NAD 7240pe i behov av kärlek

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
addam
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Wed 30 Mar 2011, 23:20

NAD 7240pe i behov av kärlek

Post by addam »

Hej!
Som ganska nybliven carlssonägare så började jag fundera på vilken förstärkare jag skulle ha.
Läste igenom listan av rekommenderad elektronik och fann till min förtjusning att jag hade en av stärkarna som stod på listan.
Men inte lika förtjust märkte jag att den inte riktigt var på topp.
Jag hittade den när jag jobbade på en elektronikskrot men har inte haft något hifi-intresse förrän nu.
Jag har idag en NAD model 160A tillsammans med en TD125 och ett par OA116.
Är det värt att lägga ner tid och energi på 7240:n eller ska jag satsa på lite mer premiumgrejer?
Jag har för övrigt inga kunskaper i hur en stereo sitter ihop men man kanske kan lära sig.. :)

Tack på förhand.

Mvh
Adam
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: NAD 7240pe i behov av kärlek

Post by 12björn »

NAD gör bra och pålitliga förstärkare. Kanske inte i allra högsa divisionen, men tillräckligt bra för dom flesta.

Men det beror också på vad som är problemet med din stärkare/reciever. Knaster, skrap och dålig kontakt som beror på korrosion brukar gå att åtgärda med elekronikspray. Tänk bara på att låta grejjerna torka ordentligt innan du kopplar in dom igen.

Är dina högtalare i bra skick och renoverade/uppgraderade och skivspelaren också i bra skick drar dom definitivt nytta av "premiumgrejer".
Det hela är ju mest en fråga om vad du vill satsa och hur aktivt du lyssnar.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
addam
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Wed 30 Mar 2011, 23:20

Re: NAD 7240pe i behov av kärlek

Post by addam »

Hej och tack för snabbt svar.
Tyvärr verkar det vara värre än bara skrap och knaster i 7240:n. Turnern verkar halvt ha gett upp och phonoingången verkar ha lite bekymmer med högra kanalen då basen låter ganska illa.
Mina högtalare är uppgraderade i bas och mellan enligt instruktion men har kvar sina diskanter.
Td125:an är en ny bekantskap men låter och fungerar fint enligt mig. Jag ska ta mig en närmare titt på den när tillfälle ges.
Min ambition är att få ett välljudande system där alla komponenter kommer till sin rätt.
Kanske är lika bra att satsa på lite andra grejer direkt...
Tips på vettig setup mottages tacksamt.

Mvh
Adam
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests