än kallar dem, så blir det ju riktigt kul.

Så - allt jag kan se och höra tyder på:
I OD11 passar en B65oaII perfekt, SC165 ganska bra.
I OA12 passar SC165 perfekt, B65oaII ganska bra.
I OA14 passar SC165 halvbra, SEAS CA18RNX halvbra och B65oaII dåligt.
I OA116 passar SC165 dåligt, Silverflute ännu sämre och B65oaII ännu sämre.
I OA2212 passar SC165 halvbra, Silverflute dåligt.
I OA50 passar SC165 perfekt, CA18RNX perfekt och B65oaII ganska bra.
I OA51 passar ScanSpeak 8542 bra och 8545 också bra.
I OA52 passar ScanSpeak 8542 bra och 8545 också bra.

Av detta ska man nu inte dra några som helst slutsatser om andra egenskaper hos modellerna, eller ens ändra helhetsbedömningen av dem särskilt mycket. Observera att den mesta musik som spelas har ingen energi alls under 40Hz och då är det andra saker som avgör hur vi tycker det låter. Men:

För oss som får en förhöjd livskvalitet av att spela all världens underliga musik via Spotify nattetid, på Carlssonhögtalare, på hög volym och med någon ädel dryck finns alltså möjligheter att sätta ytterligare lite finish på sådan kvalitetstid. Det som behövs för OA14 är ett bättre element. Det var väl tusan om inte det ska finnas - 6,5 tum, 35liter/33Hz. Leta! För OA116 finns åtminstone SEAS L22RN4X, det som behövs är filtermodifiering, sannolikt för mellan och diskant, som måste anpassas. Mått för rör och bottenplatta finns. Sätt igång! För OA2212 kunde nog samma nya element som för OA14 användas, med filtermod. Leta! För 80-talarna finns inga problem i detta avseende.

Visst är det kul projekt!
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

För många av er så kanske det här med basreflex och avstämning är lite mumbo-jumbo. Jag har i alla fall inte så mycket koll. Hittade en pedagogisk sida som i mångt och mycket beskriver samma sak som Grafpro. Ni kommer att upptäcka att det här inte är några nyheter. Kolla på: http://www.drkrupp.se/hifi/box_basreflex.html#topp
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by grafpro »

Bra text. Notera särskilt att det finns en optimal låda givet ett visst element. Tumreglerna för framräkning av en sådan optimal låda finns förstås i lite olika varianter, I Basta-programmet kan man välja på tre sådana profiler, men de ger ungefär samma resultat. Kan vara intressant att veta hur de blir för de aktuella elementen (profil enligt Margolis/Small):

Optimal låda för SC165 är 21 liter/46 Hz (ungefär OA12 alltså).
Optimal låda för B65oaII är 10 liter/57 Hz (ungefär OD11 alltså).
Optimal låda för Silverflute är 5 liter/62Hz.
Optimal låda för SEAS CA18RNX är 15 liter/45 Hz.
Optimal låda för SEAS L22RN4X är 26 liter/31 Hz.
Optimal låda för SS8542 är 8 liter/52 Hz.
Optimal låda för SS8545 är 13 liter/41 Hz.

Det talar för sig självt. Tilläggas kan att SEAS- och SS-elementen är mer förlåtande och ger skapligt resultat också för avvikande låda. För SC165 och B65oaII är det mer kritiskt att lådan är nära det optimala. Hur Stig kunde få idén att göra lådor om 10 till 45 liter för SC165 är ett mysterium. Det är också ett mysterium att T/S för B65oaII inte publicerats, då hade detta varit känt för länge sedan. Inte ens RollsRoyce kommer undan numera med att säga att motoreffekten är "tillräcklig".
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by olaume »

En fundering som lite grann anknyter till Ingvar Öhmans inlägg: Kan det möjligen spela roll att högtalarna har invändiga "hyllor", som i viss mån skapar olika inre sektioner? Man skulle ju kunna tänka sig att det påverkar luftflödet så att elementet upplever lådan som av en annan storlek än den nominellt är. Tar programmet någon hänsyn till det, eller är det att hänföra till kategorin mystiska uppgifter?
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by grafpro »

Det är ett tänkbart svar på frågan "Varför stämmer simuleringarna inte med verkligheten?". Men den frågan har vi ju inte. Om simuleringarna inte stämmer så skulle exempelvis OA52 eller Larsen 6 inte uppvisa perfekta simuleringar, inte heller skulle uppmätta impedanskurvor stämma med simulerade. Detta är ett stickspår.
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by grafpro »

Nu tror jag att jag hittat en intressant kandidat för OA14. Ta en titt på SEAS W18E001. Det är ett high-end-element som tyvärr kostar ca 1600kr. Om man simulerar det så ser man att det passar bäst i 15-20 liter - det används i den näst största av SEAS exempelsystem, två stycken i en 35 liters låda. Men det är också mycket flexibelt för andra avstämningar. I 35 liter/33Hz (OA14) blir det genast bättre än både SC165 och (naturligtvis) än B65oaII, men inte perfekt. Det behövs dock inte mycket justering.

Om man tänker sig att reducera volymen med futtiga 5 liter - jag tror man kan stoppa i lite frigolit eller liknande i lådan, utan att ändra basröret - så får man 30 lter/36 Hz. Då ser det plötsligt riktigt bra ut!

Detta måste testas. Kombinerat med T22 skulle det kunna bli något riktigt, riktigt bra...
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by lemmts »

Detta är jättespännande grafpro! Hoppas att det dåliga vädret på Öland håller i sig :)

/Lasse
Post Reply