Renovering OA14

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
riki
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Fri 11 Sep 2009, 20:18

Renovering OA14

Post by riki »

Hej på er!

Har ett par OA14 som är isärplockade och väntar på nya delar samt uppfräscning.

Internkablage:
"Använd gärna den typ av teflonisolerad enkarderlig kabel Stig Carlsson valde till sin sista top-of-the-line-högtalare - OA-52.2. Den tillverkar man själv av syrefri 0,5 mm koppartråd och t.ex 0.56 eller 0.7 mm teflonslang."
Är det lackad koppartråd från t.ex. ELFA vi snackar om då?

Coata diskanter:
Måste det vara "vattenlösligt kontaktlim med smal spets (typ Cascos blå lilla tub)"? Varför? Hittar det inte på CO iaf. Funkar inte trälim eller Liquisole eller för den delen klassiskt kontaktlim?

/Rikard
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Renovering OA14

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Internkabel
Jag slår ett slag för EKUA, billig, bra och lättjobbad. Se upp bara så att ingen ger dig den flertrådiga istället.

Coating av diskanter
Har du konstaterat att diskanterna låter illa?
Gör det först annars. Sedan så är det ju inte konen som skall coatas utan limfogen runt som skall fixas men det har du säkert koll på.

Passa också på att fundera vad du skall göra med terminalerna när du ändå är i farten, lika bra att bli ava med DIN-kontakterna när man har chansen!

Läs också igenom det som står om OA-14 i modellbeskrivningen, ladda ned manualen och läs igenom renoveringstips om du vill, dessa finns på hemsidan.

Lycka till med renoveringen.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
riki
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Fri 11 Sep 2009, 20:18

Re: Renovering OA14

Post by riki »

Tack för svar!

Renoveringen görs i enlighet med rekommendationerna under "renovering" på huvudsidan.

Alla diskanterna låter okej, iaf med sinussvep. Trodde att coatingen var standard för att "mjuka upp" ljudet lite? Men nu blir jag osäker, trodde att det var upphäningen, alltså vecket i ytterkanten av diskanten, som skulle coatas. Men menar du ännu längre ut, i gränsen mot metallen? Och återigen, hur stor roll spelar typen av lim?

Terminaler skall givetvis bytas.

Mvh Rikard
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Renovering OA14

Post by momus »

Apropå coating av diskanterna. Läs vad grafpro skriver på www.grafpro.se
riki
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Fri 11 Sep 2009, 20:18

Re: Renovering OA14

Post by riki »

Hmmm... Intressant. Tack för tipset! Ska kika runt på sidan lite.

/Riki
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Renovering OA14

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Angående Coatingen så vill jag bara återigen påpeka att den är att se som en reparation som kan användas i vissa fall.
Låter diskanterna hemskt på cymbaler och applåder så kan det vara frågan om att kanten håller på att lossa en smula.
Det kan då gå att limma tillbaks den igen.

Det kan inte sägas nog många gånger då inget område är så frekvent feltolkat som detta.
Alltså:
- Coating är för det första ett illa valt ord då det leder till missförstånd, korrekt borde vara återlimning av kant eller något.
- Det syftar inte till att modifiera eller förbättra diskanterna, endast att reparera en specifik defekt som ibland kan förekomma.
- Vi talar inte om hål på diskanternas upphängning utan att den lossar partiellt. (på 9710 talar vi däremot om hål)
- Coating ger ingen förbättring för andra fel och skall alltså inte göras urskiljningslöst.

Är det inget fel på diskanterna så åtgärda dem inte!

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests