Ombyggnad OA5K till OA5.3
Ombyggnad OA5K till OA5.3
Hej alla
Vilken fantastisk oas av inspiration CarlssonPlanet är! Jag har precis registrerat mig, heter Erik Hjertén och är 40+ gammal. Funderar på ombyggnad av ett par ganska risiga OA5K till OA5.3. Det sitter idag helt fel och helt trasiga element i och högtalarbafflarna är trasiga och behöver ersättas. Lådorna är i övrigt bra och ser täta ut. Några skönhetsfläckar som jag kan ordna till hoppas jag.
Jag har tänk följa instruktionerna här: http://www.carlssonplanet.com/oa5iii.php och köpa nya element: F87:or och T22:or samt filter. Jag har några frågor.
1. Vad är lämpligt material till ny högtalarbaffel? Befintlig är 10-12 mm spånskiva. Ska jag bygga i det materialet eller är det bättre med ex MDF?
2. Jag har på planeten sett tips om att höja baffeln. (Idag sitter den 4-5 cm nedanför kanten). Är det något man behöver tänka på ang den ökade volymen i lådan som uppstår? Mer eller annat dämpmaterial?
3. Om jag höjer baffeln, hur gör jag bäst för att göra ett nytt galler? Var hittar jag rätt material?
4. I instruktionerna står det att dämpkorgen ska demonteras och då antar jag att man menar för gott? Eller ska den monteras tillbaka under de nya elementen?
Ja, det var allt jag kommer på för stunden. Jag hoppas på några bra tips från alla entusiaster här.
/Erik
Vilken fantastisk oas av inspiration CarlssonPlanet är! Jag har precis registrerat mig, heter Erik Hjertén och är 40+ gammal. Funderar på ombyggnad av ett par ganska risiga OA5K till OA5.3. Det sitter idag helt fel och helt trasiga element i och högtalarbafflarna är trasiga och behöver ersättas. Lådorna är i övrigt bra och ser täta ut. Några skönhetsfläckar som jag kan ordna till hoppas jag.
Jag har tänk följa instruktionerna här: http://www.carlssonplanet.com/oa5iii.php och köpa nya element: F87:or och T22:or samt filter. Jag har några frågor.
1. Vad är lämpligt material till ny högtalarbaffel? Befintlig är 10-12 mm spånskiva. Ska jag bygga i det materialet eller är det bättre med ex MDF?
2. Jag har på planeten sett tips om att höja baffeln. (Idag sitter den 4-5 cm nedanför kanten). Är det något man behöver tänka på ang den ökade volymen i lådan som uppstår? Mer eller annat dämpmaterial?
3. Om jag höjer baffeln, hur gör jag bäst för att göra ett nytt galler? Var hittar jag rätt material?
4. I instruktionerna står det att dämpkorgen ska demonteras och då antar jag att man menar för gott? Eller ska den monteras tillbaka under de nya elementen?
Ja, det var allt jag kommer på för stunden. Jag hoppas på några bra tips från alla entusiaster här.
/Erik
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Re: Ombyggnad OA5K till OA5.3
Hej!
Trevligt projekt!
Jag skall försöka ge några svar.
Baffel
Spånskivan går ju bra, jag har sett folk använda plywood för att kunna använda bets och få till en snygg yta men då kanske det är bra med ett litet stag under kanske. MDF är ju alltid OK.
Höja baffeln
Det viktigaste är att du kollar att dämpmaterialet ligger rätt, ladda ned byggbeskrivningen för OA5-K respektive servicemanualen för OA5-II.
Nytt trådgaller
Du får söka på metalltrådsduk eller sträckmetall, har ingen info här hemma.
Dämpkorgen
Ja den skall demonteras permanent.
Hör av dig när du kommit vidare med frågor och bilder
Lycka till
Med vänlig hälsning
Martin
Trevligt projekt!
Jag skall försöka ge några svar.
Baffel
Spånskivan går ju bra, jag har sett folk använda plywood för att kunna använda bets och få till en snygg yta men då kanske det är bra med ett litet stag under kanske. MDF är ju alltid OK.
Höja baffeln
Det viktigaste är att du kollar att dämpmaterialet ligger rätt, ladda ned byggbeskrivningen för OA5-K respektive servicemanualen för OA5-II.
Nytt trådgaller
Du får söka på metalltrådsduk eller sträckmetall, har ingen info här hemma.
Dämpkorgen
Ja den skall demonteras permanent.
Hör av dig när du kommit vidare med frågor och bilder
Lycka till
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Hej Erik och välkommen till Carlssontokarna!
Har själv uppgraderat ett par OA-5.2 i riojakaranda till OA-5.3.
Tycker att det är en mycket vettig uppgradering och ljudet är naturligtvis i toppklass.
Låter dessutom bättre(!) när man själv gjort jobbet!
Jag behöll originalbaffeln,eftersom det är enklast så och dämpkorgen monterades bort för gott.
Jag borrade hål i baksidan på högtalarna med en hålsåg(som elektriker använder vid håltagning) och köpte nya runda ingångsterminaler med guldpläterade anslutningar.
När du fixar nytt galler så tänk på att höjden på gallret bör vara lite högre än original för att Obidiskanterna ska få plats under, utan att vidröra gallret.
Jag placerade diskanterna enligt Y-konfigurationen enligt rekommendationen.
Om det låter bättre än originalplaceringen har jag ingen aning om,men bra låter det.
Lycka till!
Mvh,Jan.
Har själv uppgraderat ett par OA-5.2 i riojakaranda till OA-5.3.
Tycker att det är en mycket vettig uppgradering och ljudet är naturligtvis i toppklass.
Låter dessutom bättre(!) när man själv gjort jobbet!
Jag behöll originalbaffeln,eftersom det är enklast så och dämpkorgen monterades bort för gott.
Jag borrade hål i baksidan på högtalarna med en hålsåg(som elektriker använder vid håltagning) och köpte nya runda ingångsterminaler med guldpläterade anslutningar.
När du fixar nytt galler så tänk på att höjden på gallret bör vara lite högre än original för att Obidiskanterna ska få plats under, utan att vidröra gallret.
Jag placerade diskanterna enligt Y-konfigurationen enligt rekommendationen.
Om det låter bättre än originalplaceringen har jag ingen aning om,men bra låter det.
Lycka till!
Mvh,Jan.
Hej och tack för svar.
Baffeln får bli MDF eftersom jag har det hemma redan. Isoleringen ser inte ut att ha halkat ned, men jag ska ta ur den och kolla om det ska justeras något enligt nedladdade beskrivningar.
Jag har kontaktat några firmor som gör metallduk, men inte fått något svar än. De har väl semester
Tips mottages tacksamt om vem som säljer till privatpersoner.
@Russ, hur höga är T22:orna?
Jag funderar också på Y-konfig för diskanterna. Jag ska läsa på lite till om det.
Bilder kommer.
/Erik
Baffeln får bli MDF eftersom jag har det hemma redan. Isoleringen ser inte ut att ha halkat ned, men jag ska ta ur den och kolla om det ska justeras något enligt nedladdade beskrivningar.
Jag har kontaktat några firmor som gör metallduk, men inte fått något svar än. De har väl semester
@Russ, hur höga är T22:orna?
Jag funderar också på Y-konfig för diskanterna. Jag ska läsa på lite till om det.
Bilder kommer.
/Erik
Här kommer lite statusbilder från ombyggnaden.

De båda lådorna som de ser ut idag.

Div småskador i faneret som ska åtgärdas.

Trasiga bafflar, bortmonterade dämpkorgar och gamla element. Skumgummit är helt slut på basarna

Lådorna ser helt ok ut på insidan. Möjligen en dåligt limmad skarv. Behöver den tätas?

Ett av de gamla gallren och dito filter.

Undersidan. Ingen felplacerad isolering, men nya terminaler får det bli där. Gummifötterna har sett bättre dagar också.
Fortsättning följer...
/Erik

De båda lådorna som de ser ut idag.

Div småskador i faneret som ska åtgärdas.

Trasiga bafflar, bortmonterade dämpkorgar och gamla element. Skumgummit är helt slut på basarna

Lådorna ser helt ok ut på insidan. Möjligen en dåligt limmad skarv. Behöver den tätas?

Ett av de gamla gallren och dito filter.

Undersidan. Ingen felplacerad isolering, men nya terminaler får det bli där. Gummifötterna har sett bättre dagar också.
Fortsättning följer...
/Erik
Är det mig det är fel på - det där ser inte ut som gamla Philips eller Peerless-element. Det ser ju snarare ut som en sån där Bällstalåda med SEAS-element. Eller är jag helt ute och cyklar? Är det verkligen en OA 5 - 2?
OA 5 K? Vad är det för en högtalare? Upplys mig gärna.
OA 5 K? Vad är det för en högtalare? Upplys mig gärna.
Sonab såg behovet för en "gör-det-själv-sats" och introducerade OA-5K på marknaden.momus wrote:OA 5 K? Vad är det för en högtalare? Upplys mig gärna.
http://www.carlssonplanet.com/oa5k.php?lang=en&
Det finns alltid någon som vet mer.
momus, elementen är utbytta någon gång på 80-talet, lådorna är byggda ca 69. Jag vet inte vilka element som satt i då, men sannolikt är detta inte ett äkta par OA5K, alltså inte en byggsats från Sonab.
/Erik
/Erik
Höjden på Carlsson Obi T22-oa är 55 mm.
En bild på OA-5 typ 3 (Y-montering av diskanterna):
http://farm4.static.flickr.com/3310/348 ... e07c_o.jpg
En bild på OA-5 typ 3 (Y-montering av diskanterna):
http://farm4.static.flickr.com/3310/348 ... e07c_o.jpg
Tack för det Russ, skön bild 
/Erik
/Erik